نسخه چاپی

توضیح درباره تماس "جان كری" با وزیر خارجه

عکس خبري -توضيح درباره تماس "جان کري" با وزير خارجه

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مكالمه وزیر امور خارجه كشورمان با همتای آمریكایی‌اش توضیحاتی ارائه كرد.

به گزارش نما؛ مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت عراق به خاطر وقوع حملات تروریستی اخیر در این کشور گفت: کشته‌شدن تعدادی از تکنسین‌های ایرانی در عراق و همچنین وقوع حملات تروریستی دیگر در این کشور را محکوم می‌کنیم.

وی تصریح کرد: تروریست‌ها وحدت ملی و زندگی مسالمت‌آمیز ملت عراق را نشانه گرفته‌اند و به همین خاطر است که مردم را به هوشیاری دعوت می‌کنیم و از قبل هم درباره خطر افراطی‌گری هشدار داده بودیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: تروریست‌ها با اهداف نامشروع توسط برخی کشورها حمایت می‌شوند و لذا این کشورها باید پاسخگوی اقداماتشان باشند.

وی ادامه داد: خطر افراطی‌گری محدود به یک کشور نیست، این خطر جامعه جهانی را تهدید می‌کند و لذا جامعه بین‌الملل باید در این باره به یک راهکار جمعی برسد.

افخم در بخش دیگری از اظهاراتش درباره برنامه‌های آینده وزیر امور خارجه کشورمان بیان داشت: رئیس دستگاه دیپلماسی روز پنج‌شنبه برای شرکت در شانزدهمین نشست شورای همکاری کشورهای عضو "D 8 " به پاکستان سفر و با مقامات پاکستانی که در سال 2014 ریاست این سازمان را برعهده دارد دیدار و گفتگو می‌کند، وی همچنین با سران سایر کشورهای عضو این سازمان هم دیدارهایی را به عمل می‌آورد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: این سازمان به منظور تحکیم مناسبات اقتصادی جهان اسلام تشکیل شده و امیدواریم ظرفیت‌های موجود در این سازمان نتایج مطلوبی را در پی داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که محتوای گفتگوی تلفنی وزیر خارجه کشورمان با جان کری چه بوده است، اظهارداشت: کلیه اخبار قابل انتشار نیست، اما در مجموع این تماس در خصوص تحولات در زمینه اجرای برنامه اقدام مشترک صورت گرفته است، البته در تماسی که وزیر خارجه آمریکا با وزیر خارجه کشورمان گرفت،‌ ظریف نارضایتی ایران را از روند برنامه اقدام مشترک ابراز کرد البته رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با کاترین اشتون هم تماس داشته که این تماس‌ها و گفتگوها بسیار عادی است چرا که برای حفظ مذاکرات و نحوه اجرای آن این اتفاقات بسیار طبیعی است.

افخم همچنین درباره دیدار عراقچی و اشتون اظهار داشت: عراقچی قبل از دیدار با اشتون دیداری را با هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار کرد که این دیدار در چارچوب مذاکرات کارشناسی و برنامه اقدام مشترک انجام شده است و طرفین درباره از سرگیری مذاکرات در سطوح بالاتر گفتگو می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره تبادل اسرا بین ایران و عراق و خانواده‌هایی که هنوز از وضعیت فرزندانشان مطلع نیستند، اضافه کرد: این موضوع همواره مورد توجه وزارت امور خارجه و ارگان‌های دیگر بوده و هست و لذا گفتگو با مقامات عراقی در این باره در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: این گفتگوها با مقامات عراقی به تدریج در حال انجام است و به نتایجی هم رسیده‌ایم، گروههای تفحص پیکرهای شهدا همچنان در حال فعالیت هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: در حوزه‌های کارشناسی هم یافتن شهدای باقی‌مانده و مفقود الاثران در دستور کار ما قرار دارد و ما برای کسب هر گونه اطلاعاتی که کمک کند خانواده‌ها از نگرانی خارج شده و این پرونده به نحوی بسته شود تلاش می‌کنیم و امیدواریم این نگرانی‌های موجود که بسیار طبیعی و قابل درک است پایان یابد.

