نسخه چاپی

سخنگوی اشتون: ایران واقعا قصد مذاكره دارد

مایكل مان در پاسخ به این سوال كه آیا انتخاب بغداد به عنوان مكان بعدی مذاكرات دلیل خاصی داشت؟ گفت: مذاكره برای به نتیجه رسیدن برای مكان مذاكرات بسیار طولانی بود. فكر نمی كنم مكان مذاكره موضوعی حیاتی باشد. این بخشی از این روند است. طرف ایرانی پیشنهاد دیدار در استانبول و سپس بغداد را داد و ما پذیرفتیم.

سخنگوی کاترين اشتون با ابراز اميدواري درباره پيشرفت مذاكرات ايران و 1+5 گفت كه «مذاكرات استانبول بيشتر جنبه اعتمادسازی داشت و درباره اصول بود» و تاكيد كرد كه گروه‌هاي كاري تا پيش از نشست استانبول آماده‌سازی‌ها در زمينه فني و تا حدودي سياسی را انجام می‌دهند تا برای مذاکرات برنامه‌ای دقيق طرح‌ريزی شده باشد.

به گزارش ايسنا، مایکل مان، سخنگوی کاترين اشتون، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا دو هفته پس از برگزاری نشست استانبول درباره ارزيابي 1+5 از اين مذاکرات گفت: اين مذاکرات بسيار مثبت بود. خصوصا اينکه ايران پس از مدتی طولانی به ميز مذاکره بازگشت و از سوی طرف ايرانی تمايل آشکاری برای گفت‌وگو بر سر برنامه هسته‌يی ابراز شد.

وي با ذكر اين كه «قرار شد برای دور بعدی مذاکرات در روز سوم خرداد در بغداد به ميز مذاکره بازگرديم» افزود: ايرانی‌ها اين‌بار واقعا آمده‌اند تا گفت‌وگو کنند و ما اميدواريم که پيشرفتی در طول اين روند به دست آيد.

مايكل مان در پاسخ به اين سوال كه آيا انتخاب بغداد به عنوان مکان بعدی مذاکرات دليل خاصی داشت؟ گفت: مذاکره برای به نتيجه رسيدن برای مکان مذاکرات بسيار طولانی بود. فکر نمی کنم مکان مذاکره موضوعی حياتي باشد. اين بخشی از اين روند است. طرف ايرانی پيشنهاد ديدار در استانبول و سپس بغداد را داد و ما پذيرفتيم.

سخنگوي اشتون در عين حال با بيان اين كه «بدون شک اگر دور ديگری از مذاکرات باشد در بغداد برگزار نخواهد شد» افزود: مهمترين مساله اين است که اين شهرها مکانی مساعد برای مذاکراتی سازنده باشند. تاکنون افرادی هم برای بررسی مکان مذاکره به محل اعزام شده‌اند و در اين زمينه پيشرفت‌هايی هم به دست آمده است.

وي درباره اينكه آيا پيشنهاد و انتخاب يک مکان برای مذاکره بخشی از روند چانه‌زنی نيست؟ اظهار كرد: مهمترين چيز گفت‌وگوهاست و مکان آن تنها جايي است که اين اتفاق می‌افتد و مذاکره سازنده است که اهميت دارد. ما در هفته‌های پيش رو با ايرانی‌ها برای داشتن برنامه‌ای مشخص برای گفت‌وگو همکاری خواهيم کرد.

وي درباره اين گروه‌های کاری و اينكه دقيقا تا سوم خرداد چه روندی را طی خواهند کرد، گفت: ما يک مدير سياسی داريم در اتحاديه اروپا که با مديران سياسی کشورهای 1+5 همکاری می‌کند. او نتيجه اين کار را با معاون سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران در ميان می‌گذارد. در نتيجه آماده‌سازی‌ها نه تنها در زمينه فني، بلکه از حيث سياسی هم تا حدی انجام می‌شود.

