نسخه چاپی

عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با نما:

بستن بودجه بر پایه نفت كه هنر نیست

عکس خبري -بستن بودجه بر پايه نفت که هنر نيست

عزت الله یوسفیان ملا گفت:آسانترین راه تامین بودجه فروش نفت است و این هنر نیست. اگر كالای دیگری را جایگزین نفت كنیم هنر كرده ایم و این موضوع باید اتفاق می افتاد كه متاسفانه انجام نشد.

عزت الله يوسفيان ملا در گفت‌وگو با خبرنگار نما با بيان اينكه در بودجه سال 93 توجه چنداني به مساله بخش خصوصي و قانون اصل 44 صورت نگرفته است، گفت: خيلي به اين مساله توجه نشده است و بايد اين مساله در بودجه ذكر شود و كميسيون تلفيق مجلس نيز بايد اين موضوع را در بودجه وارد كند. ولي اينكه چرا بدنه شركت‌ها و مديران آنها از بالا به پايين خيلي تمايل به واگذاري ندارند اين خود يك بحث طولاني دارد و قابل شرح است.
وي افزود:‌در زمينه هيلدينگ خليج فارس و ساير موارد بازار سرمايه نيز درآمدزايي هايي مي ‌توان انجام داد كه اين موضوع بايد بررسي شود.
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس افزود: در لايحه بودجه به مساله بازار سرمايه توجه شده است و اگر لايحه بودجه را بخوانيد از صفحه 15 الي 17 هفت الي هشت بند به اين موضوع اشاره كرده است و براي واگذاري ها به اين موارد تاكيد شده است. رئيس سازمان خصوصي سازي هم توضيحاتي در اين زمينه داده است. بحث اين است بايد بيش از اينها به اين مساله توجه مي شد نه اينكه اصلا توجه صورت نگرفته است.
يوسفيان ملا با اشاره به اينكه يكي از منابع درآمدي بازار سرمايه است گفت: اگر اين منبع درآمدزايي نباشد كه با توجه به اين بودجه‌هايي كه براي ساخت و ساز موارد عمراني گذاشته اند اين موارد به صورت كامل تعطيل خواهند شد. ما مواردي خارج از رديف‌ها مثل تهاتر و سهام و ... نداشته باشيم به مشكل بر مي خوريم. اينها تا حدودي پرو‍ژه ها را نجات مي دهد وگرنه با اين بوجه ها متاسفانه ما پول نگهداري اين پرو‍ژه ها را نگذاشتيم. واقعا در اين حد هم كه يك نگهبان براي اين پرو‍ژه‌ها براي نگهداري بگذاريم برخي از اين پرو‍ژه‌ها ندارند.
وي افزود:‌تنها اميد براي پرو‍ژه‌هاي عمراني همين مواردي است كه عرض كردم.
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس در خصوص اتكاي بيش از حد بودجه سال آينده به نفت گفت: هر سال بودجه نفتي بسته شده است و بايد گفت كه كدام سال اينگونه نبوده است و نوسانات در اين زمينه حدود 5 الي 10 درصد بيشتر و كمتر بوده است.درآمدهاي غير نفتي هم اگر قرار بود جايگزين شوند بايد از برنامه پنج ساله سوم انجام مي‌شد. در حالي كه در حال اتمام برنامه پنج ساله پنجم هستيم.
يوسفيان با بيان اينكه قرار بود هر ساله 5 درصد اتكا به نفت در بودجه از بين برود، گفت: با اين اوصاف قرار بود در برنامه‌هاي قبلي ما اتكا به نفت در بودجه را به صورت صد درصدي برطرف كنيم. اين سئوال است كه در اين زمينه بايد چه چيزي جايگزين نفت شود. ايا ماليات بايد در اين زمينه جايگزين شود. يعني واقعا جامعه اقتصادي ما اين امادگي را دارد كه اينقدر ما ليات بدهند كه جاي نفت را در بودجه بگيرد. مسلما اينطور نيست. اگر مالياتي اين توان را داشت ديگر احتياجي به برنامه ريزي در برنامه پنج ساله نبود و به طور يكجا اين مبلغ در بودجه به نام ماليات نوشته مي شد.
وي افزود: منظور اين بود كه جايگزين نفت كه بزرگترين سطح صادرات ما را تشكيل مي دهد كالاي ديگري باشد. صادرات سر درختي وباغي مثل پسته و مواد معدني و ... مي شد. اينها بايد مي آمد هم در داخل سالانه 20 درصد ايجاد اشتغال مي كرد و هم جاي نفت را د ر بودجه مي گرفت و سياست كلي نظام هم كه مقام معظم رهبري ترسيم فرمودند و در مجمع تشخيص هم مصوب شد همين بود.
اين عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد:‌يكسال نيز يادم مي آيد كه شوراي نگهبان به بودجه در همين زمينه ايراد گرفته بود كه بودجه نبايد اينقدر متكي به نفت باشد و اين مغاير برنامه پنج ساله است.لذا اتكا به نفت بايد كم مي شد اما اين موضوع صورت نگرفت و آسانترين راه تامين بودجه نيز همين فروش نفت است. اما اينك مساله تحريم و صادرات نفت و برگشت وجوه فروش نفت بروز كرده است و در حال حاضر يك مقدار فروش نفت را براي دولتمردان مشكل كرده است وگرنه آسانترين راه تامين بودجه فروش نفت است و اين هنر نيست. اگر كالاي ديگري را جايگزين نفت كنيم هنر كرده ايم و اين موضوع بايد اتفاق مي افتاد كه متاسفانه انجام نشد.
يوسفيان ملا با بيان اينكه ساليان قبل اتكا بودجه به نفت بيشتر بوده است گفت‌:در سالهاي قبل حداقل 2 ميليون بشكه نفت در بودجه مد نظر مي داشتيم اما امسال و سال آينده با توجه به تحريم به روي يك ميليون و سيصد بشكه روي آورديم كه كمتر از يك ميليون بشكه نيز صادر شد.به نسبت ساير درآمدها اتكا به نفت زياد است اما با توجه به شرايط تحريم صادرات نفت حول محور يك ميليون بشكه دور مي زند. ولي در سالهاي قبل خيلي بيشتر از سال گذشته بود.

۱۳۹۲/۹/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...