نسخه چاپی

اخبار ویژه روزنامه های پنجشنبه؛

اخبار ویژه روز/ماجرای اظهارنظر فیسبوكی محسن هاشمی

اگر 19 تا تبدیل به 190تا شد چی؟!،اظهارات حجاریان با استبداد همسویی دارد،ادعای لیبراسیون درباره دیدار ولایتی و جان كری،انتخابات هیات رئیسه جبهه اصلاح‌طلبان به تعویق افتاد،انتخابات هیات رئیسه جبهه اصلاح‌طلبان به تعویق افتاد و ...از جمله خبر ویژه برخی روزنامه های پنجشنبه هستند كه میتوانید اینجا بخوانید.

*کیهان

اگر 19 تا تبدیل به 190تا شد چی؟!

اظهارنظرهای مکرر وزیر امور خارجه درباره موضع دولت آمریکا نسبت به توافقنامه ژنو و تحریم‌ها به یک سوال راهبردی پاسخ نمی‌دهد.محمدجواد ظریف سه‌شنبه شب در گفت‌وگو با شبکه دوم سیما ضمن بیان اینکه آمریکا غنی‌سازی ایران را پذیرفته، با اشاره به سخنان اوباما در مرکز سابان تاکید کرد: امروزه آمریکا واقعیت غنی‌سازی ایران را پذیرفته است. این به معنای قابل قبول بودن رفتار آمریکایی‌ها نیست، اما این که آنها پای میز مذاکره نشسته و غنی‌سازی ایران را پذیرفته‌اند یک واقعیت است.وی با اشاره به تحریم‌های جدید دولت آمریکا که 19 شخص و شرکت ایرانی را در لیست تحریم‌ها قرار داده است، اظهار داشت: اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم این تحریم‌های جدید نقض تفاهم نیست چرا که تحریم‌هایی از قبل وجود داشته و اکنون افراد جدیدی به اجرای آن تحریم‌ها اضافه شدند اما این اقدامات اعتماد‌آفرینی که مقدمه مراحل بعدی مذاکرات است را دچار خدشه می‌کند.

دکتر ظریف اضافه کرد: ساختار تحریم‌ها و برنامه واقعی تحریم‌ها و فضای روانی تحریم‌ها به دنبال ایجاد فشار است و این فضا قبل از این که برنامه اقدام مشترک اجرایی شود شکسته شده و هم‌اکنون شرکت‌های خارجی برای حضور در ایران صف کشیده‌اند.وزیر امور خارجه دیروز در دانشگاه تهران نیز مجددا به سخنان اوباما در مرکز سابان استناد کرد و گفت:‌ اوباما در سخنرانی‌اش گفت اگر می‌توانستم، نمی‌خواستم حتی یک پیچ و مهره هم در برنامه هسته‌ای ایران باشد. پس آمریکا نمی‌خواهد ما برنامه هسته‌ای داشته باشیم؛ البته که نمی‌خواهد؛ اما خودش با زبان خود دارد می‌گوید که نمی‌تواند چنین کاری انجام دهد... اما متاسفانه در ایران به جای اینکه حرف جدید اوباما را مورد توجه قرار دهیم به اظهاراتی که سال‌ها به طور تهدیدآمیز علیه ایران مطرح می‌شود: می‌پردازیم.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به قانون آمریکا که حق غنی‌سازی را برای هیچ کشوری به رسمیت نمی‌شناسد و در توافق‌های هسته‌ای‌اش با کشورها اجازه انجام غنی‌سازی را به آنها نمی‌دهد اظهار کرد: تنها این قاعده برای سه کشور هند، ژاپن و کره جنوبی مستثنی شده است و حتی امارات متحده این حق را ندارد و عربستان 5 سال است با آمریکا در این باره مذاکره می‌کند اما موفق نمی‌شود. دولت پهلوی سال‌ها با آمریکا مذاکره می‌کند و اسناد شورای امنیت ملی آمریکا نشان می‌دهد که در آن زمان هم آمریکا چنین حقی را به ایران نداده است.ظریف این را هم گفته که حق غنی‌سازی مثل حق حیات است؛ یعنی اگر کسی این حق را به رسمیت نشناسد، آن فرد حق حیات ندارد.آنچه همواره در این اظهارنظر مغفول می‌ماند این سوال مهم است که آیا دولتمردان آمریکایی و اوباما، طرف اصلی اختلاف و توافق ژنو هستند یا مثلا یک ناظر و تحلیلگر سیاسی بی‌ربط به اصل اختلاف و توافق؟ آیا ما مجبوریم برای توجیه خلاف‌گویی اوباما و نقض معاهدات بین‌المللی از جمله ان‌پی‌تی به قانون داخلی آمریکا استناد کنیم که طبق آن استکبار آمریکا می‌خواهد فناوری هسته‌ای را در انحصار خود نگه دارد؟!

در حقیقت هیئت مذاکره‌کننده ایرانی پای توافق ژنو رفته و برخی تعلیق‌های بی‌سابقه را- به مثابه واگذاری امتیازاتی مهم- پذیرفته تا در ازای آن اولا حق غنی‌سازی ایران (طبق ان‌پی‌تی) از سوی آمریکا و غرب محترم شمرده شود و ثانیا تحریم‌های غیرقانونی، لغو یا کم شود. اما وقتی دولت آمریکا رسما اعلام می‌کند که هدفش از مذاکرات «برچیدن برنامه هسته‌ای ایران» است و ساختار کلی تحریم‌ها دست نخورده باقی خواهد ماند، اولا اهداف ما از مذاکره برآورده نشده و ثانیا طرف توافق، بدعهدی و بی‌صداقتی و غیرقابل اعتماد بودن خود را نشان می‌دهد. اینکه آمریکا نمی‌تواند غنی‌سازی را در ایران اوراق کند- آن گونه که آرزوی اوباماست- موضوع دیروز و امروز نیست و 10 سال است که نتوانسته اما آنها فعلا در ازای امتیازاتی که می‌گیرند- و بعضی از تعلیق‌ها متاسفانه نقدا از 3 ماه پیش آغاز شده- اقدام به حق غنی‌سازی را نمی‌پذیرند هیچ؛ که 19 شرکت جدید را هم در فهرست تحریم‌ها قرار می‌دهند.

