نسخه چاپی

نوستالژی نفتی

وزارت نفت ایران تحت مدیریت زنگنه فعالیت گسترده ای را برای جلب نظر شركت های غربی جهت بازگشت و سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز ایران انجام داده است.

به گزارش نما، بیژن نامدار زنگنه که پیش از این ۸ سال سابقه مدیریت صنعت نفت ایران در دوره اصلاحات را در کارنامه داشته با ازسرگیری فعالیت خود در این بخش، این بار در دولت یازدهم تلاش بسیاری انجام داده است تا شرایطی که در گذشته بر بخش نفت و گاز ایران حاکم بود را بازیابی کند. در دوره وزارت وی در عمر ۸ ساله دولت اصلاحات شاهد حضور گسترده شرکت های نفتی غرب در ایران بودیم.

اکنون به نظر می رسد که زنگنه نوعی حس نوستالژی به آن زمان دارد و از دید وی حیات و ممات صنعت نفت و گاز ایران به بازگشت این شرکت ها وابسته است. وی با هدف جلب نظر این شرکت ها دستور بازنگری در قراردادهای نفتی را داده و وعده داده است شرایطی بسیار بهتر از عراق و سایر کشورهای خاورمیانه ای را برای شرکت های نفتی غرب فراهم کند. رئیس کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی ایران در این باره گفت: شرکت های نفتی به سختی می توانند از فرصت های کم هزینه و کم ریسک سرمایه گذاری در ایران که در قالب شرایط قراردادی جذاب ارائه خواهد شد چشم پوشی کنند. سید مهدی حسینی افزود: چارچوب قراردادی جدیدی که ارائه می شود شرایط بهتری نسبت به قراردادهای عراق خواهد داشت و در مقایسه با قراردادهای مشابه در منطقه بسیار رقابتی است.

جالب این که این همه هیاهو نتوانسته غربی ها را سر ذوق بیاورد و مدیران شرکت های نفتی غرب تاکید کرده اند تا امضای توافق نهایی ایران و ۵+۱ و لغو همه تحریم ها حضوری در ایران نخواهند داشت. وزیر نفت اخیرا که برای شرکت در نشست اوپک به وین سفر کرده بود به طور رسمی از ۷ شرکت نفتی غرب برای بازگشت به ایران دعوت به عمل آورد. شرکت بد سابقه بریتیش پترولیوم با پیشینه ۶۰ ساله استعمار و استثمار نفت ایران نیز در بین دعوت شدگان قرار دارد. حتی دو شرکت آمریکایی نیز مورد دعوت قرار گرفته اند. زنگنه که در جریان اظهارات خود هیچ اشاره ای به شرکت های روسی، چینی و ژاپنی یا کشورهای دیگر نکرد گفت: « ما برای اجرای پروژه ها توسط شرکت های آمریکایی در ایران هیچ محدودیتی نداریم».

اما مدیر یک شرکت نفتی غرب گفت: لغو تحریم هایی که اجازه پیشرفت معنادار شرکت های خارجی در بخش نفت و گاز ایران را می دهد حداقل طی ۱۸ تا ۲۴ ماه آینده عملی نخواهد شد. سخنگوی شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم نیز در این رابطه گفت: با توجه به این که وضعیت سیاسی پیچیده ای وجود دارد نیاز است صبر کرد و اوضاع را با دقت زیر نظر داشت. در هر حال به نظر می رسد مقامات وزارت نفت با وجود بسیج امکانات خود برای بازگرداندن شرکت های نفتی اروپایی و آمریکایی به میادین نفت و گاز ایران توفیقی بدست نیاورده اند و چشم انداز امیدوارکننده ای برای موفقیت آن ها وجود ندارد. شاید با توجه به همین واقعیت باشد که برخی منابع از سه بار استعفای زنگنه در مدت کوتاه وزارت خود در دولت یازدهم خبر دادند. خبری که البته توسط زنگنه تکذیب شد.

۱۳۹۲/۹/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...