نسخه چاپی

«یلدا»، گرمی بازار پیامك و سردی بازار خرید

شمارش معكوس برای رسیدن اولین شب زمستان، شب یلدا آغاز شده است.

به گزارش نما، در شب یلدا که یکی از آداب و سنن قدیمی ایرانیان محسوب می‌شود، اعضای فامیل دور هم جمع می‌شوند، جشن شب چله، پس از عید باستانی نوروز تنها جشنی است که همواره در میان ایرانیان پایدار مانده است.

در شب یلدا بر اساس سنت‌های قدیمی خوراکی‌های مختلفی بر اساس سنت پیشینیان خورده می‌شود که هر یک از بیشینه خاصی برخوردار هستند، از جمله میوه‌هایی که در این شب میهمان خانه‌ها است، انار، سیب، انواع خشکبار و آجیل از جمله گردو، فندق و بادام، شلغم، کلم و خوردن تنقلاتی مانند توت و انجیر خشک، سنجد، کشمش و نخودچی نیز از دیگر اقلامی است که در شب یلدا بر سر سفره بسیاری از ایرانیان مطابق سنت‌های هر منطقه و استان قرار می‌گیرد.

همه ساله چند روز قبل از فرا رسیدن شب یلدا، بازار خرید، اقلام خوراکی در این شب گرم می‌شود، اما امسال با مراجعه به بازار میوه می‌بینیم که خرید کالاهای شب یلدای امسال تب و تاب هر سال را ندارد، در واقع می‌توان گفت که امسال بازار خرید میوه و آجیل شب یلدا مثل زمستان یخ زده و به خواب زمستانی عمیقی فرو رفته است.

*بازار آجیل در آستانه شب یلدا قیمت انواع اقلام آن با صلاحدید فروشندگان سر به فلک کشیده است، دست کمی از بازار میوه ندارد.

*بازار شیرینی که شاید بتوان گفت، هیچگاه دستخوش تغییر و رکود نمی‌شود چرا که همیشه مشتریان خاص خود را دارد، نیز همانند میوه و آجیل است، خوش‌بینانه‌ترین حالت این است که فکر کنیم مردم خرید شیرینی شب یلدا را به روز آخر موکول کرده‌اند.

*گرمی بازار پیامک در آستانه شب یلدا

اما در بین همه این سردی بازارها و رکود آن، بازار پیامک‌های شب یلدا داغ داغ است و سرمای زمستان در آن تاثیری نداشته که هیچ، بازار آنها را گرم‌تر کرده است، به نظر می‌رسد، در بین همه افرادی که تب و تاب فرا رسیدن شب یلدا را دارند، مسئولان ایرانسل و همراه اول این حس را نداشته و علاقمند هستند، روزها طولانی‌تر شود و بلندترین شب یلدا به این زودی‌ها رونمایی نکند.

پیامک‌های مناسبتی شب یلدا که این روزها گرمی بخش محافل ایرانی شده، تقریبا از اواسط آذر ماه آغاز و شاید بتوان گفت هر مشترک ایرانسل و یا همراه اول روزانه چند پیامک را با موضوع شب یلدا رد و بدل می‌کنند.

از جمله پیامک‌های معروفی که با نزدیک شدن به شب یلدا آمار ثانیه‌های آن کم می‌شود، این پیامک است: «33 میلیارد ثانیه به شب یلدامونده یادتون باشه که من نخستین بیکاری بودم که نشستم حساب کردم و بهتون تبریک گفتم».

«7 شاخه گل رز برات فرستادم، روزی یه دونه بو کن، تموم که شد بدون شب یلداست و من اولین کسی هستم که طولانی‌ترین شب سال رو بهت تبریک گفتم».

«سفیدی برف را برای روحت، سرخی انار را برای قلبت، شیرینی هندوانه را برای عشقت و بلندی شب یلدا را برای زندگی قشنگت آرزومندم، پیشاپیش یلدا مبارک».

« و پائیز ثانیه ثانیه می‌گذرد، یادت نرود... ، اینجا کسی هست که به اندازه تمام برگ های رقصان پائیز برایت آرزوهای خوب دارد. از امروز....تا یلدا.»

« چند روز دیگر تا شب یلدا مانده نمیدانم، تنها یک لحظه طولانی تر از دیروز .../ وقتی تو نیستی چه فرقی می کند ،برای منی که بی تو در شب های آفتابی زندگی میکنم....».

«من دارم جمعه میرم ...فکر نکنم دیگه همدیگه رو ببینیم...منو فراموش نکن... به خاطر تمام بدی‌هام منو ببخش

از طرف پاییز92، یلدا مبارک».

«چند ساعت بیشتر به آخر پاییز نمونده، جوجه‌هاتو شمردی!؟».

« جیک.جیک.جیک.جیک.جیک /یه جیک اضافه کن بفرست برای جوجه بعدی».

« تو خوشگل ترین و خوش تیپ ترین و با کلاس ترین آدم رو زمین هستی/خـــــوب اینم هندونه شب یلدا !

گذاشتم زیر بغلت ، بذار یخچال خنک شه …/❤ شب یلدا مبـــــــارک ❤».

این پیامک‌ها که بسته به میزان صمیمیت با طرف مقابل و همچنین موقعیت اجتماعی و فرهنگی او ارسال می‌شود، جایگزین دیدارهای شب یلدا شده و رواج بسیاری پیدا کرده است، اما نکته قابل تامل این است که ارسال پیامک تبریک شب یلدا از چند هفته قبل آغاز شده و تا شب یلدا نیز ادامه خواهد داشت، اما نکته جالب توجه این است که شب یلدا همواره برای همراه اول و ایرانسل شگون داشته و هر سال با فرا رسیدن این مناسبت‌ها پول کلانی به جیب می‌زنند، چرا که سال گذشته نیز علاوه بر پیامک‌های تبریک که به مناسبت شب یلدا ارسال می‌شد، پیامک‌هایی نیز مرتبط با اینکه 30 آذر روز 21 دسامبر سال 2012 (مصادف با اول دی ماه) آخر دنیا است، ارسال شد که موجب افزایش درآمد بیش از پیش همراه اول و ایرانسل شد.

ساخت پیامک شاید درآمد میلیاردی برای اپراتورها داشته و شاید بسیاری از این پیامک‌ها مضمون خاصی در برنداشته باشد، اما برخی از آنها نیز تامل برانگیز است و ضمن نشاندن لبخند بر لبان مخاطب، او را به فکر وامی‌دارد و حرف‌های نگفته را در قالب پیامک بیان می‌کند و باید توجه بیشتری به آن شود.

۱۳۹۲/۹/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...