حالا این سخن آقای ظریف که این تحریم‌ها ناقض توافق ژنو نیست، چه حسی را باید به طرف آمریکایی منتقل کند. آیا طبق این سخنان آمریکا حق ندارد 19 بلکه 190 شرکت دیگر را نیز تحریم کند؟! این چه واقع‌بینی‌ای است؟ساختار تحریم‌ها نیز همان گونه که گفته شد سر جای خود باقی است (ایران صرفا مجاز است به 4 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی بلوکه شده خود دسترسی داشته باشد و تحریم‌های نفتی و بانکی بدون کوچک‌ترین خدشه‌ای سر جای خود باقی است.)

روحانی تکلیف سران فتنه را 25 بهمن معلوم کرده است

رئیس فراکسیون رهروان ولایت در مجلس می‌گوید رسانه‌ها(ی زنجیره‌ای) درباره موضوع حصر دو تن از سران فتنه جنجال نکنند تا روحانی در سکوت موضوع رفع حصر را دنبال کند!کاظم جلالی در مصاحبه با روزنامه زنجیره‌ای اعتماد و درباره رفع حصر گفت: بهتر است اجازه دهیم که این پرونده در سکوت و آرامش دنبال شود چون جنجال رسانه‌ای به خودی خود مسائل را پیچیده می‌کند. بالاخره شخص آقای روحانی مجرب و کاردان هستند. ایشان قریب 20 سال دبیر شورای عالی امنیت ملی بودند و خیلی از پرونده‌ها در قالب دبیرخانه مورد رسیدگی ایشان قرار گرفت.وی می‌افزاید: من قبل‌تر هم اعلام کرده بودم دنبال جنجال‌سازی نروید این توصیه من به هر دو طرف است چه کسانی مخالف رفع حصر هستند و چه کسانی که به دنبال رفع آنند.

وی درباره اینکه پرونده مذکور در ابتدای دولت مورد توجه قرار گرفت ولی پس از مدتی با سکوت مواجه شد و آن سکوتی که شما می‌گویید پاسخ دریافت نکرد، می‌گوید: به این مسئله می‌توان این‌گونه نگاه کرد که آیا در این زمینه تندروی رسانه‌ای صورت نگرفت؟ شاید بهتر بود که در آن مقطع شرایط جدید پرونده رسانه‌ای نمی‌شد تا اینچنین جنجال‌آفرینی نکند و اجازه دهد پرونده در سکوت و آرامش بدون جنجال و واکنش تند ادامه پیدا کند. این سوال خوبی است که بپرسیم چه شد این پرونده در عین تحرک دوباره و رسیدن به شورای عالی امنیت دوباره با وقفه روبه‌رو شد. ( خبرنگار: رسیدگی به پرونده حصر یکی از شعارهای انتخاباتی روحانی بود و اگر این شعار محقق نشود...) مگر مردم آقای روحانی را انتخاب نکردند؟ مگر به او در تحقق شعارهای مطلوب خودشان اعتماد نکردند؟ خب، ما باید به ایشان در ادامه مسیر و راه اعتماد کنیم.

متأسفانه رئیس فراکسیون «رهروان ولایت» در این اظهارات هیچ اشاره‌ای به خیانت‌های بی‌سابقه سران فتنه در بردن کشور به لبه پرتگاه و زمینه‌سازی برای جولان گروهک‌ها و سرویس‌های جاسوسی بیگانه در زمینه ایجاد آشوب نکرده است؛ انگار که یک سوءتفاهم عاطفی پیش آمده و باید مشمول مرور زمان شود!از سوی دیگر تاکید بر این واقعیت ضروری است که مسئله ایجاد محدودیت برای موسوی و کروبی به آخرین خیانت این دو نفر در 25 بهمن 1389 که خوش‌خدمتی به رژیم صهیونیستی و آمریکا بود، برمی‌گردد. در واقع آخرین بار در این تاریخ بود که موسوی و کروبی با مشورت برخی مشاوران خود که اکنون فراری‌اند - و برخی داخل کشورند- به بهانه حمایت از مردم مصر و تونس، فراخوان راهپیمایی داده و فتنه‌گران را دعوت به اغتشاش خیابانی کردند، با این توهم که فتنه نیمه جان را احیا کنند! در این‌ باره نظر دکتر روحانی جالب توجه است. وی هم در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا و هم در جلسه مجلس خبرگان تصریح کردند «در روز 25 بهمن عده معدودی به بهانه حمایت از مردم مصر و تونس به خیابان‌ها آمدند که اتفاقا در شعارهای آنها حمایتی از مردم مصر و تونس به چشم نمی‌خورد و متاسفانه با شعارهای ضد انقلابی، موجبات خوشحالی و بهره‌برداری آمریکا، رژیم صهیونیستی و ضد انقلاب را فراهم آوردند و موجب ناراحتی قاطبه مردم شریف ایران شدند.

در واقع این حرکت ضد اسلامی و ضد ملی، از یک سو می‌خواست فریاد قاطعانه ملت ایران در روز 22 بهمن را تحت‌الشعاع قرار دهد و از سوی دیگر وسیله‌ای برای انحراف افکار مردم منطقه از دشمنان اصلی یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی و شکست اخیر آنان گردد. در حالی که مردم در روز 22 بهمن به شکلی کاملا با شکوه حمایت خود را از حرکت‌های آزادی‌خواهانه در منطقه اعلام کرده بودند، اقدامات نابخردانه و فتنه‌گرانه صورت گرفته در روز 25 بهمن تنها به نفع استکبار و ضد انقلاب بود... قوه قضاییه باید براساس وظایف ذاتی خود نسبت به این حرکت ضدانقلابی اقدام نماید.»

