نسخه چاپی

رشد چشمگیر اقتصاد ایران پس از توافق ژنو

روزنامه هاآرتص 14 دسامبر 2013 (۲۳ آذر) در مقاله‌ای به تحریم‌های آمریكا علیه ایران پرداخت

گروه ترجمه ـ روزنامه هاآرتص 14 دسامبر 2013 (۲۳ آذر) در مقاله‌ای به تحریم‌های آمریکا علیه ایران پرداخت و نوشت: مقامات امنیتی در اسرائیل[سرزمین‌های اشغالی] گفتند که مقامات ارشد دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهورآمریکا، طی چند روز گذشته در گفت‌وگو با همتایان اسرائیلی[صهیونیست‌] خود اذعان کرده‌اند که ارزش کاهش تحریم‌های اقتصادی برای ایران بیش از آن چیزی است که در ابتدا آمریکا تصور می‌کرد. پس از توافق ژنو دولت آمریکا اعلام کرد که در ازای این توافق لغو مصادره برخی اموال، نسبتاً اندک است (شش تا هفت میلیارد دلار). برآوردهای اسرائیل بیشتر از این رقم بود (حداقل بیست میلیارد دلار). آمریکا تحریم تجارت طلا،‌ صنعت پتروشیمی، صنعت خودرو و قطعات یدکی هواپیماهای غیرنظامی را لغو کرد.
در ادامه مقاله آمده است: مطابق گفته منابع امنیتی، «بورس ایران در حال حاضر به‌طور چشمگیری رو به رشد است و بسیاری از کشورها نیز برای از سرگیری روابط اقتصادی خود با ایران بر اساس آنچه در ژنو به توافق رسیده، صف کشیده‌اند.» این منابع متذکر شدند که تمایل چین به از سرگیری توافق‌ها، ارزشی حدود نه میلیارد دلار به‌منظور توسعه صنعت نفت ایران دارد و در عین حال، برخی شرکت‌های آلمانی به امضای قرارداد با ایران علاقه نشان داده‌اند... این موضوع با توجه به اینکه گفت‌وگوها با ایران همچنان ادامه دارد، امتیازی غیرضروری به شمار می‌رود. با وجود این، رهبران اسرائیل ظاهراً به‌دنبال کاهش نسبی لحن مناقشه‌آمیز و تند خود در برابر آمریکا هستند.
در پایان مقاله آمده است: اما همسو با تلاش‌ها به‌منظور از سرگیری هماهنگی اطلاعاتی و دیپلماتیک میان دو کشور در مورد مسئله هسته‌ای، انتظار می‌رود کشمکش‌ها میان اوباما و نتانیاهو در حوزه مهم دیگر یعنی کنگره آمریکا ادامه یابد. دولت آمریکا بسیار نگران مخالفت سناتورها و اعضای کنگره با توافق‌نامه ژنو است. میزان نگرانی دولت اوباما را می‌توان در سرمقاله روزنامه نیویورک‌تایمز در روز سه‌شنبه دید که گویی از زبان باراک اوباما سخن می‌گوید. این مقاله نسبت به ابتکارعمل سناتورها؛ کرک و منندز هشدار داده است. این سناتورها به دنبال آماده‌سازی قانون جدید تحریمی علیه ایران هستند که در واقع تکمیل‌کننده تحریم‌های بسیار مؤثر علیه ایران به شمار می‌رود. نشریه تایمز نیز هشدار داد که پیشرفت‌های به دست آمده در ژنو که مثبت‌ترین پیشرفت در روابط ایران و آمریکا به شمار می‌رود، با این ابتکارعمل‌ها در کنگره به خطر خواهد افتاد.

۱۳۹۲/۹/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...