نسخه چاپی

ركورد 40 ساله بارش‌ ها شكسته می شود؟

وقتی حرف از برف به میان می‌آید ناخودآگاه لبخند به لب همه نقش می‌بندد و تصویر آدم برفی، گلوله‌های برفی، برف بازی و سرخوردن روی برف در ذهن‌ها نقش می‌بندد، ولی گاهی همین عامل شادی باعث دردسربرخی می‌شود.

به گزارش نما به نقل از روزنامه تهران امروز: وقتي حرف از برف به ميان مي‌آيد ناخودآگاه لبخند به لب همه نقش مي‌بندد و تصوير آدم برفي، گلوله‌هاي برفي، برف بازي و سرخوردن روي برف در ذهن‌ها نقش مي‌بندد، ولي گاهي همين عامل شادي باعث دردسربرخي مي‌شود.

سال گذشته مردم در حسرت ديدن برفي كه روي زمين بماند بودند و زمستان پربركتي نداشتيم. اما امسال هنوز به زمستان نرسيده بارش برف شروع شده و 17 استان از جمله آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي، اصفهان، اردبيل، ايلام، تهران، چهار محال و بختياري، خوزستان، زنجان، قزوين، كردستان، گيلان، لرستان، مازندران، مركزي و همدان بيشترين ميزان بارش برف را ديده‌اند.

به گفته عبدالرضا اميدوار شهري، مديركل پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي بارش باران و برف در شمال غرب، غرب و جنوب غرب، سواحل درياي خزر، دامنه‌هاي البرز و زاگرس و همچنين برخي استان‌هاي واقع در مركز، طي هفته آينده هم همچنان ادامه خواهد داشت.

استان‌هاي غربي حادثه‌خيز‌ترين استان‌هاي كشور

آنچه كه شهروندان شهرهاي غرب كشور از پيرانشهر و مهاباد و اروميه گرفته تا تبريز و مشكين شهر و اهر مي‌گويند اين است كه طي سال‌هاي اخير چنين بارش پربركتي از برف را شاهد نبوده‌اند. سازمان هواشناسي هم اين موضوع را تاييد مي‌كند.

امير سركرده كارشناس هواشناسي در اين مورد به تهران امروز مي‌گويد: البته اين طور نيست كه چنين بارشي طي يك دهه اخير بي‌سابقه باشد اما حداقل طي 4-5سال گذشته در هيچ منطقه از كشورمان شاهد چنين ريزشي از نعمت الهي نبوديم. بنابراين انتخاب واژه كم‌سابقه گزينه بهتري خواهد بود. اين كارشناس هواشناسي ادامه مي‌دهد: طول مدت آماري سازمان هواشناسي 40 سال است كه قطعا كشور ما در 40 سال اخير در آذرماه بارش برف شديدتر از اين موج بارشي را شاهد بوده است.

افزايش سرما و كاهش بارش

اميرسركرده همچنين از كاهش شديد دما طي روزهاي آينده خبر مي‌دهد و مي‌گويد: از روز يك‌شنبه تا آخر هفته در تمام نقاط كشور غير از استان‌هاي ساحلي خليج‌فارس و درياي عمان (استان هرمزگان، سيستان و بلوچستان و بوشهر) دماي هوا بين 6 تا 10 درجه كاهش پيدا خواهد كرد. اين هشدار كارشناس هواشناسي در حالي است كه در حال حاضر هم دماي هواي كشور در غرب و نيمه شمالي كشور زير صفر درجه اعلام شده است.

سازمان هواشناسي اعلام كرده است كه دماي هوا طي روزهاي پنج‌شنبه و جمعه در ورزقان به منفي21درجه سانتي گراد رسيده است و هم‌‌اكنون هم ركوددار سرماي هوا در كشور است. سركرده مي‌گويد: با تداوم سرماي هوا از فعاليت سيستم بارشي از طي هفته آينده كاسته خواهد شد و بارش‌ها به سواحل غربي درياي خزر و استان اردبيل و قسمت‌هايي از شرق كشور محدود خواهد شد. به گفته اين كارشناس هواشناسي روز دوشنبه تنها در گيلان و اردبيل و روز سه‌شنبه نيز در گيلان، آذربايجان شرقي و آذربايجان غربي بارش خواهيم داشت.

تجهيزات زمستاني كنترل مي‌شود

سرهنگ خسروي، معاون اجتماعي و فرهنگ و ترافيك راهور ناجا نيز درمورد تمهيدات پليس در روزهاي برفي كشور به تهران امروز مي‌گويد: 20 آذرماه رزمايش طرح زمستانه توسط پليس راهور برگزار شد و بر‌اساس همين طرح هم سردار اسكندر مومني رئيس پليس راهور شخصا در محورهاي مختلف برف‌گير و حادثه‌ساز حضور داشت و وضعيت فعاليت نيروهاي پليس را زيرنظر گرفت. به گفته اين مقام پليس راهور در حال حاضر 97 هزار نفر از افراد پليس و سازمان‌هاي همكار (هلال‌احمر، اورژانس، راهداري و...) در قالب 26 هزار تيم گشتي فعاليت طرح زمستانه را ساماندهي كرده و سفرهاي زمستاني مردم را پوشش مي‌دهند. او مي‌گويد:پليس علاوه بر مراقبت، برنامه‌هاي آموزشي در صداوسيما و رسانه و نيز در بخش سفرهاي زمستاني اطلاع‌رساني به موقع دارد.