مان ادامه داد: و اين گفت‌وگوها تا زمان برگزاری مذاکرات اصلی بين دو طرف ادامه می‌يابد تا برای مذاکرات برنامه‌ای دقيق طرح‌ريزی شده باشد و بيشتر کارهای تکنيکی و سياسی پيش از مذاکرات انجام می‌شود.

سخنگوي اشتون درباره ارزيابی خود از همکاری طرف ايرانی در اين روند گفت: پيشتر اين گونه بود که طرف ايرانی اصلا تمايلی به گفت‌وگو درباره موضوع اصلی که برنامه هسته‌يی است نداشت، اين هم اکنون تغيير کرده، اولين ديدار در استانبول، درباره برنامه هسته‌يی و چارچوب قرار دادن معاهده ان.پی.تی برای ادامه مذاکرات بود. آماده‌سازی‌های فني برای مذاکرات آينده در حال آغاز است. و ما بسيار اميدواريم که برنامه‌ای جامع برای نشست بغداد آماده کنيم. و اين روند را پيش ببريم. چون نشست استانبول بيشتر جنبه اعتمادسازی داشت و بيشتر درباره اصول بود.

مايكل مان در پاسخ به اين سوال كه اعتمادسازی از نگاه ايران با کم کردن تحريم و فشار مرتبط است و آيا تحريم‌ها بخشی از ابزار چانه‌زنی براي حضور ايران بر سر ميز مذاکره است؟ گفت: تحريم‌های اتحاديه اروپا، آمريکا و تحريم‌های بين المللی، به نظر ما يکی از مهمترين دلايلی است که ايران به ميز مذاکره بازگشته است. ما راهکاری موازی را هميشه برگزيديم که از يک سو فشار را بر حکومت ايران افزايش داديم و از سوی ديگر، آماده گفت‌وگو بوده‌ايم. ما فکر می‌کنيم اين سياستی موفق بوده است‌. آنچه نمی‌تواند اتفاق بيفتد اين است که پيش شرط تعيين شود.

به گزارش ايسنا، اين در حالي است كه ايران در پي مذاكرات استانبول يك آمادگي خود را براي ادامه مذاكرات با 1+5 اعلام كرد، اما طرف مقابل ايران رقبتي در عمل براي آمدن به پاي ميز مذاكرات از خود نشان نداد. از سوي ديگر ايران بارها اعلام كرده است كه از حقوق ملي خود به هيچ‌عنوان صرف نظر نخواهد كرد. همين امروز رامين مهمان‌پرست، سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به مذاكرات ايران و 1+5 گفت: همكاري‌ها بايد به سمتي پيش برود كه حقوق ملت ما به صورت كامل تامين شود.

سخنگوي استون همچنين ادامه داد:‌ ما تحريم‌هايمان را بر مبنای آن چيزی تعيين می‌کنيم که در ايران رخ می‌دهد يا تغيير می‌کند که آن هم مبنايش گزارش‌های آژانس است. اينکه ما تحريم‌ها را به عنوان پيش شرط مذاکره حذف کنيم امکان ندارد. ما تنها زمانی از تحريم‌ها کم می‌کنيم که دليلی برای آن وجود داشته باشد. و تحولی واقعی در ايران اتفاق افتاده باشد. اين برای ما قابل قبول نيست که ايرانی‌ها تنها زمانی با ما سخن بگويند که ما از تحريم‌ها کم کرده باشيم. ايرانی‌ها توافق کرده‌اند که مذاکره کنند. ما هم برنامه تحريم‌هايمان را تنها زمانی که تغييری اساسی رخ داده باشد بازبينی خواهيم کرد.

سخنگوي اشتون كه با يك يك راديوي آمريكايي فارسي زبان گفت‌وگو مي‌كرد درباره اين كه آيا منظور از «تغييری اساسی» اشاره به توقف غنی سازی 20 درصدی است يا غنی سازی 3/5 درصدي؟ گفت : من نمی‌توانم به جزييات آنچه که بر سر آن مذاکره می‌کنيم اشاره کنم. اما اين مشخص است که تحريم‌های ما بر مبنای گزارشات آژانس تعريف شده‌اند. گزارش‌هايی که در آن به تمرد ايران از تعهدات بين المللی‌اش اشاره می‌کنند و آنچه ما می‌گوييم اين است که ايران بر مبنای تعهدات بين المللی‌اش عمل کند.

