نسخه چاپی

وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران:

تحقق پیدا نكردن 1400 میلیارد تومان برای درمان زوج‌های نابارور

عکس خبري -تحقق پيدا نکردن 1400 ميليارد تومان براي درمان زوج‌هاي نابارور

دكتر هاشمی با بیان این‌كه دولت در اعتبارات سال 92، 1400 میلیارد تومان برای درمان زوج‌های نابارور اختصاص داده بود گفت: حتی پرداخت یك ریال آن‌هم تا به امروز محقق نشده است .

به گزارش نما؛ دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت امروز 25 آذر در حاشیه مراسم تکریم و معارفه رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی ایران در جمع خبرنگاران در خصوص بودجه‌ی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بودجه‌ی مستقل این دانشگاه پرداخت شده اما کمبود بودجه همچنان ادامه دارد. البته کمبود بودجه در تمام دانشگاه‌ها وجود دارد. به طوری که بودجه ی 210 هزار میلیارد تومانی که مربوط به امسال بوده محقق نشده است.
وی در خصوص تحت پوشش قرار گرفتن درمان زوج‌ها نابارور افزود: سال گذشته 1400 میلیارد تومان دولت برای موضوع در اعتبارات سال 92 دیده بود که یک ریال آن هم محقق نشد. البته سازمان‌های بیمه‌ای هم تا زمانی که اعتبارات لازم را دریافت نکنند، زیر بار پوشش این خدمات نمی‌روند.
وزیر بهداشت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این‌که یکی از نمایندگان مجلس از واردات مواد اولیه‌ی دارویی تاریخ مصرف گذشته خبر داده بود عنوان کرد: ما این مسئله را با رئیس سازمان قضا و دارو عنوان کردیم و گروهی هم مسئول پیگیری این موضوع شدند، که در نهایت نتایج بدست آمده نشان داد که اصلا چنین موضوعی صحت نداشته است و هر زمانی هم که بازرسین غذا و دارو با مواد اولیه ی تاریخ مصرف گذشته بخورد کنند به سرعت آن ها را معدوم کنند، چرا که این کار شوخی بردار نیست.

تولید بخشی از فاکتورهای خونی تا 4 سال آینده

قاضی زاده هاشمی در خصوص داروهای وارداتی نیز تصریح کرد قیمت داروهای وارداتی بسیار گرانتر از داروهای تولید داخل است. به عنوان مثال فاکتورهای انعقادی از نمونه داروهای وارداتی هستند که اگر یک بیمار نیازمند به این فاکتور یک برش کوچک روی بدنش ایجاد شود، "وزارت بهداشت" باید 40 میلیون تومان بابت این فاکتورها پرداخت کند.
باید توجه داشت که مشابه داخلی خیلی از این داروها وجود ندارد. بنابراین طبق هدف گذاری خوبی که در "وزارت بهداشت" انجام داده‌ایم قرار است که تا 4 سال آینده با هم کاری سازمان انتقال خون و بخش خصوصی با جمع آوری پلاسما بخشی از این فاکتور ها را که چیزی حدود 500 میلیون دلار می‌شود را در کشور تولید کند.

افزایش واردات دارویی

وی در پاسخ به این‌که آیا واردات دارو با تغییر دولت کاهش پیدا کرده است یا نه عنوان کرد واردات دارو رو به افزایش بوده چرا که وقتی ما حوزه‌ی بهداشت و درمان را در اختیار گرفتیم کمبودهای دارویی در کشور زیاد بود و در این زمان برای رفع کمبود ها شرکت‌های وارداتی را مجبور به واردات کردیم تا نیاز مردم را پاسخگو باشیم.
بنابراین نه تنها واردات کم نشده بلکه این میزان اضافه شده است، اما جزو سیاست های ما در آینده برنامه ریزی روی کیفیت، قیمت و مصرف دارو است.

تعرفه‌های غیر واقعی مسئول تعطیلی مراکز تصویر برداری نه تحریم

وی در ادامه در خصوص تعطیلی مراکز تصویر برداری مثل ام آر آی و سیتی اسکن افزود: مشکل ما در این حوزه تهیه‌ی لوازم یکی آنها است. وقتی دستگاهی خراب می‌شود، در حال حاضر با وضعیت موجود باید برای تعویض یک قطعه پول هنگفتی را پرداخت کرد که با تعرفه‌های موجود اصلا جور در نمی‌آید.
وی ادامه داد: در واقع باید تعرفه ها واقعی شود تا اگر دستگاه‌ها دچار مشکل شد بتوانند هزینه ی تعمیر آن‌را بپردازند. باید توجه داشت که تحریم ها مشکل اساسی تربیتی این مراکز نبوده اما کمبود منابع اثر داشته است.
هاشمی در خصوص رعایت منشور حقوق بیماران در بیمارستان‌ها تاکید کرد: این مسئله به فرهنگ عمومی مردم ارتباط دارد، این‌که بنری در خصوص منشور حقوق بیماران در بیمارستان‌ها نصب شده یک تکلیف است، اما مسئله‌ی مهم وجدان کاری مدیران و مسئولان بیمارستان‌ها است که به اکرام و تکریم بیماران بپردازند و مردم هم باید از فرهنگ اخلاقی بالایی برخورداری باشند تا این منشور به درستی در بیمارستان‌ها رعایت شود.

کاهش بودجه‌ی ماندگاری پزشکان در مناطق محروم

هاشمی در خصوص دلالی اعضای بدن گفت: من هم این موضوع را در یکی از گزارشات روزنامه‌ها خواندم که بعد از خواندن این گزارش کمیته‌ای تشکیل شده تا علاوه بر حراست، این موضوع را بررسی کند. اگر دروغ باشد که هیچ، اگر این موضوع صحت داشته باشد به طور جد به دنبال افراد خاطی برخورد خواهیم کرد.
وی در پایان در خصوص بودجه‌ی ماندگاری پزشکان متخصص در مناطق محروم خاطر نشان کرد: این بودجه کاهش پیدا کرده در صورتی که پرداخت این بودجه بسیار کمک کننده بود و می‌توانست باعث ماندگاری پزشکان در این مناطق شود.

۱۳۹۲/۹/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...