نسخه چاپی

واكنش به قتل تبعه ایرانی در افغانستان

عکس خبري -واکنش به قتل تبعه ايراني در افغانستان

سخنگوی وزارت امور خارجه كشورمان گفت: بر اساس برنامه اقدام مشترك، انتظار داریم یك روز برای اجرای تعهدات مشخص شود و در آن روز مشخص طرفین به اجرای تعهدات خود مبادرت كنند.

به گزارش نما؛ مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره بیانیه شب گذشته اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه بخشی از تحریم های ایران در صورت توقف غنی سازی 20 درصد لغو خواهد شد و اینکه منظور از بخشی از تحریم ها چیست، گفت: تحریم هایی که در برنامه اقدام مشترک مد نظر بوده که در متن بیانیه اتحادیه اروپا نیز روشن است و ما هم انتظار داریم طرفین نسبت به پایبندی و حفظ تفاهمات گام بردارند.

وی تصریح کرد: روح کلی بیانیه اتحادیه اروپا سازنده بود و از بیانیه اقدام مشترک استقبال کرد و امیدواریم در صحنه عمل نیز شاهد باشیم که این بیانیه نتایج خود را نشان دهد و اتحادیه اروپا در عمل اقدامات را نشان دهد.

افخم تصریح کرد: این مسئله نشان از آمادگی اتحادیه اروپا برای گام برداشتن در مسیر اول است که امیدواریم شاهد اقدامات عملی باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه هم چنین در پاسخ به سئوال دیگری در همین زمینه مبنی بر اینکه برداشت هایی که بر اساس این بیانیه 1+5 و آمریکایی ها دارند از برداشت ایران متفاوت است و منطبق با متن توافق نیست، جمهوری اسلامی ایران چطور می تواند این برداشت ها را یکسان کند و اگر قرار باشد ایران اقدامات را اجرایی کرده و آژانس تایید کند و سپس لغو تحریم ها صورت گیرد نیازمند یک زمان طولانی است، گفت: این مذاکرات انجام می شود که تفاهم بین طرفین صورت بگیرد.اعضای تیم مذاکره کننده ایران پیش از این بارها اعلام کرده اند که مذاکرات پیچیده است و مسیر دشواری داریم. دشواری مسیر این است که رسیدن به تفاهم کار مشکلی است.

افخم گفت: اینکه گفته ایم مسیر دشوار است بابت همین بخش هایی است که آرام آرام خود را نشان می دهد و سختی مذاکرات نیز در نزدیک کردن مواضع طرفین به یکدیگر در اصول مورد نظر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این موضوع بخشی از مذاکرات کارشناسی بوده است. کارشناسان مسائل متعددی را مورد بحث قرار داده اند و یکی از موضوعات زمانبندی بوده است.

وی گفت: بر اساس برنامه اقدام مشترک انتظار داریم یک روز برای اجرا مشخص شود و در آن روز مشخص طرفین به اجرای تعهدات خود مبادرت کنند.

افخم افزود: این برداشتی است که ما داریم تا یک روز خاص برای شروع اقدامات در نظر گرفته شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که در این موقعیت آیا پس از توقف مذاکرات کارشناسی در وین و گفتگوی تلفنی وزیر امورخارجه با جان کری و کاترین اشتون تصمیمی برای از سرگیری مذاکرات در سطح کارشناسی و بالاتر گرفته شده است گفت: در مورد از سرگیری مذاکرات تماسها و تبادل نظرها بین طرفین ادامه دارد و دو طرف موضوع اجرا را مورد توجه قرار دهند.

وی با اشاره به مذاکرات امروز عباس عراقچی و کاترین اشتون اظهار داشت: مذاکراتی که امروز انجام می شود نیز در همین زمینه در این مجموعه است که زمانبندی با تفاهم طرفین مشخص شود امیدواریم مذاکرات کارشناسی به زودی از سر گرفته شود.

وی افزود: در روند مذاکرات هسته ای دیدار و تماسها طبیعی است اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته ابعاد مختلفی داشته و لازم است نسبت به حفظ آن توجه ویژه ای داشته باشند. امیدواریم طرفین درباره مذاکرات کارشناسی به موقع و مذاکرات در سطوح بالاتر نیز به تفاهم برسند.

وی در پاسخ به ربودن و قتل شهروندان ایرانی در افغانستان و اینکه اخیرا یک تبعه ایرانی ربوده شده به قتل رسیده است اظهار داشت: ما هم این خبر را دریافت کردیم موضوع اتباع دو طرف که از مشکلات طرف افغانی نسبت به تعداد جمعیت و ورود غیر قانونی اتباع افغانی مورد توجه است و در مواردی نیز قتل اتباع ایرانی مطرح است.

وزارت امورخارجه به موضوع کنونی مساله رسیدگی به اتباع ایرانی را در نظر دارد در مواردی شاهد هستیم که دولت افغانستان باید همکاری و مساعدت در تعیین وضعیت انجام دهد امیدواریم در آینده شاهد وقوع چنین اتفاقاتی نباشیم نهادهای زیربط نسبت به موضوع حساس هستند.

افخم در پاسخ درباره دعوت از ایران برای شرکت در اجلاس ژنو 2 بیان کرد: طبق اخباری که داریم هنوز کشورها دعوت نشده اند روز گذشته خبری منتشر شد که دبیرکل سازمان ملل ارسال دعوتنامه را شروع خواهد کرد و هنوز از هیچ کشوری دعوت نشده است.

وی افزود: چنانچه از ما دعوت شود مشارکت خواهیم داشت برای امنیت بحران در سوریه در چارچوب کارهای سیاسی هر گونه اقدامی را انجام می دهیم اما حضور ایران در هر برنامه تنظیم شده و نشست بین المللی منوط به پیش شرط نیست و پیش شرط نمی پذیرم.

۱۳۹۲/۹/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...