وی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی از سرگیری مذاکرات گفت: در مورد از سرگیری مذاکرات تبادل نظرهایی بین طرفین وجود دارد و دو طرف موضوع اجرای برنامه اقدام مشترک را مورد توجه دارند، در مذاکراتی که امروز انجام می‌شود و هم چنین رایزنی‌هایی که وزیر خارجه کشورمان داشت، همگی به این منظور است که زمان‌بندی‌های بعدی و توافق‌های طرفین مشخص شود و امیدواریم مذاکرات کارشناسی در آینده نزدیک از سر گرفته شود.

وی ادامه داد: در روند مذاکرات هسته‌ای، این تماس‌ها و گفتگوها طبیعی است و رسانه‌ها باید به این توجه کنند که اقدامات در این زمینه با ابعاد مختلفی که داشته به این نقطه رسیده و لازم است با رایزنی‌های مستمر نسبت به حفظ آن توجه ویژه‌ای داشت، بنابراین امیدواریم مذاکرات کارشناسی در اولین زمان ممکن برگزار و به توافقی در راستای تعیین زمان‌بندی جدیدی برای مذاکرات بین طرفین منجر شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره کشته شدن اتباع ایرانی در افغانستان گفت: ورود غیرقانونی اتباع افغانی به ایران موضوعی است که همیشه وجود داشته و در مواردی هم بحث اتباع ایرانی مطرح است که وزارت امور خارجه در حوزه کنسولی به ویژه در حوزه اداره کل ایرانیان موضوع رسیدگی به اتباع ایرانی، تعیین سرنوشت، حل مشکلات و دسترسی‌های کنسولی را در دستور کار خود قرار داده است.

افخم افرود: از دولت افغانستان می‌خواهیم نهایت همکاری و مساعدت در زمینه بهبود وضعیت و تحکیم امنیت در مرزهای دو کشور را صورت دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره حضور ایران در نشست ژنو 2 اظهار داشت: طبق اخبار رسیده هنوز کشورها به این نشست دعوت نشده‌اند، البته خبری روز گذشته منتشر شد مبنی براینکه دبیر کل سازمان ملل متحد می‌خواهد ارسال دعوت‌نامه برای کشورها را آغاز کند اما هنوز از هیچ کشوری دعوت به عمل نیامده است.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که آماده هرگونه کمک و همکاری برای حل بحران سوریه است و چنانچه از ما برای شرکت در ژنو 2 دعوت شود، برای گسترش امنیت و حل بحران و انجام اقدامات سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه در این نشست شرکت خواهیم کرد.

افخم اظهار داشت: حضور جمهوری اسلامی ایران در برنامه‌ها و نشستهای بین‌المللی منوط به پیش‌شرط نیست و ما هیچ‌گونه پیش شرطی را نمی‌پذیریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد اخبار پیرامون وضعیت اتباع ایرانی در افغانستان و کشته شدن یکی از هموطنانمان در این کشور اظهار داشت: ما همین خبر را شنیدیم، موضوع اتباع دو کشور و همچنین مشکلات طرف افغانی را نسبت به تعداد و ورود غیرقانونی آنها همواره مورد توجه ما بوده است.

وی ادامه داد: وزارت امور خارجه در حوزه کنسولی و اداره امور ایرانیان موضوع رسیدگی به اتباع ایرانی را مورد توجه قرار داده و از دولت افغانستان می خواهیم نهایت همکاری و مساعدت در زمینه تامین امنیت اتباع کشورمان را انجام دهد و امیدواریم شاهد مسائل تلخی نباشیم چرا که هر دو طرف نسبت به این مسئله حساس هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 تاکید کرد: طبق اخبار هنوز کشورمان جهت حضور در این اجلاس دعوت نشده و دبیرکل سازمان ملل موضوع دعوت از کشورها را شروع کرده‌اند، اما از هیچ کشوری تاکنون دعوت نشده است.

