نسخه چاپی

بهترین وسیله حمل و نقل در قزوین

رئیس كمیسیون حمل و نقل و ترافیك شورای اسلامی شهر قزوین اتوبوس را بهترین وسیله حمل و نقل عمومی در این شهر دانست.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، حکمت الله داوودی در مراسم روز حمل و نقل که در سالن اجتماعات فرهنگسرای بانو حضرت زهرا(س) برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به شرایط خاص و تاریخی شهر قزوین در بافت مرکزی شهر رویکرد مسئولان در حوزه ترافیک باید به سمت ترویج حمل و نقل عمومی باشد.
وی افزود: امروزه خودرو نه به عنوان یک کالای انتخابی بلکه به عنوان کالایی ضروری در سبد خانوارها قرار گرفته است و خواه ناخواه باید همه شهروندان از آن برخوردار باشند که همین موضوع باعث ایجاد بخش عمده مشکلات ترافیکی شده است.

این مسئول آلودگی هوا را نخستین عارضه ناشی از ترافیک دانست و ادامه داد: 70 درصد آلودگی هوا ناشی از وسایل نقلیه است و 30 درصد آن به کارخانجات و سوختها بر می گردد.

داوودی با بیان اینکه مرگ زودرس و سرطان آلودگی هوا را به دنبال دارد، تصریح کرد: صرف دوطرفه کردن خیابان‌ها و احداث پل در نقاط مختلف شهر جوابگوی مشکلات ترافیکی نیست؛ بلکه باید به گونه‌ای عمل کرد که شهروندان به سمت استفاده از اتوبوس ترغیب شوند.

وی مترو، تراموا و اتوبوس را به ترتیب بهترین انواع وسایل نقلیه عمومی برشمرد و خاطرنشان کرد: ایجاد مترو امری زمانبر است و استفاده از تراموا نیز به دلیل وجود مشکلات خاص در کشور کمتر می‌تواند پاسخگوی حل مشکلات ترافیکی باشد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر قزوین تصریح کرد: هرچند در سال‌های آینده چشم انداز قزوین استفاده از مترو و ترامواست؛ اما در حال حاضر اتوبوس بهترین وسیله حمل و نقل عمومی در کشور به ویژه شهر قزوین محسوب می‌شود.

داوودی ایجاد شرایطی همچون توجه ویژه به سیستم گرمایشی، سرمایشی و ضربه گیر برای جلوگیری از کنده شدن مسافران از صندلی به هنگام ترمز ناگهانی وسیله نقلیه را از عوامل مشوق شهروندان برای افزایش استفاده از اتوبوس برشمرد و گفت: چنانچه در این حوزه برنامه ریزی صحیح انجام شود، به طور قطع استفاده از این وسیله نقلیه به شکل قابل توجهی افزایش و بار ترافیکی تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه هم اکنون قیمت تمام شده استفاده از اتوبوس برای هر مسافر 550 تومان و مبلغ دریافتی با اعمال یارانه، 200 تومان است، افزود: در کنار موارد یاد شده اختصاص یارانه قابل توجه به شهروندان برای استفاده از اتوبوس می‎تواند مشوق مناسبی برای آنان باشد٬ اما باید توجه داشت که این موضوع به تنهایی کار شهرداری نیست و به کمک دستگاه‌ها، سیستم حاکمیتی و استانداری نیاز دارد.

این مسئول با تاکید بر ضرورت ترویج حمل و نقل عمومی در بین شهروندان از رانندگان تاکسی نیز خواست به منظور استفاده بیشتر مردم از سیستم حمل و نقل عمومی، ضمن توجه به وضعیت ظاهری تاکسی‌ها، با مسافران رفتاری مناسب داشته باشند و به افراد کم توان و سالمند نیز در تردد کمک کنند.

۱۳۹۲/۹/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...