نسخه چاپی

از بومی‌سازی ناوهای موشك‌انداز تا ساخت كشتی اقیانوس پیما در صنایع دریایی

عکس خبري -از بومي‌سازي ناوهاي موشک‌انداز تا ساخت کشتي اقيانوس پيما در صنايع دريايي

سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع توانسته با تولید انواع شناورهای سطحی، زیرسطحی، تندر، اثرسطحی، سازه های دریایی، سامانه‌های سلاح زیرآبی و كنترل آتش دریایی، ناوشكن، شناور راكت‌انداز، قایق‌های پرنده، هواتندر، سامانه اژدر والفجر بومی، موشك كروز دریایی «ظفر»، موشك‌انداز كلاس پیكان و ده‌ها دستاورد بومی نقش مهمی در حراست از مرزهای آبی ایران ایفا كند.

به گزارش نما؛ به نقل از دفاع نیوز؛ با توجه به گستردگي مرزآبي و ايجاد توان دفاعي و رفع تهديدات احتمالي و ايجاد فرصت تجاري و نظامي و حضور در درياهاي بين‌المللي باعث قرار گرفتن دكترين دفاع دريايي در مجموعه دكترين دفاعي كشور به عنوان يكي از اولويت‌هاي مهم تعيين شد، چرا كه در يك بررسي اجمالي از تهديدات مرتبط با دريا، انواع تهديدات را مي‌توان در حوزه «تهديد از دريا به ساحل»، «دريا به دريا» و «هوا به دريا» مشاهده كرد.

حركت پوينده و بالنده صنعت دفاعي كشور سند گوياي خدمتگزاري صادقانه كاركنان‌ اين حوزه به ملت ايران و نماد لبيك به فرمان مقام عظماي ولايت در خصوص گسترش اقتدار همه جانبه جمهوري اسلامي در سراسر جهان است.

بي‌ترديد يكي از مهمترين حوزه‌هاي عمل صنعت دفاعي را مي‌توان در صنايع دريايي يافت كه كاركنان اين سازمان مجاهدانه با وجود همه مشكلات بين‌المللي و تحريم‌هاي ظالمانه از عظمت و بزرگي كارها نهراسيدند.

اهميت اين صنعت راهبردي و مهم را مي‌توان در تدابير مقام معظم رهبري در خصوص حضور مقتدرانه در درياها و برافراشتن پرچم جمهوري اسلامي در پهنه بيلگون اقيانوس‌ها، آب‌ها و آبراه‌هاي بين‌المللي جستجو كرد.

در سند چشم‌انداز ‌ صنايع دريايي وزارت دفاع نيل به سازمان صنايع دريايي راهبردي نيروهاي مسلح ايران، قرار گرفتن در تراز پانزدهم جهاني و در جايگاه پنجم آسيا و كسب توانمندي با اتكا بر سرمايه انساني توانمند ترسيم شده است و اين سازمان براي تامين نيازمندي‌هاي دفاعي نيروهاي مسلح در حوزه‌هاي شناورهاي سطحي، زيرسطحي، تندر، اثرسطحي، سازه هاي دريايي، سامانه هاي سلاح زيرآبي و كنترل آتش دريايي، ناوشکن، شناور راکت انداز، قایق های پرنده، هواتندر، سامانه اژدر والفجر بومی، موشک کروز دریایی «ظفر»، موشک‌انداز کلاس پیکان و ده‌ها دستاورد بومی ‌از هيچ تلاشي دريغ نكرده و در طول مدت فعاليتش در برخي عرصه به مرز خودكفاييي و بومي سازي بدون اتكا به غرب رسيده ‌و به حق ‌متخصصان ‌سازمان صنايع دريايي با عزمي راسخ واژه‌هاي اراده و توانستن را معنايي جديد بخشيدند.

