نسخه چاپی

پایه‌گذاری تمدن نوین

عکس خبري -پايه‌گذاري تمدن نوين

رئیس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هدف اصلی این مركز این است كه در حوزه جهان اسلام پایه‌های تمدن نوین اسلامی را از لحاظ پژوهشی بگذارد.

به گزارش نما؛ علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش تقدیر از پژوهشگران برتر این مرکز که صبح امروز سه‌شنبه در مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار شد ضمن تبریک به مناسبت هفته پژوهش اظهار داشت: ما در طول تاریخ ایران عالمان و سیاستمداران زیادی داشته‌ایم؛ شاید اولین کسی که در این زمینه گوی سبقت را از دیگران ربوده خواجه‌ نظام‌الملک طوسی باشد که کتاب سیاست‌نامه او درباره روش اداره حکومت بی‌نظیر است.
ولایتی با اشاره به عدم گسست فرهنگی در تاریخ کشورمان به گسست‌های عرصه سیاسی پرداخت و ادامه داد: ما در حوزه‌های غیرفرهنگی شاهد گسست بوده‌ایم و بارها کشور ما اشغال شده اما مهمترین قسمت تاریخ، حوزه فرهنگی است که ما در این حوزه گسست نداشتیم.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن قدردانی از حسن ظن مقام معظم رهبری و هاشمی رفسنجانی از زحمات حسن روحانی رئیس سابق مرکز تحقیقات نیز تشکر کرد.
وی در ادامه تأکید کرد: توقعی که کشور از مرکز تحقیقات دارد فراتر از آن چیزی است که در حال حاضر شاهد هستیم چرا که اولین توقع به دلیل ویژگی‌هایی است که ایران از آن برخوردار است.
ولایتی یکی از وظایف مرکز تحقیقات استراتژیک را ارتباط با مراکز علمی دنیا به خصوص ممالک اسلامی عنوان کرد و گفت: این ارتباط در حال حاضر برقرار نیست از این رو باید این رابطه فراهم شود.
ولایتی یادآور شد: در حوزه سیاسی و فکری در برخی از کشورهایی همچون مصر، هند و مالزی کارهای بسیار ارزشمندی صورت گرفته است که ما باید با این کشورها و کشورهای پیشرفته در این زمینه‌ها در ارتباط باشیم.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به موضع پدرانه مرکز تحقیقات نسبت به سایر مراکز پژوهشی و پژوهشگران کشور تصریح کرد:‌ برون‌سپاری برای پژوهش بسیار مهم است از این رو باب این مرکز نیز باز خواهد بود.
وی با اشاره به سهم بالای مردم ایران در ایجاد تمدن اسلام تأکید کرد: هدف اصلی مرکز تحقیقات این است که در حوزه جهان اسلام پایه‌های تمدن نوین اسلامی را از لحاظ پژوهشی ایجاد کند.
ولایتی بیان داشت: ما در منحنی‌ای که از پژوهش‌ها به دست آورده‌ایم مشخص شد که اگر دیگران اجازه دهند و خودمان نیز همت کنیم شاهد اوج‌گیری این تمدن اسلامی خواهیم بود.
وی تأکید کرد: مرکز تحقیقات استراتژیک باید یک مرکز پویا و زنده باشد از این رو انجام این کارها نیاز به بودجه دارد و از سوی دیگر وجهه‌ای که ما از خود نشان می‌دهیم باید اعتمادآفرین باشد.
وی در عین حال با تأکید بر اینکه کسی که به امر پژوهش می‌پردازد باید مطمئن باشد که به او پر و بال داده و کمک می‌شود، تصریح کرد: اگر ما واقعا کار انجام دهیم کسانی که باید بدانند در این زمینه به ما کمک خواهند کرد؛ یکی از بزرگان که نمی‌خواهم نام او را ببرم می‌گفت نباید برای کار نکرده بگوییم که به ما پول بدهید.
ولایتی با بیان اینکه ما باید کاری انجام دهیم که به کار نظام بیاید و در واقع برای تصمیم‌گیری تحقیق کنیم، افزود: آقای هاشمی نیز این مسئله را تصریح کرد چرا که این مرکز طبق قانون اساسی بازوی مشورتی مقام معظم رهبری است.
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با اشاره به انتظارات رهبر معظم انقلاب از مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: معظم له نیز تأکید دارند که این مرکز باید عقبه پژوهشی سیاست‌های کلی نظام باشد.
وی با بیان اینکه عظمت این کار بسیار زیاد است و در عین حال ما برای رسیدن به این هدف فاصله زیادی داریم، خاطر نشان کرد: کارهای بنیادین نیاز به انجام کارهای درجه اول دارد.
ولایتی رصد کارها را از دیگر وظایف مرکز تحقیقات استراتژیک برشمرد و یادآور شد: ما در سال 1404 باید در حوزه‌های مختلف به قدرت اول منطقه تبدیل شویم، البته در برخی از حوزه‌ها همچون انرژی هسته‌ای، تعداد مقالات در ISI و زمینه‌های قضایی و دفاعی پیشرفته هستیم اما در حوزه اقتصاد فاصله زیادی داریم.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در حال حاضر سعی شده است از حضور افراد صاحب‌نظر در حوزه‌های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی همچون آقایان قاسمی و نوید در حوزه بین‌الملل و معاونت فرهنگی اجتماعی استفاده شود.
وی در ادامه ضمن تأکید بر اینکه اگر قرار شد آقای نوبخت به بحث بودجه بپردازند بدانند کار پژوهش به فراغت نیاز دارد، گفت: ما از کسانی که در زمینه پژوهش تمایل به همکاری داشته باشند و در این زمینه استعداد دارند استقبال می‌کنیم.
ولایتی با بیان اینکه توجه به بحث هویت در مرکز تحقیقات استراتژیک مورد توجه قرار دارد، افزود: تا موضوع هویت تعریف و تبیین نشود نمی‌توان کاری انجام داد لذا باید کارها را با هویت خود تطبیق دهیم چرا که بدون هویت جمعی چیزی نخواهیم بود.
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل بر همین اساس رصد کردن را کاری پژوهشی دانست و تصریح کرد: با توجه به سرعت بالای تحولات در دنیای امروز ما برای اینکه دچار انفعال نشویم باید تحولات بعدی را پیش‌بینی کنیم چرا که منطقه ما قلب سیاسی عالم، مرکز برون آرمان‌های الهی است و به همه اینها مسئله نفت نیز اضافه شده است.
وی با اشاره به اهمیت استراتژیک منطقه یادآور شد: ما باید پیش‌بینی کنیم که سالهای آینده چه اتفاقاتی در اینجا رقم می‌خورد نه اینکه وقتی امواج تنش به ما رسید دچار انفعال شویم. از این رو اگر بتوانیم تحولات را پیش‌بینی کنیم قدرت ابتکار عمل را نیز در دست می‌گیریم بنابراین در عرصه علم نیز باید همین‌گونه باشد.
ولایتی افزود: به طور مثال در زمینه رصد کردن کارهای مختلف باید ببینیم چرا عده‌ای می‌گویند آمریکا که تاکنون واردکننده نفت بوده است تا سال 2016 به صادرکننده نفت تبدیل خواهد شد.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش پایانی صحبت‌های خود تأکید کرد: پژوهش نباید برای پژوهش صورت گیرد چرا که این عرصه از 3 بخش بنیادی، راهبردی و کاربردی برخوردار است لذا باید دقیقا توجه کنیم که در عرصه سیاسی و اقتصادی چه وضعی داریم و بدانیم در حال صعود هستیم یا نزول.

۱۳۹۲/۹/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...