نسخه چاپی

اتهام غش كردن داوران از فوتبال به بسكتبال رسید؛

سوت هایی كه غش می كنند!

عکس خبري -سوت هايي که غش مي کنند!

داوران بسكتبال بر خلاف همتاهای خود در فوتبال اتحاد خوبی دارند به همین دلیل فدراسیون بسكتبال با معضل بزرگی روبه‌رواست و تقریبا مقابل داوران دست به عصا حركت می‌كند.

گروه ورزشی نما :  بعد از فروکش کردن هیاهوی «غش کردن» داوران در فوتبال به نظر می‌رسد که این حاشیه‌ها تنها مختص در فوتبال نیست و در سایر رشته‌ها نیز کم‌وبیش مطرح است. یکی از این رشته‌ها بسکتبال است که البته به دلیل موقعیت‌هایی که در بازی‌های بین‌المللی به دست آورده است مورد توجه قرار گرفته است اما تا کنون کمتر موضوع «غش»‌کردن‌های داوران بسکتبال رسانه ای شده است. البته در این میان برخی مربیان لیگ برتر بسکتبال و در راس آنان فرزاد کوهیان سرمربی تیم بسکتبال ذوب آهن، مهران شاهین طبع سرمربی دانشگاه آزاد و حسن گرامی سرمربی افرای خلیج فارس در طول فصل جاری بارها به نحوه قضاوت‌ها اعتراض کرده‌اند و اتهاماتی را به مردان سوت به دست حاضر در لیگ برتر زدند که با ورود سریع کمیته انضباطی فدراسیون بسکتبال به این موضوع و محرومیت داوران خطا کار این موضوع خیلی زود جمع شد. اما ادامه دار بودن اشتباهان داوری در لیگ برتر بسکتبال این شائبه را دامن زده است که جریانی ناسالم در حال شکل‌گیری در این رشته ورزشی است.

  اتحاد داوران ضد مربیان خاص  
داوران بسکتبال بر خلاف همتاهای خود در فوتبال اتحاد خوبی دارند به همین دلیل فدراسیون بسکتبال با معضل بزرگی روبه‌رواست و تقریبا مقابل داوران دست به عصا حرکت می‌کند. هر چند محمود مشحون، رییس فدراسیون بسکتبال، این موضوع را رد می‌کند اما به گفته مربیان بسکتبال، قدرت داوران در لیگ برتر تا آنجا پیش رفته است که وقتی با باشگاه یا مربی‌ای دچار مشکل می‌شوند در بازی بعد طوری سوت می‌زنند که تیم او بازنده از زمین مسابقه خارج شود.
ورژآبکاریان، رییس کمیته داوران، اما این موضوع را رد کرد و به «نما» گفت : «به هیچ وجه این طور نیست، داور نمی‌تواند سلیقه‌ای عمل کند و در قضاوت خود بخواهد به سمت مربی یا تیمی غش کند. نکته ای که باید توجه داشت این است‌که اکثر داوران ما جوان هستند و به دنبال آینده خود در داوری بسکتبال؛ به همین دلیل نمی‌آیند با این کارها آینده خود را خراب کنند. ضمن اینکه در لیگ امسال سوای بازی‌های دو تیم صدر جدول سطح فنی سایر مسابقات تقریبا در یک حد است، در نتیجه کسانی که حرف از غش کردن داور به سمت تیمی خاص می‌زنند احتمالا در ورزش نیستند بلکه بیزنسمن هستند. با وجود و تاکید رییس کمیته داوران از سالم بودن داوران حاضر در لیگ بسکتبال فرزاد کوهیان، سرمربی تیم ذوب آهن که در لیگ امسال بسکتبال با داورها همواره در چالش بود بر این باور است که اشتباهات داوری در لیگ امسال شائبه برانگیز است و حرف و حدیث‌های زیادی پشت سر آن قرار دارد. وی در این باره به «نما» گفت : «نمی‌خواهم بگویم داوران ما ناسالم هستند اما سوت‌هایی که تعدادی از آنان به خصوص در بازی‌های ذوب‌آهن زده‌اند سوال برانگیز است. البته من بارها ضد آنان صحبت کرده‌ام اما فدراسیون به جای بررسی این موضوع تنها به جریمه کردن من اکتفا کرده است که این موضوع برای من جای سوال دارد.»   
  
