نسخه چاپی

عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با نما:

باید تصدی گری دولت را محدود كنیم/ سرمایه كشور را هزینه كردند

عکس خبري -بايد تصدي گري دولت را محدود کنيم/ سرمايه كشور را هزينه کردند

سید سعید زمانیان گفت:اگر ما می خواهیم به این موارد توجه كنیم ضرورت دارد كه اولا تصدی گری دولت را در بسیاری از جاها كم كنیم و سپس خود دولت را هم محدود كنیم.

سيد سعيد زمانيان، عضو كميسيون برنامه و بوجه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي نما در خصوص مساله فروش هلدينگ خليج فارس گفت: فروش هلدينگ خليج فارس كه عملي هم نشد و بلاتكليف ماند و درواقع نتوانستند كه راهكارهاي اساسي در اين زمينه را استفاده كنند.
وي در ارتباط با ميزان توجه بودجه به بازار سرمايه اظهار داشت:‌اگر قرار باشد در بودجه به بازار سرمايه توجه شود بايداين سئوال پاسخ داده شود كه آيا فروش آن مد نظر بوده است يا تقويت بنيه بازار سرمايه. ما در ارتباط با تقويت بازار سرمايه آيا بايد سرمايه هاي ملي را حراج كنيم و بفروشيم و همينطوري از ان بگذريم يا خير. ما بايد در اين زمينه بايد با برنامه ريزي كار را دنبال كنيم تا هم بخش اقتصادي كشور را تقويت كنيم و هم در راستاي اصل 44 قانون اساسي حركت كنيم.
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس افزود: آيا فروش بازار سرمايه دادن آن به ثمن بخس است يا خير؟ يعني اينكه آيا ما بايد اين بازار را بفروشيم و درجايي هزينه كنيم يا آن را سرمايه گذاري بايد بكنيم. متاسفانه اين مسائل خيلي در بحث بودجه حتي سال 92 نيز هويدا نبود. امسال هم در ارتباط با بازار سرمايه و تقويت آن به اعتقاد من شرايط اقتصادي ايجاب مي كند كه ما اولويت ها را مد نظر قرار بدهيم. بازار سرمايه را بايد بخش خصوصي تقويت كند. دولت در ارتباط با تقويت اين بازار تسهيلات لازم را انجام دهد و قوانين و مقررات و زير مجموعه هاي خود را براي تسهيل فعاليت در اين بازار ارتقاء دهد.
زمانيان با بيان اينكه بايددر زمينه بازار سرمايه به شرايط موجود نيز توجه كرد، گفت:‌ با توجه به شرايط موجود اقتصادي و تحريم‌ها وجود دارد و با توجه به مشكلاتي كه در زمينه درآمدها داريم شايد دولت نتواند در اين زمينه چندان تاثيرگذار باشد زيرا حجم بسيار بالايي از بودجه هزينه اي است.
وي با بيان اينكه چند مشكل اساسي دربودجه وجود دارد گفت:‌ يكي از اين مشكلات اين است كه وضعيت ركورد تورمي است كه در بخش اقتصاد كشور در حال حاضر وجودد ارد و مساله بعدي تحريم ها و درآمدهاست و در نهايتا مساله توسعه و گسترش دولت در خيلي از مكان هاست كه اين خيلي مهم است و اين مساله بسيار هزينه براست. يعني ما هر چه درآمد داريم در ارتباط با اين قضيه مصرف مي شود. در اين زمينه مشكلي كه بوجود مي آيد اين است بودجه به بقيه موارد نمي‌رسد و مساله پروژه هاي عمراني نيمه كاره باقي مي مانند و به زيرساخت‌ها به آن شكل كه بايد توجه نمي شود و سرمايه گذاري در كشور صورت نمي گيرد.
عضو كميسيون برنامه بودجه افزود: اگر ما مي خواهيم به اين موارد توجه كنيم ضرورت دارد كه اولا تصدي گري دولت را در بسياري از جاها كم كنيم و سپس خود دولت را هم محدود كنيم. يعني دولت بيايد به طور واقعي و عملياتي وارد جريان كوچك سازي شود. يعني از بسياري از موارد بگذرد. ضمن اينكه من اعتقاد دارم در خيلي از جاها كه در بودجه‌هاي سال قبل هم به آن اذعان شده است بايد ديد كه تقويت بازار سرمايه چند درصد انجام شده است؟ خصوصي سازي در اين زمينه تنها 6 درصد انجام شده است.
زمانيان تاكيد كرد:‌ بايد ببينم كه چه اتفاقي در اين زمينه افتاده است. ما از صنعت ذوب آهن و فولاد و يا جاهاي ديگر گرفته ايم و به بانك‌ها و تامين اجتماعي و زير مجموعه‌هاي دولت داده‌ايم. در حقيقت كار عملياتي در ارتباط با اين مساله انجام نداده‌ايم. ضمن اينكه من اعتقادم بر اين است كه با توجه به وضعيت كنوني‌مان اگر بخواهيم واقعا به بازار سرمايه توجه بكنيم بيشتر بايد به سوي پرو‍ژه‌هايي كه در كشور نيمه كار است و مي تواند حركتي در سيستم اقتصادي كشور ايجاد كند را تكميل و راه اندازي كنيم. اين خودش مي تواند بازار سرمايه بسيار مناسبي براي كشور باشد.
وي با بيان اينكه به مساله بازار سرمايه در بودجه نيز اشاره شده است،‌گفت: ما در ارتباط با مسائل مختلف اينگونه نيست كه از منظر لايحه پنهان مانده باشد و اصلا نيامده باشد اما شرايط خاصي است كه ما بايد در اين زمينه به طرف ايجاد راهكارهاي ديگري برويم كه آن هم استفاده از منابع داخلي و درآمدهاي داخلي است كه در اين زمينه بايد نفت را كناربگذاريم.
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس تاكيد كرد:‌ در ارتباط با مساله بازار سرمايه اشكال عمده‌اي كه در ساختار اقتصادي كشور وجود دارد اين است كه ما سرمايه‌هاي كشور را تبديل به نقديندگي و هزينه كردن تبديل مي كنيم درصورتي كه سرمايه‌هاي كشور بايد به سرمايه ملت تبديل بشود و اشكالي كه متاسفانه ما در كشور داريم اين است كه هر چه سرمايه در بخش‌هاي مختلف از جمله نفت،‌ گاز و... داريم تبديل به هزينه شده است و اين هزينه‌ها هيچ منفعتي براي مردم و كشور نداشته است.
وي افزود: اگر درآمدهاي كشور تبديل به ثروت‌هاي ملي بشود كه بتواند خودش توليد ثروت كند يعني ثروت خودش توليد ثروت كند آن زمان مي شود در ارتباط با بازار سرمايه بيشتر معطوف شد و به اين بازار توجه كرد اما شرايط كنوني مناسب نيست و شرايطي نيست كه بتوان با اين وضعيتي كه در حال حاضر داريم به اين موارد فكر كرد. در اين وضعيت بايد بيشتر به فكر درآمدها باشيم تا بتوانيم به اقتصاد كشور سامان بدهيم و درآمدها را در پروژه‌هايي كه مي تواند يك تغيير اساسي در سيستم اقتصادي كشور بدهيم.
وي در پايان سخنان خود با تاييد اين مطلب كه انباشت سرمايه است كه باعث ايجاد توسعه اقتصادي مي شود، گفت:‌ متاسانه سرمايه كشور ما به سمت هزينه ها در گردش بوده و هزينه شده است.

۱۳۹۲/۹/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...