نسخه چاپی

فرجی‌دانا در مراسم تقدیر از پژوهشگران و فن‌آوران برتر:

پژوهش تقاضامحور از اولویت‌های دولت و وزارت علوم

عکس خبري -پژوهش تقاضامحور از اولويت‌هاي دولت و وزارت علوم

وزیر علوم با اشاره به اهمیت توجه به بحث پژوهش گفت: پژوهش تقاضامحور از اولویت‌های دولت و وزارت علوم است.

به گزارش نما؛ رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، صبح امروز در جشنواره تجلیل از برگزیدگان حوزه پژوهش در سالن اجلاس سران، ضمن تشکر از پژوهشگران و معاونت علمی ریاست جمهوری و معاون پژوهشی وزارت علوم، اظهار داشت: بدون شک اگر بخواهیم محوری را به عنوان محور اصلی دولت و نظام در این سال‌ها مورد توجه قرار دهیم، توجه به گفتمان بزرگان در حوزه علم و فناوری است که بدون شک این گفتمان بزرگترین پشتوانه در فعالیت‌های روزانه ما باید باشد.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب بارها در کنار اهمیت به اقتصاد و معیشت مردم از علم و فناوری سخن گفته است، یادآور شد: قطعا توجه به این نکات و همچنین فعالیت‌های علمی موجب اقتدار کشور و همچنین برطرف‌شدن مشکلات اقتصادی و برآورده شدن اصل کرامت در جامعه می‌شود.

وزیر علوم با اشاره به اولویت‌های وزارت علوم و ریاست جمهوری در بحث پژوهش تقاضامحور، تصریح کرد: بدون‌شک پژوهش تقاضا محور یکی از اولویت‌های دولتی و وزارت علوم است.

فرجی‌دانا با طرح این سوال که آیا تقاضامحور بودن پژوهش تکلیف ما را در پشتبانی‌های لازم تمام می‌کند، ادامه داد: دولت وظیفه خود می‌داند که پا به عرصه تامین اعتبار در این حوزه گذارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تاکید بر نقش علوم پایه و سرمایه‌گذاری کشورهای مدرن و پیشرفت در این بخش اضافه کرد: یکی از حوزه‌هایی که برای ارگان‌های دولت مورد توجه بوده است، حوزه علوم پایه است و کشورهای بزرگ در این زمینه پیشرفت‌های خوبی را به دست آورده‌اند.

وزیر علوم ادامه داد: اگر اعتبار پژوهش صرفا با معنای تقاضامحور باشد، نمی‌تواند پژوهش را به سامان برساند. لذا باید به حوزه‌های علوم انسانی و رفتاری نیز توجه ویژه داشته باشیم.

فرجی‌دانا با بیان اینکه چگونه پشتیبانی از نیروهای جوان پژوهشگر از نکات دیگری است که باید به آن توجه جدی شود، ادامه داد: عمده نیروهای پژوهش کشور دانشجویان دکتری هستند، در کشورهای دیگر این کشورها به دلیل حمایت‌های مالی با آسودگی خیال به این امر می‌پردازند و در کشور ما مهمترین دغدغه این قشر عدم پشتیبانی مالی از آنهاست.

وی در پایان گفت: در برنامه‌های خود به تامین اعتبار لازم در حمایت از دانشجویان دکتری به عنوان نیروهای فعال ادامه می‌دهیم.

۱۳۹۲/۹/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...