افخم تصریح کرد: ایران آماده هرگونه کمک به حل بحران سوریه است و کشورمان بدون هرگونه پیش شرطی در این اجلاس شرکت خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اقدام تروریستی اخیر عراق اظهار داشت: روح کلی تروریست در تمام جهان به هم پیوسته است، چرا که تروریست اقدامی است که از منطق خارج شده است، ما بارها نگرانی خود را بارها نسبت به این مسئله شوم اعلام کردیم.

افخم افزود: تروریست محدود به یک کشور و منطقه نیست و لازم است که جامعه بین المللی نسبت به این مسئله همچون یک معضل به آن نگاه کند، بنابراین ما بارها اینگونه اقدامات را محکوم و مخالفت خود را اعلام کرده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: کشورهایی هم که از تروریسم حمایت می‌کنند باید بدانند ماهیت این پدیده شوم تمام جامعه جهانی را تهدید می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به بیانیه روز گذشته اتحادیه اروپا بیان کرد: انتظار ما در مرحله گام اول این است که طرفین نسبت به اقدامات لازم گام بردارند و باید تاکید کرد که روح کلی این بیانیه مفید و سازنده بود و امیدواریم این اقدام در حوزه عمل خود را نشان دهد و اتحادیه اروپا بتواند به برنامه‌های خود عمل کند.

افخم در مورد تحریم‌ها و تاثیر آن در توافق ژنو اظهار داشت: از کلیدی‌ترین بحث‌هایی که به آن اشاره شده است، عدم مبادرت به تحریم جدید است، چرا که هرگونه تحریم جدید به منزله ترک تفاهم و اقدام مشترک است.

وی تصریح کرد: امیدواریم طرف‌ها نسبت به حفظ برنامه اقدام مشترک جدی باشند و با جدیت در حفظ روحیه توافق و تفاهم اقدامات سازنده جهت عملی شدن این برنامه گام بردارند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد اخباری پیرامون وضعیت لوینسون گفت: در این خصوص وزیر امور خارجه کشورمان توضیحات لازم و کامل را اعلام کردند.

افخم در مورد سفر هیئت پارلمانی اروپا به ایران و دیدارهای حاشیه ای این هیئت بیان کرد: وزارت امور خارجه بنا به وظیفه خود تنظیم کننده برنامه های رسمی است و این برنامه ها با مجلس شورای اسلامی تنظیم و تائید شد.

وی افزود: در خصوص بخش غیررسمی در حیطه وظایف ما نبوده و آنچه انجام شده، بخش تبادل نظر و مشارکت ما و مجلس برای تنظیم برنامه هاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد آخرین خبرها از وضعیت نور احمد نیکبخت دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن اظهار داشت: وزارت امور خارجه این مسئله را به صورت جدی پیگیری می کند و سفر دوم کمیته مربوط به این مسئله در دست اقدام است که در همین راستا روز گذشته محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با همتای یمنی خود گفتگوی تلفنی داشتند و بر حفظ جان این دیپلمات ایرانی تاکید و خواسته ملت و دولت ایران برای بازگشت سالم وی را اعلام کردند.

افخم ادامه داد: در همین راستا سفیر کشور یمن به وزارت امور خارجه احضار شده و نسبت به اقدامات لازم از سوی دولت یمن تاکید شده است و امیدواریم دولت یمن به مسئولیت خود ادامه دهد و نسبت به بازگرداندن سالم این دیپلمات ایرانی اقدام کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در مورد قرارگرفتن شرکت ها و افراد جدید در لیست تحریم ها تاکید کرد: مواضع ما نسبت به اقدامات وزارت خزانه داری آمریکا اعلام و اقداماتی در این زمینه انجام شد.

وی افزود: اضافه کردن شرکت ها و افراد در لیست تحریم ها برخلاف روح تفاهم است و ما آن را غیر سازنده می دانیم چرا که تفاهم نباید از مسیر خود خارج شود و حفظ برنامه اقدام مشترک مورد تاکید ماست و بایستی طرف ها نسبت به اجرای تفاهمات جدی باشند تا این برنامه اقدام مشترک در یک فضای سالم پیش رود.

۱۳۹۲/۹/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...