نسخه چاپی

نقش عربستان بر گفتگوهای هسته ای ایران

عکس خبري -نقش عربستان بر گفتگوهاي نفتي ايران

پایگاه اینترنتی وال‌استریت 17 دسامبر 2013 (26 آذر) در مقاله‌ای به تلاش‌های عربستان سعودی برای نقش‌آفرینی و اثرگذاری بر گفت‌وگوهای هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران پرداخت

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی وال‌استریت 17 دسامبر 2013 (26 آذر) در مقاله‌ای به تلاش‌های عربستان سعودی برای نقش‌آفرینی و اثرگذاری بر گفت‌وگوهای هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران پرداخت و نوشت: یک شاهزاده برجسته سعودی خواستار حضور کشورش در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران شد و اقدامات پنهان دولت اوباما و بی‌اطلاعی عربستان از این اقدامات را مورد انتقاد شدید قرار داد و در عین حال، سایر اقدامات اخیر آمریکا در خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] را نیز زیر سؤال برد. شاهزاده ترکی الفیصل، عضو خاندان پادشاهی و برادر سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان، گفت که عربستان سعودی و سایر کشورهای خلیج‌فارس از دیپلماسی پنهان ایران- آمریکا شگفت‌زده شده‌اند که در واقع به توافق میان ایران و سایر قدرت‌های جهانی در ماه گذشته منجر شد. وی این اظهارات را در مصاحبه‌ای در حاشیه نشست امنیتی مطرح کرد که طی آن، وی به‌طور علنی آمریکا را به‌دلیل سیاست‌هایش در سوریه و منطقه مورد انتقاد شدید قرار داد.
در ادامه مقاله آمده است: این شاهزاده سعودی گفت که کوتاهی آمریکا و سازمان ملل در برداشتن گام‌های قاطعانه به‌منظور پایان خشونت در سوریه که بیش از 130 هزار کشته بر جای گذاشته، «کوتاهی مجرمانه» است. شاهزاده ترکی در حاشیه نشست سیاست جهانی در موناکو گفت که «آمریکایی‌ها برای ما این احساس و باور را به وجود آوردند که قصد انجام اقداماتی در سوریه دارند که در نهایت چنین نکردند... کمک‌هایی که آن‌ها به ارتش آزاد سوریه می‌دهند، کم‌اهمیت است. حال آن‌ها می‌گویند قصد توقف کمک‌ها را دارند: بسیار خوب، آن را متوقف کنید. به هر حال، آمریکایی‌ها کاری انجام نمی‌دهند.»
در پایان مقاله آمده است: شاهزاده ترکی گفت: «برای ما مهم است که ما نیز سر آن میز بنشینیم.» وی در گفت‌وگو با رهبران تجاری اروپایی و عربی، کاخ سفید را به غافلگیرسازی ریاض به دلیل سیاست‌های اخیرش در قبال ایران متهم کرد. عربستان سعودی و سایر کشورهای سنی خلیج‌فارس از شورشیان عمدتاً سنی سوریه حمایت می‌کنند. شاهزاده ترکی گفت که «آنچه شگفت‌انگیز بود، اینکه گفت‌وگوها به جلو می‌رفت و ما از محتوای آن بی‌اطلاع بودیم... چگونه می‌توانید اعتماد کنید در حالی که شما رازهایی را از کسانی که تصور می‌شود نزدیک‌ترین متحدانتان هستند، پنهان نگه می‌دارید؟» مقامات عربی و آمریکایی می‌گویند: «شاهزاده ترکی در حال حاضر هیچ سمتی در دولت عربستان ندارد؛ اما نقش‌های قبلی وی به‌عنوان رئیس سرویس اطلاعات عربستان و سفیر عربستان در آمریکا، اغلب وی را به‌عنوان سخنگوی غیررسمی خاندان سلطنتی سعودی و ملک عبدالله جلوه می‌دهد.» شاهزاده ترکی شصت‌وهشت‌ساله هم‌کلاسی بیل کلینتون در دانشگاه جورج‌ تاون بوده و در زمان جنگ افغانستان، در مسلح کردن و آموزش شورشیان افغان در جنگ علیه شوروی در دهه 1980 همکاری نزدیکی با سازمان سیا داشته است. توافق هسته‌ای ایران باعث نگرانی کشورهای عربی رقیب با ایران شده است.

۱۳۹۲/۹/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...