نسخه چاپی

اختلاف آل نهیان و آل سعود درخصوص ایران

یك سایت مصری از اختلاف میان امارات و عربستان بر سر موضع‌گیری‌ها درخصوص ایران خبر داد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا سایت بوابه القاهره به نقل از منابع دیپلماتیک در مقر اتحادیه عرب از بروز نشانه‌های پنهان اختلاف و درگیری میان شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و امیر بندر بن سلطان آل سعود، رییس سازمان اطلاعات عربستان بر سر مساله سوریه و توافق هسته‌یی ایران با غرب خبر داد و نوشت که ابوظبی که برای تبریک به خاطر توافق هسته یی ایران شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه خود را بدون رایزنی و هماهنگی با ریاض و در حمایت از توافق راهی تهران کرد، اکنون در مساله سوریه بیشتر به دیدگاه‌های ایران نزدیک شده است به گونه‌ای که (امارات) معتقد است برای مبارزه با تندروهای اسلام‌گرا در منطقه باید نظام بشار اسد، باقی بماند و این چیزی است که با دیدگاه‌های عربستان در این باره تفاوت دارد چرا که این همان استراتژی است که امیر بندر بن سلطان آن را بنا نهاده و بر آن نظارت دارد و علاوه بر آن عربستان توافق ایران و غرب را اقدامی بدون توجیه می‌داند.

در ادامه این گزارش به نقل از منابع لبنانی آمده است که امارات تماس‌هایی هم با نظام سوریه داشته و اعلام کرده است که در قبال اقدامات عربستان در سوریه مسوول نیست و با آن اختلاف نظر دارد.

به گفته این منابع، اختلافات میان دو طرف اخیرا در حال علنی شدن است به ویژه بعد از اینکه عبدالخالق عبدالله، نویسنده و از افراد نزدیک به مسوولان اماراتی در صفحه توییتر خود از سیاست‌های عربستان در سوریه و هم‌چنین شخص بندر بن سلطان شدیدا انتقاد کرد.

عبدالخالق عبدالله دو روز متوالی در صفحه اجتماعی توییتر خود به انتقاد شدید از عربستان و سیاست‌های آن در قبال سوریه پرداخت و نوشت که انقلاب سوریه در تنگنا است و دیپلماسی کشورهای حوزه خلیج (فارس) در قبال سوریه نیز در تنگنا است و سیاست عربستان در سوریه که از سوی بندر بن سلطان اداره می‌شود در آستانه فروپاشی است.

وی که انگار واکنش‌های دلخواه به مطلب مندرج خود در توییتر را نیافته بود، برای بار دوم آن را تکرار کرد البته تغییراتی را نیز در برخی کلمات ایجاد و بر فرماندهی امیر بندر بن سلطان نیز تاکید کرد.

در ادامه این مطلب آمده است: عبدالله نیز به مواضع ایران در قبال سوریه بیشتر نزدیک شد تا آنجا که در پاسخ به یکی از کامنت‌هایش نوشت که حمایت عربستان و کشورهای حوزه خلیج (فارس) از مخالفان سوری نتیجه‌ای ندارد و حتی برعکس انتظار می‌رود که القاعده و شورشیان در سوریه قدرت بگیرند.

بوابه الاهرام در ادامه به نقل از دیپلمات‌های عرب افزود که آن اظهارنظرها امیر بندر بن سلطان و دستگاه امنیتی عربستان را بسیار خشمگین کرد و حتی دستور حمله به او(عبدالله) صادر شد.

به گفته این دیپلمات‌ها این احتمال که طی چند وقت آینده دامنه این اختلافات افزایش یابد، زیاد است به ویژه اینکه ریاض بر این باور است که ابوظبی از سیاست فرصت طلبی در منطقه استفاده می‌کند.

۱۳۹۲/۹/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...