نسخه چاپی

اختصاصی

دست چدنی امریكا از آستین در آمد!

عکس خبري -دست چدني امريکا از آستين در آمد!

در حالی كه تنها نزدیك به یك ماه از مذاكرات ژنو و امضای توافقنامه هسته ای بین ایران و طرف غربی نگذشته امریكا در یك اقدام ضدایرانی، فهرست جدیدی از شركت ها و افراد تحریم شده را ارائه كرد.

اختصاصی/به گزارش نما ،نشست کارشناسی ایران و 1+5 که از دوشنبه هفته گذشته با حضور ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین آغاز شده بود از سوی هیئت مذاکراه کننده ایرانی قطع و هیئت‌های مذاکره کننده وین را ترک کردند.
اقدامی که در پی اعلام لیست جدید چند شرکت و افراد ایرانی در فهرست تحریم ها از سوی دولت امریکا و در واقع نقض توافق ژنو صورت گرفت.
قرار بود در نشست وین دو طرف راهکارهای دستیابی به توافق ژنو را در دستور کار قرار دهند که با این اقدام امریکا عملا دلیلی برای ادامه مذاکرات در وین باقی نمی ماند.
هرچند باید این نکته را نیز مد نظر قرار داد که در حالی توافق ژنو به تایید تیم مذاکره کننده کشورمان و 1+5 رسیده بود که برخی کارشناسان این حوزه متن توافقنامه را حاوی ابهاماتی می دانستند که دست طرف غربی را برای نقض مفاد آن باز می گذاشت.
و شاهد بر این مدعا اظهارنظرهای متفاوت و متناقض مقامات کاخ سفید بعد از امضای توافقنامه بود؛ اظهاراتی همچون رد و انکار حق غنی سازی و استفاده ایران از انرژی هسته ای، حمایت بی قید و شرط از سران صهیونیست و تلاش برای رفع نگرانی آنها از توافق هسته ای با ایران از سوی اوباما.
البته جان کری هم از روی میز بودن مداوم گزینه نظامی گفت و وندی شرمن از عدم تغییر سیاست امریکا در قبال ایران. کوهن نیز این روزها وارد گود اظهار نظر شده و گفت که ایران شش ماه دیگر، یعنی پس از طی دوران توافق فعلی، با مخمصه بزرگ‌تری مواجه خواهد شد!
و حالا اقدام وزارت خزانه داری امریکا برای ارائه لیست 17 شرکت ایرانی و غیر ایرانی که البته اتهامشان کمک به برنامه هسته ای جمهوری اسلامی است مهر تاییدی است بر دستان چدنی امریکا و هم پیمانانش.

وزارت خزانه‌داری آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرده است که با وجود مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 برای رسیدن به یک توافق جامع و بلندمدت، ایالات متحده به اجرای تحریم‌های خود به خصوص در حوزه نفتی و نظام بانکی مصمم است.
در بیانیه این وزارتخانه البته اشاره ای هم شده به اینکه ایران برای دور زدن تحریم ها برنامه هایی دارد که باید با اعمال تحریم های جدید از آنها جلوگیری کرد.
این اتفاق در حالی صورت گرفته که کمیته بانکی سنای امریکا با اعمال و تشدید تحریم ها علیه کشورمان مخالفت کرده و یادآور شده که ممکن است تحریم های جدید مذاکرات هسته ای را مختل کند اما ما نباید کاری انجام دهیم که وحدت و اتحاد کشورهای غربی درباره برنامه هسته ای ایران دچار انفکاک شود.
کیم جانسون، رئیس کمیته بانکی سنای امریکا همچنین بر این نکته تاکید کرد که ما باید مطمئن باشیم که اگر مذاکرات شکست بخورد این شکست از طرف ایران انجام بگیرد و به ایران این فرصت را ندهیم که کشورهای 1+5 با سلب مسئولیت باعث شکست مذاکرات شوند.
البته این تنها واکنش به اعمال تحریم های جدید علیه کشورمان نبود؛ وزارت خارجه روسیه نیز به این مساله واکنش نشان داد و ماریا زاخارووا سخنگوی این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد که افزایش فهرست سیاه امریکا می تواند به طور جدی اجرای توافق‌نامه ژنو را که کاهش تحریم‌ها را پیشنهاد کرده پیچیده کند.
وی همچنین این اقدام را عامل مختل کننده روند اعتمادسازی میان طرف های مذاکره کننده دانسته و از امریکا خواسته است که رویکردی مسئولانه اتخاذ کند تا تغییرات مثبت در روند مذاکرات هسته‌ای با ایران حفظ شود.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز در مصاحبه‌ با شبکه تلویزیونی «راسیا-24» اعلام کرده که اتحادیه اروپا در تحقق مرحله نخست توافقات بدست آمده بین گروه 1+5 با ایران در ژنو تعلل به خرج می دهد و خطر به تعویق افتادن اجرای توافقات وجود دارد.
وزیر خارجه روسیه یادآور شده که متاسفانه آغاز تحقق مرحله نخست اجرای توافقات به تاخیر افتاده است، برای اینکه اتحادیه اروپا به ما اطلاع داده که این توافقات باید ابتدا از سوی همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا مورد تایید قرار بگیرد. به احتمال زیاد این مسئله در تاریخ 16 دسامبر - یعنی 27 آذر ماه- سال جاری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
به عقیده لاوروف، علائمی وجود دارد که اینبار کشورهای اروپایی نتوانند این بسته پیشنهادی را مورد تایید قرار دهند. در آن صورت این مساله به ماه ژانویه سال آینده موکول خواهد شد و این به معنای آن است که شش ماه مهلت اجرای توافقات اولیه بین ایران و گروه 1+5 در حال سپری است و آغاز مرحله نخست توافقات از سوی اتحادیه اروپا هنوز آغاز نشده است.
وی همچنین تاکید کرده که این مساله باعث نگرانی ماست و سعی داریم تا توجه شرکای خود در اتحادیه اروپا را به این مسئله جلب کنیم که «موانع غیرقابل عبوری» بر سر راه تحقق توافقات بوجود نیاورند که بخاطر آنها ماهیت اصلی خود توافقات حاصله در ژنو که یک موفقیت تاریخی و استثنایی است که همه خواستار به ثمر رسیدن آن هستند، زیر سئوال برود.
هرچند نقض توافق از سوی امریکا علیرغم مخالفت های درونی و جامعه بین الملل مساله ای نه چندان دور از انتظار نبود اما این اقدام حداقل می تواند در نوع نگاه تیم دیپلماسی و مذاکره کننده کشورمان برای اتفاقاتی از این دست موثر باشد.

۱۳۹۲/۹/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...