نسخه چاپی

طرح حمایت از تولید ملی با مساله تولید ملی منافات دارد

عکس خبري -طرح حمايت از توليد ملي با مساله توليد ملي منافات دارد

سخنگوی كمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس با بیان اینكه منتظر لایحه دولت در خصوص حمایت از تولید ملی نخواهیم ماند، از تهیه پیش‌‌نویس طرح تا آخر امسال خبر داد.

به گزارش نما؛ مجلس شورای اسلامی شهریور سال گذشته پیش‌نویس طرح حمایت از تولید ملی را در راستای نامگذاری سال 1391 به نام سال حمایت از تولید ملی کار و سرمایه ایرانی توسط مقام معظم رهبری تهیه کردند. این طرح با ابتدا 40 ماده داشت و بار مالی طرح مذکور بین 10 تا 12 هزار میلیارد تومان عنوان شده بود.

طرح حمایت از تولید ملی که در 6 دیماه 1391 در 40 ماده از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شده بود، برای بررسی بیشتر به کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 به عنوان کمیسیون اصلی و 7 کمیسیون کشاورزی، برنامه و بودجه، فرهنگی، اقتصادی، بهداشت و درمان، صنایع و معادن و قضایی و حقوقی به عنوان کمیسیون‌های فرعی ارجاع شد تا پس از بررسی‌های کارشناسی در صحن علنی تصویب شود.

البته کار بررسی این طرح به عمر سال اول مجلس نهم نرسید و ادامه بررسی به سال 1392 سپرده شد تا اینکه در 5 اردیبهشت 1392 کار بررسی این طرح در کمیسیون‌های اصلی و فرعی به اتمام رسید و برای رسیدگی در صحن آماده شد اما به دلیل بررسی بودجه کل کشور نوبت به بررسی این طرح نرسید، قرار شد که با تغییر دستور کار صحن طرح حمایت از تولید ملی را هرچه سریع‌تر در صحن تصویب کنند.

بالاخره با تغییر دستور مجلس، 2 مردادماه 1392 نوبت طرح حمایت از تولید ملی رسید و نمایندگان مجلس این طرح را مورد بررسی قرار دادند اما در نهایت با 106 رای مخالف، 98 رای موافق و 10 رای ممتنع کلیات آن را تصویب نکردند.

نمایندگان مخالف این طرح معتقد بودند که این طرح حمایت از تولید ملی هیچ نفعی برای تولیدکنندگان کشور ندارد و با مسئله تولید ملی منافات دارد.

بعد از ایرادات نمایندگان بر این طرح، وکلای ملت مجدداً به فکر تحقق حمایت از تولید ملی افتاد و به دولت یازدهم مهلت دادند که لایحه‌ای را در راستای طرح حمایت از تولید ملی ارائه کنند.

حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در این خصوص به خبرنگار تسنیم گفته بود: هم‌اکنون طرح حمایت از تولید ملی در مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی می‌شود. براساس نقطه نظرات موافقان و مخالفان با کلیات طرح حمایت از تولید ملی در مجلس، بازنگری بر این طرح انجام شده است تا بتوانیم طرح مذکور را تا حد امکان مختصرتر کرده و مواردی که بار مالی دارد، کمتر شود و رویکرد طرح حمایت از تولید ملی اصلاح قوانین موجود باشد.

وی با بیان اینکه قرار است طرح جدید حمایت از تولید ملی در راستای حمایت از تولید با رویکرد رفع موانع تولید اصلاح شود، از هماهنگی با دولت برای ارائه لایحه حمایت از تولید ملی خبر داد.

فولادگر گفت: ما در حال حاضر در حال تهیه طرح حمایت از تولید ملی هستیم و قرار است این طرح را به صورت یک فوریتی مجدداً تقدیم مجلس کنیم که طبعاً طرح مذکور دوباره به کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی باز می‌گردد و در مورد آن بحث خواهد شد.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی ادامه داد: اگر در این فاصله دولت لایحه حمایت از تولید ملی را به مجلس ارائه دهد، اولویت با لایحه خواهد بود تا بار مالی طرح حل شود. البته زمانی که دولت لایحه دهد، برای اجرای آن نیز حمایت خواهد کرد.

در همین راستا، جعفر قادری سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به تهیه پیش‌‌نویس طرح اصلاح برخی از قوانین در راستای حمایت از تولید ملی اظهار داشت: پیش‌‌نویس طرح اصلاح برخی از قوانین در راستای حمایت از تولید ملی در کمیسیون ویژه در حال تدین است.

وی در خصوص اینکه آیا قرار است دولت در زمینه حمایت از تولید ملی لایحه ارائه کند و کمیسیون ویژه در انتظار این لایحه خواهد ماند؟ گفت: ایرادات طرح حمایت از تولید ملی را برطرف کرده‌ایم و انشاءالله در اولین فرصت به صحن ارسال خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس افزود: ما برای حمایت از تولید ملی منتظر دولت نخواهیم ماند چرا که فکر نمی‌کنم دولت به این زودی لایحه‌ای در این خصوص تهیه کند بنابراین ما ایرادات و اشکالات طرح حمایت از تولید ملی را بر طرف می‌کنیم.

به گفته وی، تلاش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس براین است که تا آخر امسال پیش‌‌نویس طرح اصلاح برخی از قوانین در راستای حمایت از تولید ملی را آماده کند.

۱۳۹۲/۹/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...