نسخه چاپی

اوباما اقدام كنگره آمریكا در تحریم شركت‌های ایرانی را وتو می كند؟

سخنگوی فراكسیون اقلیت مجلس هشتم با اینكه اوباما اقدام كنگره آمریكا در تحریم شركت‌های ایرانی را باید هرچه زودتر وتو كند، گفت: اگر آمریكا تعهدات خود را در قبال توافقنامه ژنو انجام ندهد، اعتبار خود را از دست خواهد داد.

به گزارش نما؛ به نقل از فارس،داریوش قنبری ظهر امروز با بیان اینکه ایران و 5 عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل، یعنی آمریکا، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس به اضافه آلمان، 24 نوامبر در ژنو سوئیس به توافقی موقت درباره برنامه هسته‌ای تهران دست یافتند، اظهار کرد: این توافق زمینه را برای دستیابی به توافقی جامع درباره اختلاف یک دهه‌ای غرب با ایران بر سر برنامه انرژی هسته‌ای جمهوری اسلامی فراهم می‌کرد.
وی با اشاره به بیانیه اخیر که از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا مبنی بر قرار دادن 19 فرد و شرکت جدید که در لیست سیاه تحریم‌های قرار داده شده؛ منتشر گردید، افزود: ایران با انتقاد شدید از این اقدام کاخ سفید آن را در تضاد با روح توافقنامه ژنو خوانده و از واشنگتن خواسته به بازی دوگانه خود پایان دهد.
این فعال سیاسی در ادامه با اشاره به اختلاف نظرهایی که بین کنگره و دولت آمریکا در ارتباط با مسئله هسته‌ای ایران وجود داشت، خاطرنشان کرد: دولت آمریکا به نوعی همراهی جدی با دولت ایران نشان داد، اما در کنار این همراهی ما تقابل کنگره و برخی تندروهای سنای آمریکا را دیدیم، که این فعالان سیاسی تندرو همچنان می‌خواهند برنامه‌های شیطانی خود را در ارتباط با ایران پیش ببر‌ند.
وی در ادامه گفت: اما ساختار تصمیم‌گیری رئیس‌جمهوری آمریکا این قدرت و توان را دارد و به دور از فشارهای سیاسی این اقدام سنای آمریکا را وتو کند.
قنبری با بیان اینکه باراک اوباما در این زمان است که باید هرچه زودتر در مقابل این اقدام کنگره از خود عکس‌العملی نشان دهد، تصریح کرد: اوباما با وتوی این اقدام کاخ سفید می‌تواند در مقابل تعهداتی که به ایران در مذاکرات ژنو داده است وفادار بماند.
وی با بیان اینکه به هر حال در این توافقنامه که بین دو کشور (آمریکا و ایران) هست نه سایر تاکید کرد: قطعا اگر آمریکا تعهدات خود را در قبال این توافقنامه انجام ندهد اعتبار خود را نزد افکار عمومی جهان به خصوص ملت همیشه در صحنه ایران از دست خواهد داد.
گفت: من فکر می‌کنم اوباما به نوعی در راستای حیثت آمریکا تحت تأثیر اقدام سنا قرار نگیرد.
سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس هشتم با بیان اینکه یکی از محورهای توافقنامه ژنو این است که به عنوان مثال سانتریفیوژ جدیدی ساخته نشود، از طرفی تحریم‌ها علیه ما متوقف و دارایی‌های بلوکه‌ شده ما در کشورهای دیگر آزاد شود، اذعان کرد: اگر آمریکایی‌ها دست به شیطنت بازی بزنند و چنانچه بخواهند روح توافقنامه ژنو را نقض کنند، الزامی برای پایبندی ما در قبال این توافق وجود نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه من فکر می‌کنم طرف مقابل نمی‌تواند به این راحتی چارچوب‌ها را نادیده بگیرد، بیان کرد: قطعا و یقیناً آمریکایی‌ها باید خودشان را متعهد نشان بدهند.
قنبری با اشاره به اقدام ایران در تعطیلی نشست با کارشناسان 1+5 تاکید کرد: قطعاً این اقدام از سوی جمهوری اسلامی ایران قابل ‌تحسین است.
وی با بیان اینکه مذاکرات آینده در گروه پایبندی به مذاکرات اولیه است، تصریح کرد: آمریکایی‌ها و همدستانشان بدانند اگر این‌گونه رفتار کنند در مذاکرات پیش رو به بن بست می‌خورند و با مشکل مواجه خواهند شد.

۱۳۹۲/۹/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...