‌‌به همین منظور در گفت‌و‌گویی با امیر دریادار امیر رستگاری مدیرعامل سازمان صنایع دریایی به بررسی آخرین وضعیت این سازمان در ساخت تجهیزات دریایی مورد نیاز نیروهای مسلح، افق پیشرو و ... پرداختیم که در پی از حضورتان می گذرد.




سئوال: سازمان صنايع دريايي از چه زماني تاسيس شد‌ و مهترين ماموريت اين سازمان چيست؟

سازمان صنایع دریایی ‌از سال 1387 تأسیس شده و با پشتیبانی همه جانبه وزارت دفاع و با اتکا به بنیه متخصصين متعهد و مجرب خود ‌توانسته است در حوزه ساخت و توليد تجهيزات متنوع دريايي و شناورها و تغییر کاربری و بهینه سازی و تعمیرات اساسی به ‌نیروهاي مسلح خدمت رسانی ‌نمايد.

اولین مأموریت و مهمترین مسئولیت سازمان صنایع دریایی پشتیبانی از یگان های شناور نیروی دریایی ارتش ج اا و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی دریابانی نیروی انتظامی است

همانطور كه رهبرمعظم انقلاب فرمودند دریا برای هرکشور فرصت کلان و بزرگی است و ملت‌ها با اقتدار می‌توانند از این فرصت کلان و راهبردی استفاده کنند و سازمان صنايع دريايي در راستای اين فرمایش حكيمانه مقام معظم رهبری ‌مسئولیت خطیری را در پشتیبانی از ‌‌نیرو‌هاي مسلح به عهده دارد.

سئوال: ايران چه جايگاهي ‌در ساخت شناورهاي دريايي دارد؟

‌بحمد‌الله ايران در حوزه شناور‌های سطحی، زیر‌سطحی، ‌تندر‌و و اثر‌سطحی در جایگاه بالایی قرار دارد. در حوزه شناور‌هاي سطحی در ناوهای موشک‌انداز کلاس سینا امروز به توانمندی بومی‌سازی کاملي رسیده‌ایم و ‌در حوزه تولید ناوشکن‌های کلاس موج هم به توانمندی کاملي رسیده‌ایم که ناوشکن جماران با پشتیبانی وزارت دفاع و سازمان صنایع دریایی ساخته شد.

‌ناوشکن ‌دماوند که دومین سری از ناو شکن‌های کلاس موج است ‌در وزارت دفاع ساخته شد‌ كه هم‌اکنون با مشارکت نیروی دریایی در حال انجام آزمایشات ‌در دریا‌ست اما ناوشكن دماوند ‌قابلیت‌های به روزی در زمینه تجهیزات در حوزه جنگ‌های الکترونیکی و رادار خصوصا رادار هوایی سه بعدی دار‌د و در حوزه مخابرات و ارتباطات و مدیریت نبرد پیشرفته‌تر شده است.‌





سئوال: نگاه سازمان صنايع دريايي در ساخت شناورهاي زيرسطحي چيست؟

در حوزه شناور‌های زیر‌سطحی سازمان صنایع دریایی اقدامات ‌‌حیرت‌آوری ‌انجام داده ‌‌و با نگاهي مبتني بر ‌آینده‌پژوهی و رفع نیاز‌های عملیاتی نيروهاي مسلح در حال توليد شناور و ديگر تجهيزات مورد نياز در حوزه دريا است‌‌ و ‌در حلقه دفاعی و در زیر‌سطح در توناژ‌ها و تیپ‌های مختلف با کاربرد‌های گوناگون، روی زنجیره‌های مختلف کار می‌شود.

ايران امروز به توانمندی تولید زیر‌دریایی رسیده است. ورود به ساخت زیر‌دریایی ورود به یک عرصه با دانش روز است و بسیاری از کشور‌ها سال‌هاست که زیردریایی دارند ولی جرأت ندارند به حوزه تولید راه پیدا‌ کنند بسیاری از کشور‌های همسایه هم که امروز تولید‌کننده هستند تولیداتشان مشترک است یعنی طراحی توسط کشور خارجی و با نظارت آنها ساخته می‌شود ولی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ‌‌طراحی، ساخت و‌ تجهیز کاملا بومی و توسط متخصصین وزارت دفاع انجام شده و ‌حتی یک یاور خارجی در این مسیر نداریم و این افتخاری ‌برای ‌کشور است.