بانیان و سران این خیانت بزرگ همان معرکه‌چینان فتنه روز قدس 88 و شعار کذایی نه غزه نه لبنان - هنوز آن‌گونه که آقای روحانی می‌گوید مورد برخورد قوه قضائیه قرار نگرفته‌اند، حال آن که تحرکات آنان از خرداد 88 تا بهمن 89، رفتار یاغی‌گرانه و افساد فی‌الارض است. یعنی آقای جلالی می‌فرمایند رئیس‌جمهور محترم هم فتنه‌گران را ضد انقلابی که با رفتارهای خود موجبات بهره‌داری آمریکا و اسرائیل را فراهم کردند می‌دانند و هم با رفع محدودیت‌های آنها می‌خواهند آن فتنه‌انگیزی‌ها بازسازی شود؛ یا نکند سران فتنه پیام «غلط کردیم» فرستاده‌اند و مردم بی‌خبرند؟! عذرخواهی از مردم حداقل وظیفه سران فتنه است که البته از جنایت‌های آنان چیزی نمی‌کاهد. این منطق قرآنی است که فتنه از قتل شدیدتر و بزرگ‌تر است. در حقیقت آقای روحانی حتی اگر هم می‌خواست، مجاز نبود فعالیت دوباره سران فتنه را تسهیل کند و از این جهت کوتاهی مسئولان ذی‌ربط وزارت ارشاد در قبال تحرک برخی نشریات زنجیره‌ای برای از انزوا در آوردن برخی از سران فتنه (نظیر خاتمی) نیز غیرقانونی و مستوجب مواخذه است.

ما نیاز نداریم که BBC برای ما مرجع پیدا کند

مشخص نیست ایران چه ظلمی به آمریکا کرده که آنها باید از حق! خود نسبت به مردم ایران گذشت کنند.به گزارش رجا نیوز، «منطق در گفتار» و «ثبات در اصول» از شاخصه‌هایی است که در درازمدت انسان‌های حکیم را از اغیار جدا می‌سازد و بر این اساس می‌توان عیار وجودی افراد را سنجید.طی روزهای اخیر شاید کمتر کسی است که از اعمال تحریم‌های جدید آمریکایی‌ها علیه ایران بی‌اطلاع باشد و بر تنفرش به دولتمردان آمریکا افزوده نشده باشد، این روزها به راحتی می‌توان با گشت و گذاری در فضای مجازی، سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی متوجه گلایه‌های شدید بسیاری از حتی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت از رفتارهای دولت آمریکا در قبال مردم ایران شد اما درست در همین برهه، آقای یوسف صانعی که از چهره‌های شاخص حامی سران فتنه نیز محسوب می‌شود در گفتگویی با روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز بر لزوم گذشت دولتمردان آمریکا و ایران از یکدیگر تاکید کرده و گفته که دولتمردان ایران و آمریکا از هم بگذرند! او همچنین مدعی شده که ایران ممکن است روزی با اسرائیل به آشتی برسد!

این اظهارات در حالی بیان شده است که بازخوانی مواضع و اظهارات آقای صانعی در سه دهه گذشته نشان می‌دهد، «فقدان منطق» و «تناقضات پی‌درپی» از وجوه اشتراک مواضع ایشان است.برای مثال وی در سال‌های ابتدایی انقلاب و در دیدار با اعضای گشت ثارالله می‌گوید؛ «ضد انقلاب باید آن قدر از شما بترسد که عکس شما را ببیند فرار کند و اگر این جور شد، مسلمان صد درصد هستید!» (روزنامه جمهوری اسلامی 11 اسفند 1361) اما به فاصله چند سال بعد وی از افرادی بود که بعد از دوم خرداد 76 بارها و بارها از اسلام رحمانی و دوری از خشونت و افراط‌گری سخن گفت!صانعی همچنین در یکی از صحبت‌های خود در سال 72 نیز با حمله به رادیو بی‌بی‌سی می‌گوید: «ما نیازی نداریم که بی‌بی‌سی برایمان مراجع پیدا کند. ما مرجعی می‌خواهیم مثل حضرت امام(ره) که با یک فتوا استکبار را بیچاره کرد. باید مراقب مرجع‌تراشی بیگانگان و ایادی استکبار بود. کسانی که تا دیروز با امام دشمنی می‌کردند فکر کرده‌اند می‌توانند بیایند در این حوزه و قدرتی پیدا کنند و قداست‌ها و ارزش‌های امام را از بین ببرند. کور خوانده‌اند.

مگر از روی جنازه نسل جوان حوزه بگذرند. مگر بنده و امثال بنده در این حوزه بمیریم. هر کسی هم که به آنها کمک کند بد کرده است.» (روزنامه جمهوری اسلامی 30 آذر 1372) اما به فاصله چند سال بعد از دوم خرداد، وی یکی از افرادی بود که نه تنها مواضع وی با استقبال گسترده و پوشش فوق‌العاده شبکه‌های رسانه‌ای بیگانه از جمله بی‌بی‌سی مواجه می‌شد، بلکه اصرار این شبکه‌ها بر «مرجع تقلید» بودن آقای صانعی یکی از نکات قابل توجهی بود که در نوع خود جالب توجه می‌نمود.از جمله شعارهای آشوبگران در فتنه سال 88 این بود که منتظری، صانعی را به عنوان روحانی و مجتهد واقعی مطرح می‌کردند؛ این طیف همان‌هایی بودند که در روز قدس و سوم ماه مبارک رمضان اقدام به روزه‌خواری علنی و سیگار کشیدن در خیابان‌ها کردند.

