نسخه چاپی

كاهش بهای نفت و افزایش ارزش دلار

بهای نفت روز پنجشنبه تحت تأثیر افزایش ارزش دلار پس از تصمیم بانك مركزی آمریكا به كاهش حمایت خود از بزرگترین اقتصاد جهان، در بازار آسیا كاهش یافت.

به گزارش نما؛ در معاملات الکترونیک امروز صبح بازار آسیا، هر بشکه نفت خام سبک شیرین آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) برای تحویل در ماه ژانویه با 14 سنت کاهش، 97 دلار و 66 سنت معامله شد.
بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در مدت مشابه نیز 24 سنت کاهش یافت و به 109 دلار و 39 سنت رسید.
سرمایه‌گذاران از تصمیم بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) برای کاهش «اندک» میزان مبلغی که هر ماه به عنوان نقدینگی به نظام مالی آمریکا تزریق می کند، استقبال کردند.
فدرال رِزِرو اعلام کرد با توجه به بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا، خرید ماهانه سهام‌ اعم از اوراق قرضه خزانه داری و اوراق بهادار با پشتوانه وام‌های مسکن را از 85 میلیارد دلار به 75 میلیارد دلار کاهش می دهد.
این حجم نقدینگی در ماه‌های اخیر از بازارها نه تنها در آمریکا بلکه در سراسر جهان حمایت کرد، به ویژه در کشورهای نوظهور که از آن برای جذب مبالغ قابل توجهی سرمایه بهره بردند.
تأثیر دقیق تصمیم بانک مرکزی آمریکا بر اقتصاد این کشور و فراوانی پول تازه در کشورهای نوظهور هنوز مشخص نیست.
سانجیو گوپتا تحلیل‌گر دفتر مشاوره «ایی وای» اعلام کرد تا زمانی که تأثیر تصمیم فدرال رزرو به روشنی مشخص نشود، بهای نفت در یک محدوده کوچک تغییر خواهد کرد.
تصمیم بانک مرکزی آمریکا ارزش دلار را بالا برد.
بالا رفتن ارزش دلار از جذابیت خرید نفت که با دلار معامله می شود برای سرمایه‌گذارانی که ارزهای دیگر در اختیار دارد، می کاهد.
هر دلار آمریکا که روز چهارشنبه 104 ممیز 36 ین یعنی بالاترین سطح از اکتبر 2008 معامله شده بود، روز پنجشنبه در بازار توکیو 104 ین به فروش رفت.
از سوی دیگر کاهش ذخایر نفت آمریکا که به معنای افزایش تقاضاست، باعث شد کاهش بهای نفت شدید نباشد.
وزارت انرژی آمریکا روز چهارشنبه از کاهش دو میلیون و 900 هزار بشکه‌ای ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته خبر داد.
چهارشنبه، در پایان معاملات بازار نیویورک، هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ماه ژانویه با 58 سنت افزایش، 97 دلار و 80 سنت به فروش رفته بود.
در بازار لندن نیز هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه فوریه با یک دلار و 19 سنت افزایش نسبت به روز سه‌شنبه، 109 دلار و 63 سنت معامله شد.

۱۳۹۲/۹/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...