به گزارش ايسنا، مهمان‌پرست همچنين امروز گفت: بحث رفع ابهامات در مورد فعاليت‌هاي هسته‌يي صلح آميز كشورمان موضوعي است كه قبلا هم در دستور كار آژانس قرار داشته است. ما يك بار توافق كرديم كليه ابهاماتي را كه راجع به فعاليت هسته‌يي كشورمان وجود دارد يك جا طرح كنند و در صورت پاسخگويي به اين ابهامات پرونده بسته شود و مسير طبيعي خود را طي كند. متاسفانه با وجودي كه به همه‌ي سوالات آژانس پاسخ داده شد و آنها اعلام كردند كه قانع شدند، اما به تعهدات خود عمل نكردند و پرونده بسته نشد.

سخنگوي اشتون با ذكر اين كه «ايران امضا کننده پيمان ان.پی.تی است» مدعي شد: اما در قالب اين پيمان عمل نمی کند. در نتيجه بدون اينکه به موضوع 3/5 درصد يا 20 درصد غنی سازی بپردازيم، مهمترين موضوع اصول و قوانين بين‌المللی است که ايران بايد به آن عمل کند و اميدواريم که به آن سمت برويم.

مايكل مان درباره اين كه آيا هيچ نشانه‌ای از تمايل ايران به توقف غنی سازی 20 درصدی، مبادله آن و يا وارد کردن آن از کشور ديگری وجود دارد؟ گفت: متاسفم که نمی‌توانم پاسخ اين سوال‌ها را بدهم. آنچه جامعه بين المللی و آژانس فکر می‌کند مشخص است و اينکه ايران کجا پا را فراتر از قانون گذاشته است و ايران بايد به اين راه بازگردد. و اينها همه بخشی از مذاکرات است. مذاكرات اصلی هنوز آغاز نشده است. مطمئنا ما درباره اين موضوعات به تفصيل در بغداد صحبت خواهيم کرد. اما اين اشتباه است که ما پيشاپيش درباره آن صحبت کنيم.

سخنگوي اشتون در پاسخ به اين سوال كه آيا آمدن ايران به ميز مذاکره تنها نتيجه تحريم‌هاست يا اينكه با تهديدهای نظامی رژيم صهيونيستي عليه ايران هم در ارتباط است؟ افزود: واقعا نمی‌توانم بگويم که در ذهن مذاکره کنندگان ايرانی چه می‌گذرد. ما سياست تشويق و مجازات‌مان را پی می‌گيريم. ما موافق گفت‌وگو هستيم و در عين حال بر اين باوريم که تحريم‌ها تاثيری جدی بر ايرانی‌ها داشته است. از اول ماه جولای تحريم نفت قطعی می‌شود و اين تاثيری شگرف بر اقتصاد ايران خواهد داشت. فکر نمی‌کنم اعمال اين تحريم‌ها تاثيری بر مذاکرات بگذارد. تحريم‌ها اعمال شدند تا ايران را به ميز مذاکره بازگردانند و به نظر من اين سياست موفق هم بوده است.

اين اظهارات در حالي بيان مي‌شود كه در پي تحريم نفتي ايران و واكنش ضدتحريم تهران در قطع صادرات نفت به چند كشور اروپايي بهاي نفت در بازارهاي جهاني و بهاي بنزين در امريكا افزايش يافت.

كارشناسان معتقد هستند كه اين اقدام اروپا و امريكا در تحريم نفتي ايران در اصل يك شليك به خود بود و اكنون آنها مجبور هستند براي تامين نفت خود، طلاي سياه را با قيمت بالاتر و كيفيت پايين‌تر خريداري كنند.

۱۳۹۱/۲/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...