وبسایت «مباحثات» نیز با مرور مواضع متناقض آقای صانعی در گذشته و امروز خاطرنشان کرد پاسخ اظهارات صانعی در مواضع دهه 60 و 70 وی است از جمله آنجا که می‌گوید: «آمریکا موقعی که دست از جنایت نسبت به مردم دنیا برداشته و پول خون عزیزان ما را داد، آن وقتی که ثروت‌های بلوکه شده ما را دادند، آن وقتی که آدم شدند ملت ایران با آنها صلح می‌کند که بعید است به این زودی‌ها به آنجا برسد.»او همچنین در گذشته گفته بود: فکر اینکه با آمریکا بسازیم، اوضاع ما بهتر می‌شود فکر غلطی است. حکومت پهلوی با آمریکا ساخته بود وضع ما آنطور بود. آیا آمریکایی‌ها و مسیحی‌ها می‌خواهند به ما خدمت کنند؟... یک جهت یاد امام، این است که اهداف امام را نگه داریم و نباید کارهای کلیدی به نااهلان سپرده شود.او همچنین در دهه 70 معتقد بود: ملت ایران مخالف سازشی نیست که همراه با عدالت باشد. مخالف با سازش گرگ و میش است. مخالف با ظلم و جنایت و وحشی‌گری است. جالب‌ترین تعبیر را در این سخنرانی‌ها بعد از امام، امروز مقام معظم رهبری داشتند «آمریکا غرورطلب و تزایدطلب است». خداوند ایشان را و بقیه افرادی را که برای این انقلاب رنج برده و می‌برند حفظ نماید. برخی فکر نکنند که اگر ما با آمریکا سازش کردیم اسلام و قرآن و ارزش‌های مکتبی در ایران همچنان باقی خواهند ماند. نه هرگز چنین نیست... اینطور نیست که اگر آمریکا یک تغییر جزیی در سیاست خود دهد آن موقع با مسلمانان خوب می‌شود.

*جام جم

اظهارات حجاریان با استبداد همسویی دارد

نایب رئیس مجلس به اظهارات تازه سعید حجاریان، از نظریه‌پردازان اصلاح‌طلب درباره اختیار دولت برای انحلال پارلمان پاسخ داده و گفته است: حجاریان خوب می‌داند مجلس نماد مردم‌سالاری رشد یافته است.به گزارش فارس، محمدرضا باهنر تاکید کرده است: بالاخره آقای حجاریان در شرایط فعلی سخنانی را مطرح کرده‌اند که البته چندان هم مهم نیست و نباید به آن دامن زد. وی افزود: در سال 1368 که آقای حجاریان هم آن را به خاطر دارند، بحث ارائه اختیار انحلال مجلس مطرح شد و مورد بحث قرار گرفت. با این حال رهبر معظم انقلاب از اختیارات خود در جایگاه ولایت استفاده کرده و موضوع را عملا مسکوت کردند و دیگر چنین مساله‌ای مطرح نشد.حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری گفت: آقای حجاریان از روی بیکاری این حرف‌ها را می‌زند، چرا که این اظهارات خلاف قانون اساسی است.

اکرمی با بیان این‌که اظهارات اخیر حجاریان نشان می‌دهد که وی خیلی بیکارتر از گذشته شده است، تاکید کرد: حرف‌های حجاریان درباره انحلال مجلس، گرچه به روابط مجلس و دولت لطمه‌ای نمی‌زند، اما به نفع دولت آقای روحانی نیست.جواد جهانگیر‌زاده، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با بیان این‌که قالب اظهارات حجاریان غیردموکراتیک است، گفت: در سال 68 وقتی بحث بازنگری در قانون اساسی مطرح بود، برخی پیشنهاد دادند که شرایط انحلال مجلس برای ولی‌فقیه فراهم باشد، اما مقام معظم رهبری به طور جدی با این پیشنهاد مخالفت کرده و تأکید کردند این پیشنهاد باید از دستور خارج شود، چراکه معظم‌له مجلس را عصاره ملت می‌دانند.حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا، نماینده مردم شاهرود نیز با بیان این‌که ذائقه حجاریان بیشتر با استبداد همسویی دارد تا دموکراسی، تصریح کرد: انحلال مجلس مقدمه‌ای برای مراحل بعدی است که در اذهان نظریه‌پردازان اصلاح‌طلب دنبال می‌شود.

ماجرای اظهارنظر فیسبوکی محسن هاشمی

انتشار مطالبی در یکی از صفحات منتسب به محسن هاشمی که در آن سیاست‌های افزایش جمعیت نقد شده، واکنش وی را در پی داشته است. محسن هاشمی با تکذیب انتساب این مطالب به خود گفته است: نه خودم در فیسبوک صفحه‌ای دارم و نه در جریان سیاست سایت‌های هواداران هستم. به گزارش سایت بهارنیوز، وی به طنز گفت: حتی وی‌پی‌ان هم ندارم که به این صفحات سرک بکشم.

پیشنهاد آیت‌الله مکارم برای افزایش جمعیت

در حالی که رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان با ارائه آماری نسبت به رشد منفی جمعیت جوان 15 تا 29 سال هشدار داده است، آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید هم گفته که وضع جمعیت رو به خطر می‌رود.وی بیان کرده است: برای این‌که از این وضع نجات پیدا کنیم، باید خانواده‌ها فرزندان بیشتری داشته باشند، به‌گونه‌ای که هر خانواده ایرانی حداقل باید «سه فرزند» داشته باشد. به گزارش مهر، او این را هم گفته است که غربی‌ها با تبلیغات و فریبکاری باعث شدند تا زنان و مردان در ایران خود را عقیم کنند، طوری که الان چند میلیون زن و مرد، که به طور مصنوعی عقیم شده‌اند در جامعه وجود دارند.