سئوال: جايگاه محصولات صنايع دريايي در بين مسئولان نيروهاي مسلح چگونه است؟

در حوزه شناور‌های تند‌رو هم بحمدالله سازمان صنایع دریایی ‌توانسته نیاز‌ها و مطالبات نیروی دریایی سپاه پاسداران را به شكل واقعي برآورده سازد‌ ‌که فرمانده محترم نیروی دریایی سپاه عنوان کردند «‌امروز شناورهای نیری دریایی ‌در حوزه تندرو از کشورهای غربی جلوتر است». سازمان صنایع دریایی توانسته محصولاتی را تولید کند که دارای سرعت پایداری و ماندگاری بالا در دریا باشد تا ‌نيروهاي مسلح ايران با اين تجهيزات در گستره خلیج تا ابد فارس حضور دائمی و پرقدرت و با ابهت‌ داشته باشند.





سئوال: ‌چالش‌های جدی صنعت دریایی ‌در بر آورده ساختن انتظارات و نیازهاي نیرو های مسلح چیست؟

‌محصولات سازمان صنايع دريايي در دو حوزه ‌محصولات نظامی و محصولات غیر نظامی ساخته مي‌شود و ‌ از آ نجایی که محصولات نظامی باید در محیط سخت، کار کنند باید از مقاومت و پایداری بیشتری برخوردار باشند كه عمدتا زیر‌دریایی‌ها و شناورها از نظر تولید در نهایت پیچیدگی هستند و پیچیدگی بیشتری نسبت به محصولات نظامی زمینی و هوایی ‌دارند و ایجاد محصولی که بتواند در شرایط سخت دریا کار کند نیاز به یک سری زیر‌ساخت و زیر‌بنا دارد که ‌باید آن را در سازمان صنایع دریایی ایجاد کنیم. محصولات نظامی چه هوایی چه زمینی بحث خوردگی ندارند ولی یک محصول دریایی هر روز با رطوبت و آب شور دریا، گرما و خوردگی در تماس است و وقتی یک محصول دریایی ساخته می‌شود باید تست هاي لازم را در آزمایشگاه‌ها‌ی ‌سواحل جنوب و شمال کشور با موفقيت ‌تحمل کند ‌تا از کارایی و قابلیت و ماندگاری آن مطمئن شویم. یک شناور نیروی دریایی حداقل باید یک ماه بدون نیاز به بنادر در دریا حضور داشته باشد امروز یگان‌های شناور نیروی دریایی ارتش تا 90 روز بدون انقطاع در دریا هستند تا بتوانند از منطقه شمال اقیانوس هند حراست کنند. یگان‌های شناور نیروی دریایی سپاه نیز باید بتوانند با سرعت، مقاومت و پایداری بالا در دریا حضور پیدا کنند و به موقع خود را به منطقه مورد نظر برسانند و این قابلیت‌ها را باید سازمان صنایع دریایی ایجاد کند و برای ایجاد این قابلیت‌ها باید زیر‌ساختها را در حوزه‌های سطحی، زیر‌سطحی، اثر‌سطحی و تند رو ایجاد کنیم و چون سازمان صنایع دریایی ‌پشتیبانی‌کننده حوزه دریا‌ست‌ در این خصوص باید سرمایه‌گذاری کلانی انجام شود.



