نسخه چاپی

دولت روحانی خواستار روابط سازنده با اروپا

عکس خبري -دولت روحاني خواستار روابط سازنده با اروپا

تاریاگرونبرگ رئیس هیات روابط پارلمان اروپا كه در قالب سفری رسمی و دعوت مجلس شورای اسلامی به همراه تنی چند از دیگر نمایندگان آن پارلمان به ایران سفر كرده است با مجید تخت روانچی ، معاون اروپا آمریكا وزارتخارجه دیدار و گفتگو كرد.

به گزارش نما؛ در این دیدار که دوطرف طیف متنوعی از موضوعات مورد علاقه را بررسی کردند ، معاون اروپا آمریکای وزارت امورخارجه و رئیس و اعضای هیات روابط پارلمان اروپایی در این نکته اشتراک نظر داشتند که سفر هیات شروع جدیدی در تقویت روابط جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپایی و برقراری دوباره گفتگو بین طرفین است .
آنها با اشاره به زمینه های مساعد موجود برای همکاری های ایران و اتحادیه اروپا ، برضرورت توسعه مناسبات پارلمانی و تقویت آمد و شد ها و تماس های دو پارلمان براساس احترام و منافع متقابل تاکید کردند .
روانچی با اشاره به شروع به کار دولت روحانی ، سیاست اصولی دولت جمهوری اسلامی ایران را کاهش تنش و ایجاد روابط سازنده با کشورها در عین پایبندی بندی به اصول و ارزشهای انقلاب اسلامی عنوان کرد و خواستار برقراری روابط جدید با اتحادیه اروپایی شد.
معاون اروپا – آمریکای وزارت امورخارجه ضمن تاکید بر ضرورت پرهیز از سیاسی کردن مقوله حقوق بشر ، گفتگو و درک متقابل را بهترین راه پرداختن به این مسئله دانست و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای این کار ابراز کرد.
کرونبرگ و روانچی مبارزه با مواد مخدر را زمینه مناسبی برای همکاری ایران و اتحادیه اروپایی دانستند و معاون وزیر امور خارجه خواستار مضاعف ساختن تلاش های دو طرف برای مقابله با این تهدید مشترک شد.
روانچی تروریسم را عامل نگرانی مشترک ایران و اروپا و تهدید کننده منطقه خاورمیانه و دیگر مناطق دنیا خوانده و با اشاره به درگیر شدن گروه های تروریستی در سوریه و رشد افراط گرایی تحت تاثیر این درگیریها برضرورت مبارزه مشترک جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپایی با این تهدید خطرناک تاکید کرد.
روانچی همچنین با تشریح دیدگاهها و نقطه نظرات جمهوری اسلامی ایران در خصوص مذاکرات هسته ای و توافق ژنو ، بر عزم و اراده جدی دولت جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل مساله هسته ای ضمن پای بندی به اصول و مبانی موجود تاکید کرد .
وی دخالت و فشار مخالفین روند مذاکرات واز جمله تلاش های گسترده رژیم صهیونیستی در جهت اخلال دراین مسیر را مطرح نموده و خواستار آن شد که این قبیل دخالت ها مورد اعتراض و مخالفت قرار گرفته و با آن مقابله شود.
رئیس هیات پارلمان اروپایی نیز حمایت کامل پارلمان اروپا و اتحادیه اروپا از مذاکرات هسته ای و توافق ژنو را اعلام کرد.
دوطرف را جع به بحران سوریه نیز بحث و تبادل نظر کردند و معاون اروپا – آمریکای وزارت امور خارجه ، روشهای سیاسی و دیپلماتیک را تنها راه حل واقعی بحران سوریه ذکر و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای ادای سهم و نقش مثبت و سازنده خود در این ارتباط اعلام کرد.
همچنین اعضای کمیته ایران در پارلمان اروپا بریاست خانم ماریل گرونبرگ در ادامه دیدارهای خود در تهران با محمد جواد ظریف دیدار کردند و در خصوص مسائل مورد علاقه و اهتمام مشترک گفتگو و تبادل نظر نمودند.
ظریف در این دیدار با اشاره به سابقه تاریخی و دیرینه روابط ایران با کشورهای اروپایی ،اتحادیه اروپا را شریک اقتصادی کشورمان توصیف کرد و بر ضرورت توجه جدی کشورهایی اروپایی به منافع راهبردی خود در ایران با توجه به واقعیتهای ایران و احترام به شان و حقوق ملت ایران تاکید نمود.