ابراز تمایل یک سناتور آمریکایی برای سفر به ایران

بی‌بی‌سی مدعی شد یک سناتور آمریکایی که ادعا کرده به تازگی با نماینده ایران در سازمان ملل متحد گفت‌وگو کرده، می‌خواهد در خصوص رابرت لوینسون، مامور سابق اف‌.بی.آی که در ایران ناپدید شده است، به کشورمان سفر کند. به گزارش باشگاه خبرنگاران، بیل نلسون، سناتور ایالت فلوریداست، جایی که خانواده لوینسون هم در آن اقامت دارند.

حکم فیروزآبادی برای مصلحی

با حکم رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات دولت احمدی‌نژاد، به ریاست سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس منصوب شد.به گزارش فارس، در حکم سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی برای مصلحی آمده است: امید است با توجه خاص که شایسته پیروان امامت و ولایت و دلسوختگان انقلاب اسلامی و سربازان فرماندهی معظم کل‌قوا حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای عزیز (مدظله العالی) است، وظایف محوله را انجام دهید و در همه امور رعایت امانت و تقوی را بنمایید.

ادعای دیدار ولایتی و جان کری

هرچند تهران بارها ادعاها درباره دیدار محرمانه مقامات کشورمان با دیپلمات‌های آمریکایی در عمان را تکذیب کرده اما به‌تازگی روزنامه فرانسوی لیبراسیون گزارشی در مورد دیدارهای مخفی طی سال‌ها اخیر، میان نمایندگان ایران و آمریکا در عمان منتشر کرده و مدعی شده در برخی از این گفت‌وگوها علی‌اکبر ولایتی و جان‌کری سناتور آن زمان، شرکت داشته‌اند ولی به‌طور کلی مسیر مذاکرات را ویلیام برنز دیپلمات برجسته آمریکایی هدایت می‌کرده است. به گزارش انتخاب، این دیدارها بین سال‌های ٢٠١٠ و ٢٠١٣ انجام گرفته و در جریان آن علی‌اکبر صالحی، ولایتی را همراهی کرده است.

ترور فرمانده سپاه ایران در سریال آمریکایی

سریال آمریکایی «میهن» که یک سریال جاسوسی محسوب می‌شود، این روزها برای نزدیکی تهران و واشنگتن یک دردسر به‌شمار می‌رود. فصل سوم این سریال در مورد توطئه آمریکا برای ترور فرمانده سپاه ایران و جایگزینی او با یک مامور سیاست. به گزارش انتخاب، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در این رابطه نوشت: سریال «میهن» به اندازه کافی قابلیت ضربه به روابط ایران و آمریکا را دارد. فواز گرگز، کارشناس حوزه خاورمیانه در دانشگاه اقتصاد لندن هم گفته: سریال «میهن» سدی در مقابل هرگونه تلاش در جهت پر کردن شکاف بین دو کشور است.

*ایران
ادعای لیبراسیون درباره ديدار ولايتي و جان كري

خبر اول اين كه ليبراسيون در گزارشي مدعي شده طي سال‌هاي اخير ديدارهاي مخفيانه‌اي بين نمايندگان ايران و امريكا در كشور عمان برگزار شده است. سايت انتخاب به نقل از اين نشريه فرانسوي نوشته: در برخي از اين ديدارها علي اكبر ولايتي و جان كري- سناتور آن زمان - از سوي امريكا شركت داشته‌اند ولي بطور كلي مسير مذاكرات را ويليام برنز ديپلمات برجسته امريكايي هدايت مي‌كرده است.

محسن هاشمي: حتي «وي پي ان» ندارم

خبر ديگر اين كه محسن هاشمي گفته نه در فيس بوك صفحه‌اي دارد و نه در جريان سياست سايت‌هاي هواداران است. معاون عمراني دانشگاه آزاد در پي درج مطالبي در يكي از صفحات فيس بوكي منتسب به وي كه سياست‌هاي افزايش جمعيتي در كشور را نقد كرده بود، به سايت «ايران خبر» گفته: به هيچ وجه در فيس بوك صفحه‌اي ندارم، اما شنيده‌ام كه يك صفحه هواداران، آن زمان كه موضوع تصدي من در شهرداري مطرح بود، راه‌اندازي شده است. هيچ كدام از اين صفحات نيز سياست‌هايشان را با من هماهنگ نمي‌كنند.محسن هاشمي با تأكيد بر اين‌كه حتي نتوانسته‌ام اين صفحات را ببينم به طنز گفت: حتي وي پي ان هم ندارم كه به اين صفحات سرك بكشم. گفتني است انتشار مطلبي در صفحه فيس بوك منتسب به فرزند آيت‌الله هاشمي كه در آن بيلبوردهاي افزايش جمعيت در سطح شهر تهران را نقد كرده و تلويحاً سياست‌هاي افزايش جمعيتي در كشور را زير سؤال برده بود، موجب برخي فضاسازي‌ها از سوي برخي رسانه‌ها عليه معاون عمراني دانشگاه آزاد شد.

نماینده مجلس : مرتضوي براي رهايي به همه چنگ مي‌زند

شنيديم كه عضو كميسيون اجتماعي مجلس با بيان اين‌كه مرتضوي فردي است كه براي رهايي به همه دست‌اندازي و چنگ مي‌زند، گفته: اتهام‌زني‌هاي وي پاسخ به تخلفات مديران در تأمين اجتماعي از جمله پرداخت‌هاي بدون مجوز، خريد و فروش‌هاي بدون توجيه و بسياري تخلفات ديگر است. مرتضوي روز دوشنبه با استقبال از برگزاري دادگاهي در ادامه افشاي تخلفات سازمان تأمين اجتماعي گفته بود كه دادگاه را به صحنه افشاگري بدل مي‌كند. نادر قاضي‌پور هم در واكنش به سخنان مرتضوي كه تيم تحقيق و تفحص را از حاميان فتنه ۸۸ دانسته بود، گفت: در تيم تحقيق و تفحص افرادي از جناح‌هاي سياسي مختلف كشور حضور داشتند. به گفته وي، تمام اعضاي تحقيق و تفحص تابع قانون و منتظر تشكيل دادگاه هستند، بهتر است مخاطبان تحقيق و تفحص هم به‌ جاي بازي‌هاي رسانه‌اي، منتظر رأي دادگاه و تابع رأي مقام قضايي باشند. بايد با مرتضوي بر اساس قانون برخورد شود و آقاي مرتضوي هم نبايد از قانون گريزان باشد و به اتهام زني بپردازد. اگر وي كاري نكرده‌ است، بايد جواب دهد كه چرا سعي داشت اسناد و مدارك سازمان تأمين اجتماعي را به اشكال مختلف نابود كند و اين تلاش نشاندهنده اين است كه وي متخلف است.

