نسخه چاپی

جاسوسی بریتانیا از صنعت نفت ایران

عکس خبري -جاسوسي بريتانيا از صنعت نفت ايران

روزنامه دیلی‌تلگراف 16 دسامبر 2013 (25 آذر) در مقاله‌ای به جاسوسی یك عامل سرویس اطلاعات بریتانیا از صنعت نفت ایران پرده برداشت

گروه ترجمه - روزنامه دیلی‌تلگراف 16 دسامبر 2013 (25 آذر) در مقاله‌ای به جاسوسی یک عامل سرویس اطلاعات بریتانیا از صنعت نفت ایران پرداخت و نوشت: مردی ایرانی به جرم جاسوسی برای MI6 (سرویس اطلاعات بریتانیا) در مورد فعالیت‌های کشتیرانی ایران به منظور کمک به تحمیل تحریم‌ها، دستگیر شده است. برخی اعضای مجلس ایران این خبر را اعلام کرده‌اند که این فرد در واقع با جاسوسی خود، به دولت‌های خارجی کمک می‌کرد تا تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه صادارت نفتی پنهان ایران اعمال شود. یک عضو مجلس ایران فاش کرد که این عامل MI6، اطلاعاتی را در مورد صنایع کشتیرانی ایران به «دشمن» منتقل می‌کرد تا مورد استفاده تلاش‌های بین‌المللی برای فلج‌سازی این بخش قرار گیرد.
در ادامه مقاله آمده است: مقامات دادگاه در شهر کرمان گفته‌اند که این فرد متهم اعتراف کرده است که در داخل و خارج کشور یازده دیدار با سرویس اطلاعات بریتانیا داشته است. علیرضا منظری توکلی، کارشناس امور اطلاعاتی در مجلس ایران، مدعی شده که این فرد، جزئیات فعالیت‌های ضدتحریمی ایران را به سرویس اطلاعاتی بریتانیا منتقل می‌کرده است. وی گفت:‌ «ما اطلاعات بیشتری را در مورد این فرد دستگیرشده دریافت کرده‌ایم که نشان می‌دهد وی در انتقال اطلاعات محرمانه در مورد صنایع کشتیرانی ایران و پوشش‌های بیمه‌ای نفتکش‌های ما به سرویس‌های اطلاعاتی بریتانیا فعال بوده است... اتحادیه اروپا می‌توانست از این اطلاعات برای تحمیل تحریم‌های بیشتر علیه بخش‌های کشتیرانی ما استفاده کند.»
در پایان مقاله آمده است: نقش بریتانیا به‌عنوان مرکز صنعت دریانوردی جهان و قطب بیمه‌گذار مهم ناوگان‌های کشتی‌های تجاری به این معناست که لندن در تلاش‌ها برای تحمیل تحریم‌ها علیه حمل‌ونقل دریایی ایران از طریق تحریم‌های اتحادیه اروپا، نقش محوری دارد. این نماینده مجلس ایران تشریح کرده است: «فرد دستگیر شده همچنین اعتراف کرده است که اطلاعات اقتصادی در مورد استفاده ایران از پرچم‌ سایر کشورها در انتقال نفت خود به خارج را منتقل کرده است. دشمنان جمهوری اسلامی اطلاعاتی را که این جاسوس برای آن‌ها فرستاده، برای تحمیل تحریم‌های جدید علیه ایران به‌کار گرفته‌اند.» همچنین دادستان عمومی شهر کرمان جاسوس دستگیرشده را مردی پنجاه‌ساله و دارای تحصیلات دانشگاهی و مسلط به زبان انگلیسی توصیف کرده که هرگز شغلی دولتی نداشته است. تندروها مخالف نزدیکی روابط ایران و بریتانیا هستند و می‌توانند از حوادثی مانند دستگیری این جاسوس، به‌منظور اخلال‌آفرینی در مسیر روابط دیپلماتیک کامل استفاده کنند. محافظه‌کاران در حال حاضر به دنبال لغو دعوت‌نامه مجلس ایران از جک استراو، وزیر خارجه سابق بریتانیا، برای سفر به تهران هستند. این سفر استراو قرار است به منظور ارتقای روابط ایران و بریتانیا صورت گیرد.

۱۳۹۲/۹/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...