نسخه چاپی

روش‌هایی برای پیشگیری از آلزایمر

آلزایمر نوعی اختلال عملكرد مغزی است كه زوال تدریجی عقل و كاهش توانایی‌های ذهنی فرد را به‌دنبال دارد.

به گزارش نما، شاید مشخص‌ترین علامت آلزایمر، مشکلات یادآوری و اختلالات حافظه باشد که ابتدا با یک اختلال حافظه‌ای ساده شروع می‌شود. به عنوان مثال، فرد چیزهای معمول و پیش پاافتاده را به یاد نمی‌آورد، ولی بتدریج پیشرفت می‌کند و اتفاقات اخیر را از یاد می‌برد. یعنی یک سوال را چند بار تکرار می‌کند یا وسایل خود را مرتب گم می‌کند.

از دیگر مشکلاتی که بیماران آلزایمری به آن دچار می‌شوند، توهم است. یعنی تصور می‌کنند نزدیکانشان قصد توطئه علیه آنها را دارند. بیمار آلزایمری بتدریج دچار عصبانیت، پرخاشگری و افسردگی می‌شود، ممکن است اختلال تکلم پیدا کند و سرانجام دچار اختلال تعادل و حرکت شود.

آیا این بیماری قابل پیشگیری است؟

تغییر شیوه زندگی و داشتن زندگی سالم‌تر با داشتن تغذیه صحیح، فعالیت و ورزش مناسب می‌تواند یک راهکار کمکی به پیشگیری این بیماری باشد.

در این راستا داشتن روابط اجتماعی پویا و شاد با خانواده و دوستان، انجام فعالیت‌های سبک روزانه، فعالیت‌های فکری مانند کتاب خواندن یا حل‌کردن جدول یا بازی‌های فکری، مصرف بیشتر مواد غذایی دریایی مانند ماهی و میگو، مصرف بیشتر سبزیجات تازه و ویتامین‌ها می‌تواند موثر باشد.

همچنین کاهش مصرف چربی‌های اشباع یا روغن‌های هیدروژنه نیز توصیه مهم دیگری است که باید جدی گرفته شود. با توجه به این که رسوب آلومینیوم در مغز از علل آلزایمر است، بهتر است که از مصرف خودسرانه داروهای آلومینیوم یا استفاده از ظروف آلومینیومی خودداری شود، البته این مساله هنوز به اثبات نرسیده است.

مواد غذایی غنی از ترکیبات ویتامین B، بویژه B12 و B6 و اسید فولیک نیز به جلوگیری از تحلیل رفتن بافت‌های عصبی و مغز کمک می‌کند.

مصرف بیشتر غلات، گردو، بادام، سویا، اسفناج، کلم بروکلی، نخود فرنگی، لوبیا، مرکبات، طالبی و موز نیز می‌تواند این ویتامین‌ها را به مقدار کافی به بدن برساند.

کنترل چربی و فشار خون و پیشگیری از وارد شدن ضربات به سر، بویژه در کسانی که ورزش حرفه‌ای انجام می‌دهند نیز در کمک به پیشگیری از آلزایمر به اثبات رسیده‌ است. همچنین گیاهان دارویی وجود دارند که هم در پیشگیری و هم در بهبود حافظه و کمک درمان آلزایمر موثر است. از شناخته‌شده‌ترین این گیاهان جینگکو و جینسینگ است که تاثیرات ثابت‌شده‌ای در کمک به فعالیت بهتر مغز و اعصاب دارند. از دیگر گیاهان موثر در بهبود حافظه می‌توان به اکلیل کوهی، برگ شنبلیله، مریم‌گلی، زردچوبه، گزنه دوپا، باقلا و کندر اشاره کرد.

طب سوزنی نیز می‌تواند با مکانیسم‌های مختلف به تقویت حافظه کمک کند، همچنین در پیشگیری یا کمک به کیفیت زندگی بیمار آلزایمری موثر است.

۱۳۹۲/۹/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...