   سوء برداشت از حمایت‌های رییس فدراسیون
در این میان موضع محمود مشحون، رییس فدراسیون بسکتبال، می‌تواند گره‌های کور این موضوع را باز کند. وی در گفت‌و‌گو با «نما» با رد هر گونه مسامحه در برخورد با تخلف گفت : «فدراسیون عزم راسخ دارد که با هر گونه ناپاکی در بسکتبال مقابله کند. البته وظیفه من به عنوان رییس فدراسیون بسکتبال این است که از همه ارکان فعال در بسکتبال حمایت کنم که در این میان بعضی‌ها از این حمایت‌های من سوء برداشت می‌کنند. به عنوان مثال من همیشه حامی داوران هستم چون معتقدم آنان اگر حمایت رییس فدراسیون را پشت خود ببینند با خیال راحت و البته درست سوت می‌زنند و از طرف دیگر مربیان و بازیکنان هم به خود اجازه نمی‌دهند تا با هر سوتی که آنان می‌زنند به داخل زمین بروند و به آنان اعتراض کنند.» وی در ادامه گفت : «متاسفانه بعضی از مربیان فکرمی کنند که حمایت‌های من از داوران به این معنی است که آنان می‌توانند هر کاری که دوست دارند انجام دهند در صورتی که فدراسیون به شدت عملکرد آنان را زیر نظر دارد و با کوچک‌ترین اشتباهی به شدت بر خورد می‌کند تا آن اشتباه دیگر تکرار نشود.»  آیا فدراسیون بسکتبال با مربی، بازیکن یا باشگاه خاصی عناد دارد؟ و چرا فدراسیون موفق بسکتبال با برخی از مربیان لیگ برتری دچار چالش می‌شود؟ رییس آرام فدراسیون بسکتبال تحت هیچ شرایطی زیر بار این اتهامات نمی‌رود. او با صراحت گفت: «هدف من پیشرفت بسکتبال است. بیش از یک دهه در این فدراسیون زحمت کشیده‌ام اما هیچ گاه به دنبال غرض‌ورزی نبودم و نیستم، اما باید جلوی افراد زیاده‌خواه ایستاد. نه با کوهیان نه با هیچ مربی و باشگاه دیگری در لیگ برتر کوچک‌ترین مشکلی ندارم و معتقدم همه ما سوار یک قایق هستیم و پیش می رویم تا در نهایت موفقیت بسکتبال حاصل شود.»

  مخالفت مربیان با جریمه داوران
برخی از مربیان لیگ برتر بسکتبال اعتقاد دارند در این میان داوران بااطمینان خاطر خاصی قضاوت می‌کنند زیرا اگر هم دچار اشتباهی شوند برخوردی با آنان نمی‌شود. محمود مشحون رییس فدراسیون بسکتبال اما این موضوع را هم رد کرد و گفت : «این هم از آن حرف‌های بی‌اساس است که مطرح می‌شود؛ مگر می‌شود در فدراسیون بسکتبال با کسی که اشتباه کرده است بر خورد نشود؟ حال این فرد می‌خواهد داور باشد یا بازیکن، مربی باشد یا مدیر باشگاه. اتفاقا من به کمیته داوران دستور داده‌ام هر هفته داورانی که دچار اشتباه فاحش می‌شوند، جریمه شوند. البته سعی می‌کنیم این مسائل کمتر رسانه ای شود و در خود فدارسیون در مورد آن تصمیم می‌گیریم.» آبکاریان رییس کمیته داوران نیز در این باره صحبت‌های جالبی دارد. او گفت : «زمانی که مشغول تدوین آیین‌نامه کمیته داوران بودیم بسیاری از مربیان بسکتبال کشورمان حضور داشتند جالب اینکه تمامی آنان مخالف اضافه‌کردن بندی مبنی بر جریمه کردن داوران بودند چرا که اعتقاد داشتند داوران حقوق چندانی نمی‌گیرند که بخواهند جریمه شوند اما خود من تاکید کردم که باید بندی در آیین‌نامه گنجانده شود که داوران هم در صورت مرتکب شدن اشتباه فاحش با جریمه مواجه شوند اما اینکه داوران به طور عمد به ضرر یک تیم یا مربی قضاوت کنند در مخیله من نمی‌گنجد و اگر هم چنین اتفاقی بیفتد و به من ثابت شود آن داور باید از داوری خداحافظی کند.»

گزارش از علیرضا حاجی میرزابابا

۱۳۹۲/۹/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...