نسخه چاپی

پاسخ قالیباف به انتقاد آخوندی

شورای شهر تهران دیروز با حضور محمد باقر قالیباف و وزیر مسكن تشكیل جلسه داد. در این جلسه یك فوریت لایحه برنامه پنج ساله شهرداری تهران 97-93 به تصویب رسید.

به گزارش نما به نقل از پارس، در ابتدای جلسه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گزارشی را در خصوص وضعیت مسکن و شهرسازی در کلانشهر تهران و در ادامه رایزنی و تعامل به اعضای شورای شهر ارائه کرد.

عباس آخوندی وزیر مسکن و شهرسازی با حضور در جلسه صبح سه شنبه شورای شهر تهران گفت: با اشاره به اولین طرح جامع شهر تهران که 45 سال پیش به تصویب رسیده بود گفت: بر اساس آن طرح تامین آب در تهران برای جمعیت 5.5 میلیون نفری به دشواری امکان پذیر بود حال برای این جمعیت 7 میلیونی که در حال رشد هم هست چگونه می خواهید آب تامین کنید.

وزیر مسکن با بیان این که منافع کوتاه مدت بر منافع بلند مدت غلبه کرده است گفت: در تمامی اسناد شهرداری در کشور تاکید بر کنترل جمعیت پایتخت تا 7 میلیون نفر است اما می بینیم بارگذاری جمعیت ناخواسته در حال توسعه است.

انتفاد از افزایش 20 درصدی تراکم

وی با تاکید بر این که از سال 69 به بعد داستان فروش تراکم سبب نادیده گرفتن قانون، حقوق شهروندی و تهی کردن شهر از مفاهیم شهرسازی شده است گفت: متاسفانه فروش تراکم در اصطلاحات قانونی ما نیز آمده، من برای آینده تهران بسیار نگران هستم، این نگرانی در خصوص سایر کلانشهرها هم هست، در مشهد قرار بود محدوده شهر 22 هزار هکتار باشد اما حالا محدوده قانونی این شهر 29 هزار هکتار است و جمعیت 2 میلیونی آن به بالای 3 میلیون نفر افزایش یافته. شیراز، اصفهان و سایر کلانشهرها هم همین وضعیت را دارند ما نمی توانیم تمام ایران را در 7 یا 8 شهر متمرکز کنیم این با شعارهای تمرکززدایی ما در تضاد است.

وزیر مسکن با اشاره به جلسه آخر تصویب طرح جامع پایتخت گفت: من در زمان تصویب طرح جامع نبودم اما خبر دارم در آخرین جلسه رئیس دولت دستور افزایش 20 درصد تراکم به کل تراکم های شهر تهران را داده است. این چه تصمیم گیری کارشناسانه ای است؟ در این جلسه خواستار کاربری ویژه برای زمین های دولتی شده اند، زمین های دولتی برای تجارت نیست ما باید در دولت در خدمت مردم باشیم نه تجارتخانه باز کنیم.

وی ادامه داد: می دانم این سخنان از زبان یک وزیر مسئولیت آور است ولی وضعیت تهران و شهرهای بزرگ نگران کننده است. من نمی خواهم مردم را نگران کنم و روی سخنم با مردم نیست با دولتمردان و مدیران شهری است ک چرا محدوده قابل سکونت تهران که 630 کیلومتر مربع بوده است را آن طور افزایش دادند که در آینده سطح مسکونی تهران 640 میلیون متر مربع خواهد بود و بر اساس طرح جامع و تفصیلی 15 میلیون نفر در آن سکونت خواهند داشت.

آخوندی افزود: آیا با تهران 15 میلیون نفری می توان هوای سالم داشت؟ آن وقت ما آلودگی هوا را تنها مربوط به اگزوز اتومبیل ها می کنیم در حالی که اضافه شدن هر یک نفر به جمعیت مصرف سوخت و انرژی و ... را به دنبال دارد.

وزیر مسکن با اشاره به طرح اولین برنامه مجموعه کلانشهر تهران در سال 75 گفت: بر اساس این قانون باید به یک مدیریت یکپارچه شهری می رسیدیم که پس از 17 سال هنوز نرسیدیم.

آخوندی به نحوه انتخابات شورای شهر تهران نیز انتقاد کرد و گفت: اعضای شورا از 7 منطقه خاص انتخاب شده اند و نمی توانند نماینده واقعی همه مردم باشند. این شورا را ناکارآمد می کند ما باید ابتدا از همه مناطق یک نماینده انتخاب کرده و نهایت شورای کلانشهر را تشکیل دهیم.

وزیر مسکن در ادامه با انتقاد از نحوه اجرا ی قانون تقسیمات کشوری گفت: تقسیمات کشوری در سطح دهیاری ها پایین آمده و در بخش هایی تقسیمات دو گانه است. شهرداری ها تقسیمات خود را دارند، آموزش و پرورش یک تقسیم دارد، مخابرات و آب و برق نیز تقسیمات دیگر. ما باید خدمات را یکپارچه تعریف کنیم. این حرف شعاری و سخت نیست باید به دنبال ادغام فرمانداری و شهرداریها باشیم.

پس از استماع سخنان آخوندی وزیر راه و شهرسازی، اعضای شورای شهر نظرات و درخواست‌های خود را در خصوص وضعیت مسکن در شهر تهران ارائه کردند.