سرهنگ خسروي ادامه مي‌دهد:كنترل ماشين‌ها به تجهيزات زمستاني نيز جزو فعاليت‌هاي پليس است. چرا كه پليس توصيه موكد دارد خودرو هموطناني كه قصد سفر دارند به زنجير چرخ مجهز باشند و حتي الامكان در روز سفر كنند، لباس گرم داشته باشند و از سوخت خود اطمينان حاصل كنند. معاون اجتماعي و فرهنگ و ترافيك راهور ناجا در ادامه تصريح مي‌كند:پليس در محورها به‌ويژه محورهاي كوهستاني خط قرمزهايي براي هموطنان قائل شده است و بر اساس اين خط قرمزها هيچ خودرو بدون تجهيزات كامل اجازه تردد در محورهاي كوهستاني را نخواهد داشت. همچنين در شرايط يخبندان رانندگي رانندگان با سرعت مطمئنه به شدت توسط پليس نظارت خواهد شد. به گفته او، پليس علاوه بر دوربين‌هايي كه براي كنترل سرعت دارد، واحدهاي گشتي ويژه‌اي را نيز به منظور كنترل رفتار رانندگان به كار گرفته است.

ارتباط برخي روستاها مسدود شده است

بر اساس اين گزارش، عبدالرضا اميدوارشهري، مديركل پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي نيز گفته است: سامانه بارشي كه هم‌‌اكنون در شمال غرب، غرب و مركز كشور فعال است از روز چهارشنبه اين مناطق را تحت سيطره خود گرفته و بارش برف سنگين باعث شده كه تعدادي از راه‌هاي ارتباط به‌ويژه در روستاهاي استان‌هاي غربي و شمال غرب مسدود شود. او مي‌گويد:همچنين رفت و آمد در بسياري از محورهاي مواصلاتي استان‌هاي غربي بدون زنجير چرخ امكان‌پذير نيست. پليس راه نيز از مسافران درخواست كرده كه هنگام سفر در جاده‌هاي كوهستاني از زنجير چرخ استفاده كنند.

«112» شماره امدادرساني هلال‌احمر

محمود مظفر، رئيس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر هم با بيان اينكه بارش برف در چند روز گذشته زندگي چند هزار نفر را تحت تاثير قرار داده، مي‌گويد: در اين مدت 10 زن باردار از ميان برف و كولاك به مراكز درماني رسانده شده‌اند. همچنين 6 هزار و 600 نفر تحت امدادرساني به موقع جمعيت هلال‌احمر قرار گرفتند اما با اين حال كولاك تاكنون 35 مصدوم به جاي گذاشته كه 5 نفر آنها به صورت سرپايي و 30 نفر (10 زن باردار) به بيمارستان‌ها و مراكز درماني انتقال داده شدند.

وي مي‌گويد:همچنين يك هزار و 725 خودرو در كولاك و برف گرفتار شده بودند و طي عمليات رهاسازي توانستند به راه خود ادامه دهند.وي در ادامه افزود: جمعيت هلال‌احمر در طرح زمستانه سال 92 خود 3500 خودرو نجات، آمبولانس، خودروهاي چندمنظوره و 17 فروند بالگرد را براي پوشش امداد و نجات خود در دستور كار قرار داده است.در اين طرح هلال‌احمر مي‌تواند به 150‌هزار نفر خدمات گوناگون ارائه كند. ضمن آنكه مردم گرفتار در حادثه مي‌توانند با شماره 112 تماس گرفته و از پوشش‌هاي هلال‌احمر استفاده كنند. اين شماره نيز جزو شماره‌هاي اضطراري قرار گرفته و بدون شارژ هم مي‌توان با آن تماس گرفته و از امدادگران استمداد گرفت.

مظفر در مورد حادثه خيزترين مناطق كشور مي‌گويد: در سال گذشته بيشتر گردنه‌هاي برف‌گير دچار حادثه شدند كه استان‌هاي آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، جاده هراز، همدان و محور‌هاي غربي و زنجان جزو استان‌هاي حادثه‌خيز بودند. در برخي از مناطق صعب‌العبور هم امداد هوايي به كمك هلال‌احمر آمد تا اين بخش هم تحت پوشش امدادي قرار گيرد. امسال هم هلال‌احمر در پايگاه‌هاي خود مستقر است و در مناطقي كه حادثه خيزتر هستند نيروهاي بيشتري را مستقر خواهد كرد تا در صورت بروز حادثه با كمبود نيرو مواجه نشوند.

۱۳۹۲/۹/۲۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...