درخواست سفر سناتور امريكايي به ايران

با خبر شديم كه بيل نلسون سناتور دموكرات ايالت فلوريدا در سخناني در سناي امريكا گفته كه خواستار سفر به ايران براي كمك به آزادي رابرت لوينسون است. عصر ايران به نقل از خبرگزاري آسوشيتد پرس نوشته كه نلسون با محمد خزايي نماينده ايران در سازمان ملل در اين باره گفت‌و‌گو كرده است. اين سناتور امريكايي افزوده: اگر اين سفر به هر طريقي بتواند كمكي به آزادي لوينسون بكند، من مايلم به ايران بروم. اگر لوينسون در اختيار حكومت ايران باشد، بالاخره بايد فردي در داخل دستگاه حكومت ايران از محل نگهداري او اطلاع داشته باشد. از سويي ديگر فليپ جرالدي افسر سابق سازمان اطلاعات مركزي امريكا (سيا) در اين باره گفته: پرونده لوينسون بيش از حد سياسي شده و از آن براي فشار بر جلوگيري از توافق با ايران استفاده مي‌شود. او در گفت‌و‌گو با سايت مشرق افزوده: به نظر من اين احتمال وجود دارد كه او در ايران نباشد. وقتي دولت ايران مي‌گويد اطلاعاتي درباره او در دست ندارد، راست مي‌گويد. دولت امريكا مدعي است لوينسون مأمور سابق سازمان اف بي‌آي در سال 2007 و پس از سفر به جزيره كيش ايران براي تحقيق روي موضوع قاچاق سيگار ناپديد شده است.اما مقامات ايران گفته‌اند كه هيچ اطلاعي از اين سفر ندارند و حاضرند در صورت ارائه اسناد و مداركي از سوي دولت امريكا، موضوع را پيگيري كنند.

منتقدان به دنبال تخطئه دولت

دست آخر اين كه عباس سليمي نمين مدير دفترمطالعات و تدوين تاريخ ايران با بيان اينکه منتقدان دولت براساس منافع ملي گام بر نمي‌دارند، گفته که منتقدان چپ و راست به دنبال تخطئه دولت يازدهم هستند. به گزارش ايرنا، سليمي نمين افزوده: زمان زيادي از روي کار آمدن دولت يازدهم نمي‌گذرد از اين رو نمي‌توان درخصوص عملکرد آن قضاوت کرد. وي ادامه داد: بايد به دولت زمان داد تا برنامه‌ها و روش‌هاي خود را دنبال کند و سپس نتيجه آن را نقد کرد.
*تهران امروز

انتخابات هيات رئيسه جبهه اصلاح‌طلبان به تعويق افتاد

به گزارش فارس، مجيد محتشمي سخنگوي جبهه اصلاح‌طلبان درباره برگزاري انتخابات هيات رئيسه اين جبهه اظهار داشت: انتخابات هيات رئيسه جبهه اصلاح‌طلبان كه قرار بود اين هفته برگزار شود، فعلا به تعويق افتاده و پس از حل و فصل اختلافات داخلي اين جبهه برگزار خواهد شد. محتشمي تاكيد كرد: زماني كه برخي اعضا، منشور جبهه اصلاح‌طلبان را پذيرفته و آن را امضا كنند، انتخابات هيات رئيسه برگزار مي‌شود.

محسن هاشمي: حتي «وي پي ان» ندارم

محسن هاشمي معاون عمراني دانشگاه آزاد در پي درج مطالبي در يكي از صفحات منتسب به وي كه سياست‌هاي افزايش جمعيتي در كشور را نقد كرده بود به ايران خبر گفت: به هيچ‌وجه در فيس‌بوك، صفحه‌اي ندارم، اما شنيده‌ام كه يك پيج هواداران، آن زمان كه موضوع تصدي من در شهرداري مطرح بود، راه‌اندازي شده است. وي در ادامه گفت: هيچ كدام از اين صفحات نيز سياست‌هايشان را با من هماهنگ نمي‌كنند. محسن هاشمي با تاكيد بر اينكه حتي نتوانسته‌ام اين صفحات را ببينيم به طنز گفت: حتي وي پي ان هم ندارم كه به اين صفحات سرك بكشم.

با اصولگرايان رقابت مي‌كنيم

حسن مرعشي دبيركل سابق حزب كارگزاران سازندگي گفت: حتما براي مجلس آينده برنامه خواهيم داشت، مجلس ركن مهمي براي كشور است و با اصولگرايان رقابت خواهيم كرد. سخنگوي سابق حزب كارگزاران در گفت‌وگو با دانا اظهار داشت: هيچ دولتي نمي‌تواند فراجناحي باشد اما مي‌تواند از شخصيت‌هاي فراجناحي كه براي كاري مناسب هستند تشكيل شود.

نامه‌نگاري با اوباما دليل اختلاف اصلاح‌طلبان

مصطفي كواكبيان رئيس جبهه اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با دانا درخصوص اختلافات داخلي اين جبهه اظهار داشت: اختلافي كه درون جبهه اصلاح‌طلبان وجود دارد مربوط به نامه‌اي است كه برخي به اسم جبهه اصلاح‌طلبان به اوباما نوشتند. وي افزود: كسي در جريان نوشتن آن نامه نبود و بعد از مطرح شدن آن، ما جلسات را كمتر تشكيل داديم.

