نسخه چاپی

ماده‌ای كه علی‌اكبری را مادام‌العمر محروم كرد چه بود؟

امیر علی اكبری، فرنگی‌كار سنگین وزن ایران دو روز پیش سنگین ترین حكم یك ورزشكار را دریافت كرد و در 26سالگی برای همیشه از حضور در عرصه های ورزشی محروم شد. حكمی كه با سخت تر شدن قوانین وادا صادر شد و رئیس فدراسیون پزشكی معتقد است اگر یك سال قبل بود، علی اكبری می توانست از چنین محكومیتی فرار كند.

حتی مدال طلای جهان در سال ۲۰۱۰، برنز قهرمانی جهان در ۲۰۰۹ و مدال طلای قهرمانی آسیا در ۲۰۰۹ هم نتوانست جلوی فرنگی کار ایرانی را برای دوپینگ دوباره بگیرد. پرونده ورزشی امیر علی اکبری به عنوان قهرمانی که کشتی فرنگی ایران روی او حساب باز کرده بود دو روز قبل از سوی فیلا بسته شد تا افتخارات طلایی او همین جا خاتمه پیدا کند.

علی اکبری که در سال ۱۳۹۰ به دلیل استفاده از مواد نیروزا به دو سال محرومیت از مسابقات محکوم شده بود، در مسابقات جهانی 2013 از ماده ممنوعه استروئید آنابولیک استفاده کرد تا این بار فیلا او را به دلیل تکرار دوپینگ، برای همیشه از شرکت در مسابقات محروم کند.

با این حال رییس فدراسیون پزشکی می گوید اگر این دوپینگ سال گذشته اتفاق می افتاد برای علی اکبری حداکثر 8سال محرومیت در پی داشت. اما طبق قوانین جدید وادا مدت محرومیت برای استفاده از ترکیبات آنابولیک آن هم در دومین مرتبه مثبت شدن تست دوپینگ، محرومیت مادام‌العمر است.


لطفعلی پورکاظمی به ایسنا می گوید: ترکیبات آنابولیک تاثیر کوتاه، میان و بلند مدت دارند و ممکن است ماه‌ها در بدن ورزشکار باقی بماند. ترکیبات استروئید آنابولیک سطح بالا بوده و خیلی از ورزشکاران احتمالا 20 روز، دو هفته یا پنج روز قبل از آغاز مسابقه‌ها استفاده می‌کنند. این ترکیبات هم در آزمایش خون و هم در آزمایش ادرار مشخص می‌شود. حتی ممکن است از روزی که ورزشکار مصرف می‌کند ماه‌ها در بدن او باقی بماند بنابراین بعضی از ورزشکاران فکر می‌کنند ممکن است در مسابقه‌ها تست دوپینگ گرفته نشود و یا آزمایش وجود این ماده را نشان ندهد و یا با وجود آموزش‌های لازم، خطای محاسبه دارند.

پورکاظمی ادامه می دهد: این ترکیبات شدت جنگندگی در رقابت‌ها را بیشتر می‌کند و باعث می‌شود فرد باجسارت و حس حمله بیشتری کار کند. در واقع چون کارایی ورزشکار را افزایش می‌دهد جزو داروهای نیروزا قرار گرفته است. البته تاثیر این ماده پس از یکی، دو ماه کمتر می‌شود و غلظت خون پایین‌تر می‌آید به همین دلیل خیلی از افراد دوپینگی آن را زیر دو هفته تا مسابقه استفاده می‌کنند تا در موقع مسابقه‌ها در بالاترین حد خود قرار داشته باشند. در کل ترکیبات آنابولیک باعث افزایش حجم عضله، پمپاژ قلبی و خون‌رسانی به ماهیچه‌ها می‌شود و اثرات کوتاه مدت، دراز مدت و میان مدت دارد. بنابراین ورزشکاران خاطی موادی استفاده می‌کنند که بیشترین تاثیر را داشته باشد که آن هم ترکیبات آنابولیک است. همچنین بعضی از ورزشکاران این مواد را در اردوها یا در مسابقه‌های انتخابی مصرف کرده و فکر می‌کنند تست گرفته نمی شود اما افسران نادو از روی حرکات بدن ورزشکار متوجه قضیه می‌شوند و از او تست می‌گیرند.

۱۳۹۲/۹/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...