سئوال: تعامل سازمان صنايع دريايي با دانشگاه‌ها در چه ميزاني است؟

سازمان صنایع دریایی ارتباط نزدیکی با مراکز دانشگاهی و پژوهشی دارد و بسیاری از پروژه‌های مورد نظر ‌توسط كارشناسان دانشگاه در حال اجراست. ‌دفاتر مشترکی با دانشگاه‌ها داریم و نیازهایمان را به دانشگاه منتقل می‌کنیم تا در پروژه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی دانشجویان و اساتید مورد بررسی قرار گیرد وپس از اخذ نتیجه در عرصه تولید در دستور کارقرار گیرد و این یکی از رموز موفقیت وزارت دفاع و سازمان صنایع دریایی است.





سئوال: ضروری‌ترین نیاز نیروهای مسلح در حال حاضر ‌چيست؟

قطعا نمی‌توان از یک محصول نام برد بلکه به زنجیره‌ای از محصولات مورد نیاز است. ‌حوزه فعالیت نیروی دریایی ارتش در دریای عمان و شمال اقیانوس هند تا مدار 10 درجه به وسعت 2 میلیون کیلومتر مربع است پس باید برای نیروی دریایی ارتش ‌تجهیزاتی را در حوزه شناورهای سطحی و زیر‌سطحی و تند‌رو و اثر‌سطحی بسازیم که برای آنان کارایی لازم را داشته باشد و در طول انجام ماموریت در امواج اقیانوسی پایدار و ماندگار باشد.

‌حوزه ماموریتی نیروی دریایی سپاه پاسداران در خلیج فارس است ‌که ‌مطالبه و نیاز‌ اساسی آنها پایداری و سرعت شناورهاست پس سازمان صنایع دریایی‌ باید قادر باشد محصولاتی را برای این نیروها تولید کند که دارای سرعت و ماندگاری و قدرت آتش و جنگندگی بالا باشد و همینطور برای دریابانی نیروهای انتظامی که در سواحل و گارد ساحلی فعالیت می‌کنند ‌باید محصولاتی‌ تولید شود که هم پایش کامل داشته باشد و هم بتواند به سرعت در محل مربوطه حضور پیدا کند. لذا باید زنجیره‌ای از محصولات را برای این نیروها طراحی کرد‌.

سئوال: ارزيابي شما از محصولات صنايع دريايي وزارت دفاع ‌در رقابت با محصولات خاورمیانه‌ به خصوص ‌کشورهای غربی چيست؟

‌با خودباوری که حضرت امام خمینی(ره) و پس از آن فرمانده معظم كل قوا امام خامنه اي(مدظله العالي) در کالبد نیروهای مسلح ايران دمیدند، امروز کشور به توانمندی خود متکی است و‌ روزي كه دشمنان در جنگ تحمیلی سیم خاردار را هم از ما دریغ می‌کردند ‌امروز تمام تجهيزات و سلاح‌هاي نیروهای مسلح ‌‌در حوزه‌هاي زمین‌، هوا و دریا توسط وزارت دفاع ‌ تولید می‌شود ‌و ايران تا حدودي در صنعت دفاعی خود‌کفا شده و این قابلیت امروز در نیروهای مسلح نهادینه شده ‌که هر آنچه ‌نیاز داشته باشند می توانند تولید کنند.

‌اگر امروز توان دفاعی ايران ضعیف بود به طور حتم اسرائیل تهدیدات نظامی خود را عملی می‌کرد ‌‌ولي ‌توان غيرقابل انكار دفاعی جمهوری اسلامی اين جرأت را از دشمنان گرفته و به این باور رسيده‌اند‌ که اگر بخواهند ماجراجوئی ‌کنند آسیب جدي خواهند دید و امروز نیروهای مسلح ايران به توانمندی تولید تجهیزات صد‌در‌صد بومی رسیده‌اند.

ايران در حوزه دریا‌ جزو کشورهایی است‌ که توليد محصولات‌ کاملا به روز است و با این محصولات در دریاها و اقیانوس‌ها حضور موثر داریم‌.




