نسخه چاپی

قاعده ای به نام 321

عکس خبري -قاعده اي به نام 321

وزیر امورخارجه كشورمان گفت : غنی سازی طبق ان پی تی حقوقی غیرقابل انكار است كه باید اجرا شود .

به گزارش نما؛ آقای ظریف در همایش مشترک مسئولان دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه ها و دبیران هم اندیشی استادان دانشگاه کشور در دانشگاه تهران در پاسخ به این پرسش که در کجای موافقتنامه حق غنی سازی برای ایران به صراحت آمده است؟ افزود: این حق وجود دارد و تنها آنها باید به آن احترام بگذارند و طبق حقوق بین الملل حق هسته ای همانند حق حیات است.
وی در عین حال یادآور شد در دو قسمت توافقنامه حق غنی سازی آمده و تصریح شده است همه راه حلها با غنی سازی خواهد بود.
وزیر امور خارجه با اشاره به دیدگاه آمریکاییها درباره غنی سازی اورانیوم در سایر کشورها گفت: در آمریکا قاعده ای به نام 321 وجود دارد که اجازه غنی سازی غیر از چند کشور را به سایر کشورها نمی دهند که نمونه بارز آن رفتار آمریکا با رژیم شاهنشاهی و عربستان و امارات است.
وی افزود: آنان نمی توانند حق غنی سازی ایران را انکار کنند اگر چه آقای اوباما در این باره طبق صحبت های روزنامه واشنگتن پست به مردم آمریکا درباره اجازه غنی سازی به ایران طبق موافقتنامه دروغ گفته است.
آقای ظریف در پاسخ به این پرسش که چرا طبق توافقنامه گام اول مدت دار است و گامهای بعدی بدون زمان ادامه می یابد؟ گفت: فاصله رسیدن به توافق نهایی یک سال است این در حالی است که توافق اولیه نیز بخشی از توافق نهایی است.
وی افزود: طبق توافق نهایی باید با ایران همانند هر کشوری که سلاح هسته ای ندارد رفتار شود اما اینکه چه تضمینی وجود دارد به مرحله نهایی برسیم باید گفت هیچ تضمینی وجود ندارد اما خیالمان جمع است چرا که می توانیم به عقب برگردیم.
ظریف در توضیح بیشتر گفت: تاکنون 420 کیلوگرم اورانیوم 20 درصدی تولید کرده ایم که 250 کیلوگرم آن را به اکسید تبدیل کردیم و بر همین اساس آژانس پیش از این اعلام کرده بود که اورانیوم غنی شده از 200 کیلوگرم افزایش پیدا کرده است.
وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش که چرا سیاست خارجی در دوره اخیر معطوف به مسئله هسته ای است با رد این مطلب گفت: اقدامات اخیر ما نشان می دهد که کارهایمان محدود به موضوع هسته ای نیست هر چند مسئله هسته ای وقت بیشتری می گیرد.
ظریف افزود: در حالی کمیسیون مشترک ایران و آفریقا و ایران و کویت سالها فعال نبود با سفرم آن را شکل دادیم و دیگر کمیسیون های مشترک با سایر کشورها را نیز تشکیل خواهیم داد.
وی افزود: تلاشهای دیپلماتهای ایران در این دوره باعث شده است تا بازی چندین ساله رژیم صهیونیستی به هم خورد.
ظریف همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا توقف سانتریفیوژها به معنی توقف غنی سازی نیست با رد این مطلب گفت: از 19 هزار سانتریفیوژ هشت هزار با اورانیوم و بقیه بدون اورانیوم می چرخد و این وضعیت طبق توافق صورت گرفته ادامه پیدا می کند این در حالیست که شرایط غنی سازی از طریق اورانیوم تفاوتی با زمان دولت قبل نکرده است.
وی افزود: طبق توافق در مرحله نهایی باید غنی سازی ادامه پیدا کند و همه تحریمها برداشته شود و اتفاقاً تفاوت این توافقنامه با دوره های گذشته در این است که مرحله نهایی کار نیز تصریح شده است.
وزیر امورخارجه در پاسخ به این پرسش که وقتی مقام معظم رهبری به آمریکا خوشبین نیستند چرا شما خوشبین هستید؟ گفت: ما هم خوشبین نیستیم و این را به طرف مقابل نیز اعلام کرده ایم که نمی توانید برای ما تعیین تکلیف کنید.