انتقاد رفسنجاني از سياست خارجي سال‌هاي اخير

آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در ديدار علما و روحانيون رفسنجان با انتقاد از برخي سياست‌هاي سال‌هاي اخير گفت: در قديم روزانه چهار ميليون بشكه نفت صادر مي‌كرديم و در ازاي آن ارز وارد كشور مي‌شد اما اكنون در ازاي روزانه يك ميليون بشكه نفت كه صادر مي‌كنيم اجناسي تقلبي از جمله سم‌هاي خارجي به ما مي‌دهند كه زمين‌هاي ما را خراب كرده است. سموم خارجي تقلبي و قاچاق يكي از ضررهايي است كه ما مي‌خوريم و يكي ديگر از مشكلات كشور اين است كه مواد اوليه كارخانجات را بايد از خارج با هزينه هنگفت تهيه كنيم كه براي كشور گران تمام مي‌شود.

*ارمان

ديدار ولايتي و جان كري

شنیده شد که روزنامه فرانسوي ليبراسيون گزارشي درباره ديدارهاي مخفي طي سال‌های اخير، ميان نمايندگان ايران و آمريكا در عُمان منتشر كرده است. انتخاب نوشت؛ ليبراسيون، به شرح اين ديدارها مي‌پردازد كه حتي در برخي از آنها علي‌اكبر ولايتي و جان كري- سناتور آن زمان، از سوي آمريكا شركت داشته‌اند ولي به‌طور كلي مسير مذاكرات را ويليام برنز ديپلمات برجسته آمريكايي هدايت مي‌كرده است. اين ديدارها بين سال‌هاي ٢٠١٠ و ٢٠١٣ انجام گرفته و علي‌اكبر صالحي- رئيس انرژي اتمي ايران، در اين ديدارها ولايتي را همراهي كرده است. ليبراسيون مي‌افزايد: درآن زمان آمريكاييان متوجه شدند كه اين‌بار تماس‌ها كاملاً متفاوت است زيرا رياست هيات مذاكره‌كننده درعُمان را علي اكبر ولايتي برعهده داشته است.

59 درصد آمریکایی‌ها موافق توافقنامه ژنو

شنیده شد که براساس آخرین نظرسنجی صورت‌گرفته در آمریکا، 59 درصد مردم این کشور با توافق هسته‎ای میان ایران و گروه 1+5 موافقند. در نظرسنجی جدیدی که صورت‌گرفته میزان مقبولیت باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در اکثر مسائل خارجی از داخلی، ازجمله اقتصاد و برنامه سلامت، بالاتر است. اما بر اساس همین نظرسنجی، آمریکایی‎ها خواستار خروج سریع‎تر نیروها از افغانستان هستند و نسبت به سرانجامِ مذاکرات هسته‎ای مرددند. بر اساس این نظرسنجی که توسط آسوشیتدپرس و Gfk انجام شده است، 57 درصد به این نتیجه رسیده‎اند که احتمالاً جنگ افغانستان اشتباه بوده است. 53 درصد نیز سرعت خروج نیروها را بیش از حد کند دانسته‎اند.

وزارت‌خارجه در دیدار خبرساز اروپایی دخالت نداشت

شنیده شد که یک منبع آگاه موضوع دخالت وزارت خارجه در برنامه دیدار هیات پارلمان اروپایی با نسرین ستوده و جعفر پناهی را در تهران، تکذیب کرد. این منبع که خواست نامش فاش نشود، افزود: یک مقام غیردولتی فعال حقوق بشر، زمان بازدید سوسیالیست‌های پارلمان اروپا از ایران، قول دیدار هیات پارلمانی اروپا را با این دو نفر داده بود که جمعه 22 آذرماه در سفارت یونان در تهران انجام شد. پیش از این، حسین شیخ‌الاسلام، مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس گفت: دیدار هیات پارلمانی اروپا با پناهی و ستوده با هماهنگی مجلس نبوده است. کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز 23 آذر در جمع خبرنگاران بیان کرد: دیدار هیات پارلمان اروپا با برخی افراد در جریان سفر به ایران در سفارتخانه‌های برخی کشورهای اروپایی خارج از عرف دیپلماتیک بود.

محسن‌ هاشمی فیس‌بوک ندارد

شنیده شد که محسن‌ هاشمی گفت: نه خودم در فیس‌بوک صفحه‌ای دارم و نه در جریان سیاست سایت‌های هواداران هستم. تابناک نوشت؛ معاون عمرانی دانشگاه آزاد در پی درج مطالبی در یکی از صفحات منتسب به وی که سیاست‌های افزایش جمعیتی در کشور را نقد کرده بود به ایران‌خبر گفت: به هیچ‌وجه در فیس‌بوک، صفحه‌ای ندارم، اما شنیده‌ام که یک پیج هواداران، آن زمان که موضوع تصدی من در شهرداری مطرح بود، راه‌اندازی شده است. وی ادامه داد: هیچ‌کدام از این صفحات نیز سیاست‌هایشان را با من هماهنگ نمی‌کنند. محسن‌ هاشمی با تاکید بر اینکه حتی نتوانسته‌ام این صفحات را ببنیم به طنز گفت: حتی وی‌پی‌ان هم ندارم که به این صفحات سرک بکشم.