سئوال: ارزیابی دشمن از توانمندی دریایی ما چگونه است و در حوزه تقابل دریایی آنها ما را چگونه می بینند؟

در ‌تقابل دریایی ‌فاکتورهاي ‌توان یگان‌های سطحی، ‌‌زیر‌سطحی، ‌‌سامانه موشکی از لحاظ برد موشک، توان سامانه اژدری و قدرت پوشش هوایی منطقه داراي اهميت است كه ‌ايران ‌در حوزه سطح یگان‌های نیروی دریایی سپاه از شناور‌های تند‌رویی برخوردار است که ‌غربی‌ها هم تعداد معدودی از این شناورها را در اختیار دارند که با این سرعت در دریا حضور پیدا کرده و سلاح حمل مي‌کند‌.

‌ناو و ناو‌شکن‌ها ‌ايران امروز به موشک‌هایی مجهز است‌ که ورای افق را هدف قرار می‌دهد و زیر‌دریایی‌ها‌ مجهز به اژ‌در‌های بسیار هوشمند و قدرتمندی هستند که می‌توانند از زیر سطح دشمن متجاوز را مورد هدف قرار دهند و این ارزیابی توسط نیروهای فرا‌منطقه‌ای صورت گرفته و فهمیده‌اند توان دفاعی ایران در دریا به چه میزان است و چون صدها فروند یگان‌های فرا منطقه ای در منطقه ما حضور دارند كه این افزایش حضور آنها نشان از بالا بودن سطح آمادگی نیرو‌های ايران و بالا بودن ارزیابی آنها از توان دفاعي نیروهای دریایی ‌ا‌ست.

سئوال‌: نقش باورهای دینی و اعتقادی و نیروهای متعهد و با تفکر بسیجی را در ارتقای سطح کیفی و کمی ‌صنعت دريايي چگونه ارزیابی می‌کنید؟

‌پیشرفت‌هاي صنعت دفاعي ايران با تكيه بر باورهاي ديني به دست آمده است و نگاه ارزشی ‌که نیروهای متخصص وزارت دفاع به کار دارند ‌باعث شده کارهای بزرگي در اين وزارتخانه انجام شود.‌ و اگر این باورها و اعتقادات نبود‌ به این درجه از رشد و پیشرفت نمی‌رسیدیم. خیلی از کشورها دارای پیشرفته‌ترین تجهیزات هستند ولی جرات ورود به عرصه تولید و خود‌کفایی را ندارند اما متخصصان دفاعي ايران با اعتقاد به ‌‌سربازی امام زمان(عج) ‌و نايب برحقش مقام معظم رهبري فعالیت‌ می‌كنند و تجهيزاتي توليد مي‌كنند که دشمن را متحیر کرده است و بدون کمک نیروهای خارجی به ‌خود‌کفایی دست پیدا کرده‌اند و متخصصان سازمان صنايع دريايي وزارت دفاع نيز با همين نگاه ارزشي فعاليت كرده كه ‌قابلیت حضور در دریا را داشته باشد‌.




سئوال: صنعت دریایی ايران چه خدمتی به صنعت دریایی خصوصی و تجاری انجام می‌دهد ؟

با اینکه صنعت دریایی ايران ‌صنعت نوپایی است اما سازمان صنایع دریایی بسیاری از محصولات غیر‌نظامی شامل ده‌ها فروند انواع یدک‌کش‌ها، لندینگرافت‌ها و انواع باج‌ها و دوبه‌ها را تولید کرده و در اختیار بخش خصوصی و کشتیرانی و سازمان دریایی بنادر و دریانوردی قرار داده است‌‌.

‌هم‌اکنون نخستین کشتی اقیانوس‌پیمای موسسه اقیانوس‌شناسی ايران در صنایع دریایی شهید درویشی وزارت دفاع در حال ساخت است که ‌در آینده نزدیک این کشتی‌ به آب انداخته مي‌شود‌ تا پژوهشگران ايراني بتوانند در اقیانوس‌ها کارهای تحقیقاتی و علمی انجام دهند.



۱۳۹۲/۹/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...