اوباما به ادامه غنی سازی در ایران معترف است

وزیر امورخارجه در ادامه گفت: رئیس جمهور آمریکا به این باور رسیده است که نمی توان غنی سازی ایران را از بین برد.
محمد جواد ظریف با اشاره به سخنان اوباما در مرکز صهیونیستی ساوان در آمریکا افزود: او به صراحت می گوید که اگر می توانستم پیچ و مهره های هسته ای ایران را باز می کردم، این بدان معناست که اعتراف می کند نمی تواند چنین اقدامی انجام دهد بنابراین ما نیز باید در داخل بدانیم این گونه نیست که آمریکا اگر هر کاری بخواهد می تواند انجام دهد.
وی بر ضرورت شناخت ظرفیت های کشور تأکید کرد و گفت: اگر این ظرفیت ها را بشناسیم می توانیم بیش از پیش در منطقه و دنیا تأثیرگذار باشیم.
وزیر امور خارجه ، دستگاه سیاست خارجی را از مهمترین دستگاههای نظام دانست و گفت: ما همگی در اقداماتمان نیازمند نقد هستیم اما چون همه در داخل یک کشتی نشسته ایم بنابراین سیاست خارجی جناحی نیست بلکه‌ مسئله ای ملی و کشتی ای است که اگر سوراخ شود همه غرق می شوند.
ظریف در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا در برابر یاوه گویی های رئیس جمهور آمریکا به جای موضع گیری محکم، پاسخ های دیپلماتیک می دهید؟ گفت: اخلاق ما مبنای دیدگاه ماست اما در زبان دیپلماتیک نیز موضع محکم می گیریم و اجازه توهین به ملت ایران را نمی دهیم.
وی افزود: یاوه گویی اوباما که در مرکز ساوان صهیونیست ها بود برای مصارف داخلی است اما هرگز نمی پذیریم فردی به مردم ایران توهین کند و اگر هر مقام خارجی به مردم و انقلاب توهین کند در برابرش می ایستیم.
وزیر امورخارجه در پاسخ به این پرسش که نظر شما درباره سخنان فرمانده کل سپاه که گفته است در مذاکرات اخیر میزان امتیازات داده و گرفته شده متناسب نبوده است، چیست؟ گفت: نظر سردار جعفری محترم است اما اعتقاد من این نیست.
ظریف افزود: تحریم یک ساختمان بود اما بیشتر از یک ساختمان فضای آن مهم بود زیرا بسیاری از اتفاقات علیه ایران در هیچ قاعده و قانونی نمی گنجید به گونه ای که تحریم ها دارو و انتقال پول را نیز شامل می شد.
وی گفت: بی تردید غنی سازی 20 درصد قابل بازگشت است بنابراین باید متن را دید و بر اساس آن قضاوت کرد نه اینکه تبلیغات دیگران مبنا قرار گیرد اما بسیاری از تحلیل ها درباره متن در داخل کشور درست نبوده است.
ظریف: فرهنگ ایثار و شهادت؛ مبانی قدرت ایران
وزیر امورخارجه گفت: خودباوری و فرهنگ ایثار و شهادت ؛ مبانی قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران است.
محمدجواد ظریف افزود: ما همواره شعارها و دیدگاه هایمان را بر اساس مبانی قدرت خود تعریف می کنیم و مردم ایران نیز پیام امام را در خودباوری درک کرده و به این جایگاه رسیده اند که هیچ قدرتی نمی تواند چیزی بر این مردم تحمیل کند.
وی تأکید کرد: با وجود فشارها و تهدیدها و تحریم ها در 35 سال گذشته، مردم ایران از اصول و منافع خود کوتاه نیامده اند و این باعث شد تا امروز ایران به یک قدرت تبدیل شود و بر پایه استقلالی که بدست آورده است به دیگران می گوید نمی توانند حرف یا اقدامی علیه ایران تحمیل کنند.
ظریف افزود: باید این خودباوری را در کشور روز به روز پرورش داد، چرا که واقعاً آمریکا و رژیم صهیونیستی قدرقدرت نیستند و قدرت تنها از آن خداست و مردم نیز با تکیه و توکل بر خداوند توانسته اند به سلطه نه بگویند.
وی در ادامه با اشاره به حماسه سیاسی امسال و نقش مردم در آن یادآور شد: رأی مردم به اندازه ای در ایران ارزشمند است که رهبری آن را حق الناس دانستند یعنی مفهوم عالی تری را به حقوق بشر اضافه و مسئولان نیز این حق الناس را رعایت کردند و مردم حرفشان تأثیر گذاشت.
وزیر امورخارجه در این زمینه افزود: این در حالی است که در منطقه شاهد بن بست رسیدن الگوهای سکولاریسم افراطی و از سوی دیگر تندروهایی هستیم که ادعای مسلمانی دارند اما در عمل به بن بست رسیده اند.
ظریف گفت: نقطه برجسته جمهوری اسلامی ایران در منطقه، ارائه الگوی جدید از حکومت داری بر اساس رأی مردم و مبانی دینی است و این باعث شده است تا دشمنان و بدخواهان ملت به هراس افتند.
وی اشاره ای به توافقات اخیر ژنو کرد و با طرح این پرسش که چرا سران رژیم صهیونیستی از نتیجه این مذاکرات به وحشت افتاده اند، افزود: نتانیاهو در طول این چند ماه بسیار بیشتر از هشت سال گذشته عصبانی تر به نظر می رسد چرا که فضای ایران هراسی کاذب که درست کرده بودند فرو ریخت و بهانه از دستشان گرفته شد.
ظریف گفت: البته طبیعی است که نظام سلطه نیز ایران را به عنوان یک خطر ببیند چرا که ما با فکر و دیدگاه هایمان نظام سلطه را زیر سؤال می بریم.
وی تأکید کرد: ما در مذاکرات در مجموع تلاش می کنیم تا فضا را از دست بدخواهان خارج کنیم اما نه به هر قیمتی بلکه با حفظ عزت و اصول بدین معنا که هیچ کس نمی تواند حرف یا نکته ای را بر ما دیکته کند.
وزیر امورخارجه تأکید کرد: نمی توانند بر ما امر و نهی کنند و ما هرگز در زمین آنها بازی نمی کنیم بلکه بازی و آینده را ما تعیین خواهیم کرد.






۱۳۹۲/۹/۲۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...