وی همچنین با اشاره به سوابق مذاکرات بین جمهوری اسلامی و اتحادیه اروپا در مباحث مختلف در گذشته خاطر نشان کرد : زمینه های همکاری و تعامل زیادی در خصوص مسائل و چالشهای مشترک از جمله مقابله و مبارزه با پدیده های شومی مثل تروریسم و افراط گرایی و قاچاق مواد مخدر بین ما وجود دارد.
وزیر امور خارجه موضوع مهم و اساسی در روند تعامل اروپا و بطور کلی غرب با ایران را این نکته دانست که غربیها باید به واقعیات ایران در پرتو حضور گسترده مردم در انتخابات اخیر ریاست جمهوری توجه نمایند و به شان ملت و کشور ایران با تمدنی کهن و چندین هزار ساله و فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی آن به دیده احترام و تکریم بنگرند.
ظریف افزود : خود دولتمردان اروپایی و آمریکایی نیز به ناکارآمدی توسل به تهدید و تحریم پی برده اند و همین امر دلیل ورود دو طرف به مذاکره در بحث هسته ای است.
وزیر امور خارجه با اشاره به پویایی و نشاط حاکم بر جامعه ایران در طول دوران بیش از سی سال گذشته و برگزاری انتخابات متعدد و تثبیت مردمسالاری دینی ، ایران را کشوری غنی از همه ابعاد انسانی و مادی با برخورداری از ظرفیتهای گسترده دانست و افزود : مولفه مردمسالاری در ایران در منطقه ای که هرگونه تغییر و تحولات سیاسی در بسیاری از کشورهای آن با شیوه های غیردموکراتیک صورت می پذیرد ، یک پدیده کم نظیر است .
وی افزود : در ایران همانند بسیاری از کشورهای جهان ، اصول و مبانی ثابتی در سیاست داخلی و خارجی وجود دارد و تغییر دولتهای مختلف در نتیجه مشارکت گسترده مردم در انتخابات و مشارکت مستقیم در تعیین سرنوشت سیاسی منجر به انتخاب شیوه کارآمدتر و بهتری از مدیریت کشور بر اساس انتخاب و رای مردم می شود که در رویکرد سیاست و روابط خارجی کشور و تقویت و توسعه روابط با کشورهای مختلف جهان تاثیر گذار بوده است.
ظریف همچنین با تشریح رویکرد اعتدال و تعامل دولت یازدهم در عرصه سیاست داخلی و خارجی ، ورود ایران به مذاکرات اخیرهسته ای که منجر به حصول توافق بین ایران و گروه 1+5 شد را منبعث از همین رویکرد دانست و افزود : بر اساس مبانی اعتقادی و فتوای مقام معظم رهبری و منافع راهبردی ، نه تنها سلاح اتمی هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی ایران ندارد ، بلکه آن را مخل و مضر منافع ملی خود می دانیم .
ظریف همچنین در این دیدار موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در جهت ضرورت حل و فصل بحران سوریه از طریق راهکار سیاسی و شیوه دموکراتیک بدون مداخله خارجی را تشریح کرد و افزود : در هرگونه راهکاری این مردم سوریه هستند که باید برای سرنوشت سیاسی و آینده خود تصمیم بگیرند و ایران هم از هرگونه تلاش و ابتکاری در این راستا حمایت می کند و آمادگی دارد در صورت دعوت و بدون هیچ پیش شرط ، در اجلاس ژنو 2 شرکت نماید .
خانم ماریا گرونبرگ رئیس هیات پارلمان اروپا نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفرش به تهران و مذاکرات و ملاقاتهای انجام شده ، ابراز امیدواری کرد که شاهد تداوم و گسترش این گفتگوها و سفرها بین پارلمان اروپایی و ایران در راستای فهم و درک مشترک و بر اساس منافع و مصالح مشترک باشیم.
وی ایران را کشوری مهم و تاثیرگذار در عرصه تحولات منطقه ای و بین المللی توصیف کرد و افزود :کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپائی برای ایران در روند این تغییر و تحولات نقش بسزایی قائل است.

۱۳۹۲/۹/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...