نسخه چاپی

مردم‌سالاری دینی تنها جایگزین تمدن تمدن غرب

عکس خبري -مردم‌سالاري ديني تنها جايگزين تمدن تمدن غرب

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: موجی كه با انقلاب اسلامی در جهان پدید ‌آمده تمدن غرب را با بن بست مواجه كرده كه نتیجه آن فروپاشی غرب از درون است كه امروزه شاهد آنیم و تنها جایگزین برای تمدن غرب الگوی اسلامی به نام مردم سالاری دینی است كه با پیوند علم و دین موفقیت خود را به اثبات رسانده است.

به گزارش نما؛ همایش مشترک مسئولان دفاتر نهاد و دبیران هم اندیشی استادان دانشگاه‌های کشور تحت عنوان "وحدت حوزه و دانشگاه" هم اکنون در تالار علامه امینی دانشگاه تهران در حال برگزاری است.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با حضور در این همایش با اشاره به ایام سوگواری اباعبدالله الحسین اظهار داشت: در آستانه اربعین حسینی قرار داریم کاروان به ظاهر اسیران و در واقع آزادگان حقیقی پیام‌های زنده و حیات بخش و غرور آفرینی برای بشریت دارند.
وی ادامه داد: از جمله این که دینداری و پای‌بندی به راه خدا هزینه دارد و بالاترین هزینه‌ها را در این مسیر باید پرداخت کرد، هزینه از راحتی و آسایش صرف نظر کردن و تلخ‌ترین حوادث را تحمل کردن است.
حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان تصریح کرد: پیام اربعین صبر و استقامت، ایستادگی و پایداری است و همیشه ظفر به دنبال این ایستادگی بوده است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار داشت: اربعین یعنی مرعوب دشمن نشدن و زیر بار سازش با او نرفتن و از سوی دیگر نترسیدن از دشمن و تبلیغاتی که آن‌ها انجام می‌دهند که در نتیجه آن عقب نشینی دشمن است تا پیروزی برای جبهه حق رقم بخورد.
حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان ادامه داد: امروز 27 آذر روز شهید بزرگوار استاد مفتح است که روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گذاری شده است؛ این روز را گرامی می‌داریم و به ارواح بزرگانی که پیشگام در این مسیر مقدس هستند درود می‌فرستیم بزرگانی هم چون شهید باهنر، مفتح، دکتر آیتی، گرجی و سایر پیشگامان عرصه وحدت حوزه و دانشگاه.
وی گفت: امروزه بحث وحدت حوزه و دانشگاه متفاوت از مباحث قبل از انقلاب اسلامی و یا حتی دهه اول یا دوم انقلاب است چرا که فصل نویی در وحدت حوزه و دانشگاه پدید آمده است.
حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان ادامه داد: برای توضیح فصل نوی ایجاد شده در وحدت حوزه و دانشگاه باید به 5 مرحله اشاره کنم مرحله اول، به قبل از انقلاب اسلامی و سال‌های دوری که در سایه سوتفاهم و بدبینی نسبت به یکدیگر بوده بازمی‌گردد چرا که در گذشته حوزه و دانشگاه دو لبه قیچی متصور می‌شدند که هر گونه رشته پیوند و ارتباط این دو حوزه را قطع می‌کردند و هیچ حاضر نبودند که به سوی یکدیگر گامی بردارند اما در آن زمان اشخاصی وارد میدان شدند و برای رفع بد بینی‌های موجود تلاش کردند حتی برخی نیز جان خود را در این زمینه فدا کردند و به مقام شهادت نایل شدند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به مرحله دوم اشاره و اظهار داشت: در آستانه پیروزی انقلاب و روزهای آغازین اتفاقی افتاد و اشخاص وارد عمل شدند که سوءظن‌های موجود در ارتباط حوزه و دانشگاه را از میان برداشتند که در آن زمان به برکت نفس مسیحایی مرد بزرگ انقلاب امام خمینی(ره) همدلی میان دانشگاه و حوزه ایجاد و یخ‌های روابط با نفس این مرد بزرگوار آب شد و مزرعه حوزه و دانشگاه آبیاری شد.
وی افزود: مرحله سوم در دهه اول انقلاب بود که اوج آن در میدان‌های جنگ تحمیلی مشاهده می‌شد که دانشجویان و طلبه‌ها با یکدیگر و دوشادوش هم لباس رزم پوشیدند و جانانه از آرمان‌های انقلاب اسلامی دفاع و برای سالیان متوالی کشور را از گزند دشمن مصون کردند.
حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان ادامه داد: در این مرحله اتفاقات خوبی در حوزه سیاست و اجتماع بین حوزه و دانشگاه به وجود آمد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار داشت: در مرحله چهارم تعمیق شناخت این دو مجموعه و گسترش همکاری حوزه و دانشگاه در دهه 70 و 80 پررنگ‌تر شد، چرا که در آن دوره شاهد حضور دانشگاهیان در حوزه‌ها و بالعکس بودیم که در این مرحله ارتباط بسیار خوبی بین حوزه و دانشگاه ایجاد و هر دو از ظرفیت‌های پژوهشی یکدیگر استفاده کردند.
وی ادامه داد: در این مرحله علوم دانشگاهی مورد توجه قرار گرفت، همچنین دانشگاهیان نیز به متون دینی و بهره‌برداری از ذخایر موجود در حوزه‌ها توجه کردند که البته فراز و نشیب‌هایی نیز در آن دوره اتفاق افتاد و حتی حرف‌هایی مطرح شد من باب این که دین باید از سیاست جدا شود اما این حرف‌ها نتوانست لطمه‌ای به کشور وارد کند.
حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان به مرحله پنجم اشاره و بیان کرد: مقصود ما از فصل نو ایجاد ارتباط بین حوزه و دانشگاه است که مربوط به دهه 90 است.
وی افزود: اگر در مرحله دو به حسن ظن‌ها میان حوزه و دانشگاه دامن می‌زدند و در مرحله سوم برای دفاع از انقلاب کنار هم قرار گرفتند و در مرحله 4 به تعمیق همکاری پرداختند امروز صحبت از حسن ظن و توسعه همکاری نیست، چرا که دلسوزان هر دو مجموعه ارتباط حوزه و دانشگاه را سرنوشت‌ساز و حیاتی می‌دانند برای همین نیز امروزه گویای این مطلب هستیم که فصل جدیدی میان این دو مجموعه پدیده آمده است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خاطر نشان کرد: در این فصل بحث وحدت سلبی وجود ندارد، چرا که ناظران متوجه برخوردها و تهدیدها هستند و نمی‌گذارند که در این دو مجموعه روابط تخریب شود، بلکه وحدت حوزه و دانشگاه ایجابی و ضروری است.
حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان به نکات ضروری ارتباط حوزه و دانشگاه اشاره و مطرح کرد: موجی که با انقلاب اسلامی در جهان پدید ‌آمده تمدن غرب را با بن بست مواجه کرده که نتیجه آن فروپاشی غرب از درون است که امروزه شاهد آنیم و تنها جایگزین برای تمدن غرب الگوی اسلامی به نام مردم سالاری دینی است که با پیوند علم و دین موفقیت خود را به اثبات رسانده است.
وی تصریح کرد: این همان ضرورتی است که در فصل جدید از آن سخن گفته می‌شود که با حضور انقلاب اسلامی در جوامع مدرن افکاری که موجب عقب گرد جوامع معرفی شده منقرض و کسانی که دین را صحیح نمی‌دانستند امروز به زباله‌دان تاریخ پیوسته‌اند و امروزه امید به آینده‌ای بهتر در دل میلیون‌ها انسان زنده شده است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار داشت: غرب برای نجات خود، دست به جریانات افراطی مانند وهابیون و طالبان زده و می‌خواهد مردم جهان را گول بزند که اسلام همان طالبان و وهابیت است اما در جوامع امروزی پیشرفت‌های موجود در دانشگاه مانع از آن شده‌اند که غرب در تلاش‌های خود به نتیجه‌ای برسد، چرا که در حال حاضر چهره دین به شایستگی در دنیا ارائه شده و حوزویان و دانشگاهیان با نگاهی جدید به ارتباط بین یکدیگر می‌نگرند.
وی گفت: امروز پیش از گذشته نیازمند نظام‌سازی در اجتماع هستیم ما از تجربیات جهان بشر استفاده می‌کنیم اما راهی جز بازگشت به داشته‌ها و ذخایر معنوی خود نداریم و بازگشت به آموزه‌های وحیانی را بدون همکاری میسر نمی‌دانیم به همین دلیل فصل نویی در ارتباط میان حوزه و دانشگاه را پدید آورده‌ایم.
حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان گفت: امروز بیشتر استادان دانشگاهی و اساتید علوم انسانی به ضرورت بومی سازی علوم انسانی با مبانی اسلام اذعان دارند و همگان می‌دانند که تولید علوم انسانی بومی و اسلامی نقطه عطف وحدت حوزه و دانشگاه تلقی می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: بنده به عنوان یکی از اعضای شورای تحول علوم انسانی باید به شما عزیزان بگویم که در کارگروه‌های ما بیشترین توجه شده که اساتید حوزه و دانشگاه در کنار یکدیگر موضوع تحول را پیگیری کنند چرا که یکی از ابعاد مهم وحدت حوزه و دانشگاه وحدت در مبانی و تولید علوم انسانی در حال تحقق است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خاطر نشان کرد: تغییر نگرش علوم دینی نیازمند وحدت حوزه و دانشگاه است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: در مرحله اول که هدف مبارزه با سوءظن‌ها بود، تلاش بر آن بود تا اثبات شود میان علم و دین تعارضی وجود ندارد و شواهد عینی را برای این عدم تعارض نشان دادند که برهمگان اثبات شد میان علم و آن دینی که از سرچشمه اولیا گرفته شده، هماهنگی وجود دارد، اما بحثی از تعارض میان علم و دین و یا هماهنگی میان آن‌ها نیست، بلکه بحث بر سر آن است که ما علم غیرالهی نداریم، بلکه همه علوم می‌توانند موجب تقرب به خدا باشند.
حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان تصریح کرد: علم در نگاه توحیدی نمی‌تواند منشای غیرخدایی داشته باشد و اگر علم منشا الهی داشته باشد می‌تواند عالم را در مسیر قرب به خدا و اجرای دستورات الهی قرار دهد از این رو علوم مقدس می‌شوند.
وی با این که نظرات متعددی در باب علوم دینی وجود دارد، گفت: دوستان را به نظریات آیت‌الله جوادی آملی ارجاع می‌دهم و اینکه در حال حاضر ضرورت همکاری میان حوزه و دانشگاه به شدت احساس می‌شود.
حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان با بیان این که تولید علم دینی به شدت نیازمند همکاری همه جانبه حوزه و دانشگاه است اظهار داشت: امروزه با رسیدن به نظریه وحدت میان علم و دین همکاری میان حوزه و دانشگاه به طور اساسی شکل گرفته است از این رو دیگر نباید مباحث دهه‌های گذشته را مطرح کرد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: امروزه وحدت میان حوزه و دانشگاه برقرار شده از سوی دیگر نیاز به وحدت میان نخبگان حوزه و دانشگاهی به شدت احساس می‌شود و همگان به اهمیت این مقوله پی برده‌اند امروزه بر اثر شناخت واقع بینانه میان حوزه و دانشگاه شرایط به گونه‌ای است که هیچ کس نمی‌تواند بین آن‌ها فاصله، فراق و دشمنی ایجاد کند.
وی ادامه داد: امروزه حوزه‌ها با متدلوژی دانشگاه‌ها آشنا شده‌اند در دانشگاه‌ها هم چنین مراجعه به متون دینی و بهره‌برداری از مفاهیم اسلامی ایجاد شده که این مسئله به هیچ وجه قابل مقایسه با گذشته نیست.
حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان تاکید کرد: معنویت و روحیه تعبد در دانشگاه و دانشگاهیان نهادینه شده توجه به مسائل اجتماعی و ضرورت‌های زندگی جدید در حوزه‌های علمیه و حوزویان نیز نهادینه شده است با چنین شرایطی پیشرفت و تعالی کشور با مشارکت حوزه و دانشگاه در حال رقم خوردن است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: حوزه و دانشگاه هیچ یک احساس استغنا از یکدیگر ندارند تعامل و همکاری کاملا میان این دو پدید آمده است حوزویانی که وارد دانشگاه شدند به قدری فراوانند که موجب گستردگی این تعامل شده‌اند.
حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان افزود: در سایه پربرکت حوزه و دانشگاه با قاطعیت اعلام می‌کنیم که 1- در هیچ کجای دنیا از لحاظ کمی و کیفی حوزویانی که با ادبیات دانشگاه آشنا باشند همانند حوزویان ما وجود ندارند و 2- در هیچ کجای دنیا از لحاظ کمی و کیفی دانشجویانی که با معارف دینی آشنا و در عمل نیز پای‌بند به آن باشند همچون دانشجویان ما نیستند.
وی تصریح کرد: ما مدعی هستیم که این اتفاق در سایه وحدت میان حوزه و دانشگاه افتاده که برخی از روی ناآگاهی و برخی دیگر عامدانه چهره غیرواقعی از حوزه و دانشگاه به تصویر می‌کشند و دستاورد بزرگ انقلاب را نادیده می‌گیرند و بی‌اعتنایی و سیاه نمایی می‌کنند.
وی اظهار داشت: در هیچ کجای دنیا استادانی متعهد به احکام دینی هم چون کشور ما وجود ندارد اما آن به این معنا نیست که هیچ گونه کمی و کاستی و کمبودی نداشته باشیم ما هنوز در آغاز راه هستیم و بخش پیموده نشده زیادی داریم.
حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان افزود: رسالت مهم در این عرصه تمدن سازی تعریف می‌شود که حوزه و دانشگاه باید با مشارکت با یکدیگر گام‌های بزرگی در این مسیر بردارند.
وی افزود: ماموریت حوزه و دانشگاه که در پیچ تاریخی جدیدی شکل گرفته آن است که هر آموزشی که صورت می‌گیرد باید یک آجر به ساختمان تمدن اسلامی اضافه کند و یک نقطه تاریک را روشن کند.
وی تاکید کرد: در عرصه سبک‌های جدیدی که به صورت مداوم ارائه می‌شود و در برابر تغییرات رخ داده و ایستادگی درباره آن‌ها و هزاران سوال دیگر انتظار می‌رود که حوزه و دانشگاه پاسخگوی آن‌ها باشد.
وی ادامه داد: در مسیر پیشرفت، عدالت، خانواده، حریم‌های خصوصی و عمومی و هزاران مقوله دیگر انتظار می‌رود که حوزه و دانشگاه با مشارکت یکدیگر نظریه پردازی کرده و الگوسازی کنند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با تاکید براینکه امروزه وحدت میان حوزه و دانشگاه در بالاترین سطح ایجاد شده و در حال حاضر از این وحدت بهره می‌بریم اظهار داشت: ما معتقدیم استادان دانشگاه تاثیرگذارترین عناصر در منظومه فکری دانشجو هستند امروزه به لطف الهی بیش از 260 مرکز دفاتر هم اندیشی استادان تاسیس شده و در سه سال گذشته ماموریت جدیدی به آن‌ها اضافه شده امروزه این دفاتر کارنامه درخشانی رقم زده‌اند که با توجه به نظرسنجی‌ها طرح دانش افزایی یک طرح موفقیت ارزیابی می‌شود که در مدت زمان کمتر از سه سال این طرح توانسته بیش از 30 هزار استاد را تحت پوشش قرار دهد.
وی با بیان این که تاکنون بیش از 500 دوره از دوره‌های دانش افزایی برگزار شده خاطر نشان کرد: امیدواریم در دولت جدید نیز به این مراکز بیشتر توجه شود و به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص ساختار این مرکز که مدت‌ها در دفتر رئیس‌جمهور سابق معطل مانده و ابلاغ نشده در این دوره رئیس‌جمهور آن را ابلاغ کند گرچه ما کارمان را بدون مصوبه انجام می‌دادیم اما امیدواریم این مصوبه ثبت شود.
رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: در حال حاضر به همت و کمک مسئولان دانشگاه‌ها یک بانک کامل اطلاعاتی از دانشجویان و اساتید داریم تا بتوانیم ارتباط میان آن‌ها را برقرار سازیم.
حجت‌الاسلام و المسلمین با تاکید بر اینکه امروزه بیش از 4 میلیون دانشجو و 70 هزار استاد در دانشگاه‌ها وجود دارد، تصریح کرد: درهای حوزه‌های علمیه به روی تمام دانشگاهیان باز است و در هیچ قسمتی مانعی برای ورود این عزیزان به حوزه وجود ندارد و تنها مشکل موجود این است که شاید نتوانیم تمام خواسته‌ها را پاسخگو باشیم.
وی مطرح کرد: این یک فرصت طلایی است که خدا در اختیار ما قرار داده همان طور که خدا به پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند که در این روزگار سختی‌های فراوانی را بر دوش می‌کشی پس شب‌ها بیدار بمان و با خدای خود ارتباط مستحکمی برقرار کن تا بتوانی در روز، بار این سختی‌ها را بر دوش بکشی.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار داشت: ارتباط خود را با خداوند مستحکم کنید و همواره به ارتباط با خدای متعال بپردازید و از خدای خود بخواهید ارتباط قلبی با مخاطبان پیدا کنیم.
وی تصریح کرد: در هیچ جای دنیا بهتر از جوانان موجود در دانشگاه پیدا نخواهیم کرد هم چنین اساتید ما محصول پیروزی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران هستند.
وی بیان کرد: در نگاه کلان امروز چرخ بزرگ نظام اسلامی به دست اساتید در حال گردش است همان طور که مقام معظم رهبری نیز به این افتخارات می‌بالد چرا که دانشگاه‌ها ما پرافتخارند پس خدا را شاکریم که در این عرصه توفیق خدمت پیدا کرده‌ایم تا بتوانیم چرخ علم و دانش را با شتاب بچرخانیم که این از اولویت‌های اصلی رهبر فرزانه انقلاب است.

۱۳۹۲/۹/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...