موافق دادن مجوز به پروژه ایران‌زمین نبودیم

شنیده شد که عضو شورای شهر تهران درخصوص پروژه بابک زنجانی و لغو مجوز آن از سوی شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور گفت: بافت آن منطقه از ابتدا هم مشخص بود که با توجه به پهنه شهرک قدس مناسب نبود و ما موافق دادن مجوز ساخت نبودیم که چندین‌بار هم این موضوع مطرح شده بود. آریا نوشت؛ محمدمهدی تندگویان افزود: اینکه مجوز ساخت برج ایران‌زمین که از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری لغو شد، کار بسیار خوبی بوده است اما باید گفت که با توجه به دغدغه‌های اعضای شورای شهر وضعیت آن منطقه هم نباید این‌گونه باقی بماند، چراکه ما نمی‌توانیم وارد یک دعوا شویم تا تکلیف آنجا مشخص شود. وی عنوان کرد: تصمیم بر این است که با حضور سرمایه‌گذار این پروژه توافقاتی صورت بگیرد تا تغییر کاربری مناسبی در این خصوص داده شود که هم بافت و پهنه آن محل در این توافقات رعایت شود و تکلیف وضعیت گودبرداری روشن شود.

عراقچی در توئیتر چه نوشت؟

شنیده شد که سیدعباس عراقچی، معاون وزیرخارجه در توئیتر خود این‌گونه نوشت؛ دولت آمریكا با كنگره و دوستانش در منطقه مشكل دارد و باید آنها را راضی كند، ولی حق ندارد مشكلاتش را به هزینه ایران حل كند.

نعیمه اشراقی شکایت می‌کند

شنیده شد که نوه امام(ره) می‌گوید که از منتشرکنندگان مطالب جعلی منتسب به خودش در فیس‌بوک شکایت خواهد کرد. ایلنا نوشت؛ نعیمه اشراقی گفت: اساسا از روز بعد از عید قربان، به خاطر کامنت توهین‌آمیزی که به من منتسب شد، صفحه فیس‌بوکم را بستم و از آن زمان تاکنون هیچ مطلبی در فیس‌بوک منتشر نکرده‌ام و در رسانه‌ها نیز مطلبی منتشر نکرده‌ام و لذا هر مطلبی را که از آن تاریخ به بعد منتشر شده را تکذیب می‌کنم. وی تاکید کرد: از سایت‌هایی که برخی مطالب جعلی منتسب به من در فیس‌بوک را منتشر کرده‌اند شکایت خواهم کرد. زیرا هرکس با سرزدن به آن سایت‌ها متوجه جعلی بودن آنها خواهد شد و کاملا مشخص است که این صفحات فیس‌بوکی درجهت تخریب اینجانب ساخته می‌شود. گفتنی است؛ اخیرا چند صفحه با نام و تصویر خانم نعیمه اشراقی در فیس‌بوک ساخته شده است که مطالبی جعلی را با نام وی منتشر کرده‌اند.

انتصاب حامی تندرو مشایی در یک پست دولتی!

شنیده شد که یکی از حامیان رحیم‌مشایی در دولت دهم این روزها در حال تصدی‌گری یک پست دولتی در دولت یازدهم است. سراج24 نوشت؛ (م.آ.ح) که به علت نزدیکی به مشایی در دولت دهم دارای سوابق رسانه‌ای شده و مدیریت یکی از دفاتر خبرگزاری دولت را نیز بعهده داشته است این روزها با نزدیکی به دولت یازدهم پستی در یکی از استانداری‌های اطراف تهران گرفته است. در حکم نامبرده که برای یکی از بخشداری‌های استان مذکور صادر شده است آمده: «... با توجه به تعهد، تخصص، شایستگی، سوابق و تجارب ارزنده، برایتان درانجام امور محوله و پیشبرد اهداف دولت تدبیر وامید آرزوی موفقیت دارم».

*قدس

شهادت یک مدافع حرم در سوریه

ایرنا: پیکر شهید ابوالفضل شیروانیان از مدافعان حرم حضرت زینب(س) که داوطلبانه و هنگام مقابله با تروریستهای تکفیری در سوریه به شهادت رسیده بود، دیروز در اصفهان تشییع و به خاک سپرده ش.

برکناری ربطی به شنود ندارد

فرارو: اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره اظهارات اخیر علی مطهری گفت: آقای مطهری خودش بریده و دوخته. بررسی ما نشان می‌دهد که معاون وزارت اطلاعات مدتی قبل تغییر کرده‌ و این تغییر و برکناری هیچ ارتباطی به مسایل آقای مطهری ندارد و دلیل آن چیز دیگری است.

نظر روحانی درباره طرح حجاب چیست؟

فارس: سیدمرتضی میرباقری، قائم‌مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی درباره نظر رئیس جمهور در خصوص طرح عفاف و حجاب گفت: اعمال نظری که رئیس جمهور در خصوص این طرح داشته است، این بود که طرح عفاف و حجاب در ایستگاه آخر نماند و خلاصه نشود.

فتوای یک مفتی سعودی

رجا: عدنان العایض، مفتی سعودی فتوای قتل «نجدت انزور» کارگردان سوری فیلم «پادشاه شن‌ها» را که درباره سرگذشت مؤسس رژیم آل‌‌سعود ساخته شده است، صادر کرد.

برای سفر جک استراو مخالفت نکنید

خبرآنلاین: احمد رضا دستغیب، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: اینکه یک گروه دوستی پارلمانی از جک استراو و همچنین هیأت پارلمانی اتحادیه اروپا برای حضور در مجلس دعوت کرده است یک تصمیم مهم در زمینه ارتقای دیپلماسی مجلس بود که دوستان نماینده بهتر است مخالفتی با آن نداشته باشند.

دختر ماندلا مقابل دوربین فیلمساز ایرانی

ایسنا: میثم شاه‌ بابایی، مستندساز ایرانی که این روزها در آفریقا مشغول تصویربرداری فیلم مستندش درباره‌ وداع مردم آفریقا با نلسون ماندلاست، خبر داد که دختر این مبارز آفریقایی، جلوی دوربینش رفته است. تصویربرداری این مستند در شهرهای پروتوریا، ایستلاندن، کونو و ژوهانسبورگ انجام می‌شود.

۱۳۹۲/۹/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...