تاکید بر ضرورت تعامل دولت و شهرداری

احمد مسجدجامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه آخوندی (وزیر راه و شهرسازی) مدت‌ها وظیفه معاونت سیاسی و اجتماعی وزارت کشور را داشته و تجربه اجرایی و دانش این حوزه را دارد و بر ضرورت تعامل بین دولت‌ محلی و مرکزی تاکید دارد.

وی تصریح کرد: پیشنهادهایی که وزیر ارائه کرد و بیان داشت هزینه‌های این کار را می‌دهد بحث مهمی است ضمن اینکه وزیر راه و شهرسازی اولین قانون شوراها را نوشت و من در آن زمان در وزارت کشور بودم.

مسجدجامعی تصریح کرد:‌در آن سند شوراها به صورت سلسله مراتبی دیده شده بود و اختیارات آنها در چارچوب بود که بارها در صحبت‌های قالیباف هم دیده‌ایم اما متاسفانه هیچ گاه جنبه اجرایی نیافته است.

وی گفت:‌ اینکه ما در تهران دچار پراکندگی و گسستگی هستیم بسیار دیده می‌شود و در برنامه سوم و چهارم توسعه کشور مدیریت یکپارچه دیده شده بود اما در برنامه پنجم این موضوع حذف شد ما نیاز به نگاه مشترک و هم ‌جهت در این زمینه داریم.

رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: حدود مدیریت محلی بسیار مهم است و در قانون اساسی به آن پرداخته شده اما نمی‌توانیم حکومت تمرکزگزایی را که قبل از انقلاب بوده را حفظ کنیم و بعد دم از تمرکززدایی و محله‌گرایی بزنیم و ما نیاز به همدلی در این زمینه داریم.

در این جلسه دیگر اعضاءشورای شهر تهران از جمله دنیا مالی، سرخو، حافظی، دبیر و سالاری پیرامون سخنان وزیر اظهاراتی بیان کردند.

حق کسی را که در جلسه حضور ندارد ضایع نکنید

در ادامه جلسه قالیباف پشت تریبون قرار گرفته و گفت: بارها در شورای سوم این بحث شد که شهر تراکم فروشی انجام می‌دهد اما این حرف درستی نیست و ما در شهر بر اساس قانون و نه سلیقه‌ای تراکم پایه‌ای را که دیده شده، 120 درصد در تهران بر اساس طرح تفصیلی و طرح جامع- یک تراکم مجاز داریم.

وی گفت: ارتباط ما با وزارت شهرسازی بسیار خوب و منطقی است و ما اختلاف نظری در دیدگاه‌ها و کارها نداریم اما استدعا دارم به برخی نکات توجه بیشتری کنیم تا یک وقت حق از کسی ضایع نشود.

شهردار تهران ادامه داد: ممکن بود شهرداری بیش از 1 دهه قبل تراکم می‌فروخت، به این معنی که می‌گفتند اگر بیش از این تراکم می‌خواهید پول بده بگیر، اما الان این طور نیست و اگر جایی دیده‌اید، بگویید، اما اینکه دوستان می‌گویند در کوچه 8 متری 7 طبقه نباید ساخت، اینها سلیقه‌ای نیست و بر مبنای قانون انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اگر اعتراض دارید طرح تفصیلی را اصلاح کنید در کوچه 8 متری دو طبقه و یا سه طبقه بیشتر نباید ساخت این عنوان را به قانون شناختیم و باید آن را محترم بشماریم و هرگز نگفتیم طرح جامع و تفصیلی بی‌ایراد است اما باید اصلاح شود و بعد محترم شمرده شود.

وی ادامه داد: من به آقای حقانی ارادت دارم اما هرگز این طور نبوده که کمیسیون ماده 5 آرزو کند ماده 7 جایی را باغ تشخیص دهد و بعد پول را بگیرد.

قالیباف تصریح کرد: ما در کنار ماده 5، ماده 7 و ماده 14 را هم داریم که به باغ 30 درصد سطح اشغال می‌دهد و در طول مدت عضویت قالیباف در کمیسیون ماده 5 چنین کاری انجام نشده است.

شهردار تهران تاکید کرد:‌علت گرفته شدن حق رای عضو شورا در کمیسیون ماده 5 این بودکه شورای نگهبان ایراد گرفت که شورا حق کار اجرایی ندارد و امضا کردن مصوبات به ماده 5 کار اجرایی محسوب می‌شود.

وی بیان داشت: با این حال آقای چمران رئیس سابق شورای شهر پای 99 درصد مصوبات کمیسیون ماده 5 را امضا کرده و مراجع قانونی دیگر هم هستند که به موضوع نظارت می‌کنند و ما باید با واقعیت هم به این موضوع نگاه کنیم. ما باید واقعی‌تر به موضوع نگاه کنیم و در یکسری مسائل قانون مانع ما نیست و به ما اختیار هم داده است مثل حریم شهر و مسائل اجتماعی و فرهنگی.

قالیباف تصریح کرد: کوچکترین شهرها حریم دارند اما تهران به این بزرگی هنوز حریمش معلوم نیست و به درستی گفته‌اند اقمار تهران یعنی تهران و پیوستگی سیاسی،‌اجتماعی، امنیتی، اقتصادی دارد و نیازمند یکپارچگی هستیم.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: ما حتی می‌توانیم فرمانداری‌ها را در حومه تهران حفظ کنیم مثل ری و شمیرانات که در امور شهری آن در تهران تصمیم‌گیری می‌شود.

۱۳۹۲/۹/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...