نسخه چاپی

باز هم ماجرای آقازاده ها !!!

خبر دستگیری بیش از 50 نفر به اتهام فساد اقتصادی و پولشویی در تركیه در دو روز گذشته تبدیل به سوژه جنجالی رسانه ها و محافل سیاسی این كشور شده است.

به گزارش نما؛ در میان دستگیر شدگان از شهرداران گرفته، تا مدیر عامل یک بانک مهم دولتی (که مسئول مراودات مالی با ایران در سال های گذشته بوده است) و از فرزندان 3 تن از وزیران کابینه اردوغان گرفته تا ساختمان سازان بزرگ و البته یک سرمایه دار ایرانی مقیم ترکیه به نام «رضا ضراب» نیز دیده می شود.
ماجرای دستگیری آقازاده‌ها در ترکیه
پلیس آنکارا و استانبول روز سه شنبه در عملیاتی هماهنگ و بدون اطلاع و هماهنگی با وزارت کشور و کابینه اردوغان دهها نفر را دستگیر کرد که در میان آنها نام سه پسر وزرای کشور، اقتصاد و محیط زیست ترکیه نیز دیده می شوند.
متعاقب این دستگیری ، رسانه های نزدیک به جریان لاییک ترکیه عکس ها و تصاویری را که پلیس ترکیه در پی 14 ماه تحقیق نا محسوس و شنود به دست آورده بود منتشر کردند که یکی از تکان دهنده ترین آنها تصاویری بود که عکاس روزنامه رادیکال از تفتیش خانه " باریش گولر" پسر وزیر کشور ترکیه از سوی پلیس پس از دستگیری وی گرفته بود.
در این تصاویر دستگاه پول شمار آقازاده وزیر کشور در اتاق خواب و نیز دهها بسته پول که گفته می شود رشوه هایی بوده است که وی گرفته است، دیده می شود.
اردوغان: دستگیری ها یک توطئه کثیف علیه حکومت است
پس از اعلام خبر دستگیری ها، دولت اردوغان که همواره بر مبارزه با فساد در ترکیه تاکید داشته است، در شوک فرو رفت و شخص نخست وزیر در نخستین روز این واقعه (سه شنبه) هیچ اظهار نظری در این باره نکرد اما اردوغان چهارشنبه پس از دیدار با همتای مجارستانی خود در آنکارا بدون پاسخ گفتن به اتهامات مطرح شده درباره نزدیک ترین افراد به وزرای کابینه و یاران سیاسی اش،تنها مساله جمع آوری اطلاعات به صورت نامحسوس از سوی گروهی در پلیس ترکیه را به باد انتقاد گرفت و گفت حقیقت ماجرا را کشف و به اطلاع مردم ترکیه خواهد رساند.
وی این اقدام را یک مهندسی سیاسی و دارای عقبه سیاسی قوی در خارج و داخل ترکیه برای خدشه دار کردن حزب حاکم ترکیه در آستانه انتخابات شوراها دانست و گفت ؛دست هایی پشت پرده کار می کنند تا روند پیشرفت برق آسای ترکیه در دوران حکمرانی حزب عدالت و توسعه را قطع کرده و آن را به دوران تاریک گذشته ، دورانی که به گفته او ترکیه کاسه گدایی در دست گرفته بود، بازگردانند.
اردوغان با پیوند دادن این ماجرا به اعتراضات خرداد ماه سال جاری در میدان تقسیم استانبول گفت ؛ مخالفان او که از آن اعتراضات نتیجه ای نگرفتند تلاش دارند با پرونده سازی برای نزدیکان او و خدشه دار کردن چهره حکومت در آستانه انتخابات به حزب حاکم ترکیه ضربه بزنند.
همچنین دولت اردوغان روز گذشته در نخستین واکنش خود نسبت به دستگیری بیش از 50 نفر 5 رییس پلیس و شش معاون پلیس را در آنکارا و استانبول برکنار کرد و جای آنها افراد دیگری منصوب کرد.
اردوغان در مصاحبه روز گذشته خود اعلام کرد که این افسران پلیس به دلیل سوءاستفاده از قدرت برکنار شده‌اند و در صورت لزوم در سایر استان‌ها نیز برخی ماموران متخلف برکنار خواهند شد.
گفتنی است افراد برکنار شده همه جزء تیمی بودند که به مدت 14 ماه درباره پرونده فساد نزدیکان و منصوبان به دولت اردوغان به جمع آوری اسناد و مدارک و تعقیب و مراقبت نامحسوس می پرداختند.
در محافل سیاسی ترکیه همچنین موضوع ترمیم کاینه اردوغان نیز مطرح شده است.
اپوزیسیون ترکیه خواستار دستکم استعفای سه وزیری شده است که فرزندانشان در جمع دستگیر شدگان هستند و گفته می شود احتمالا در آینده ای نزدیک و پس از بررسی بودجه در پارلمان ترکیه اردوغان دست به ترمیم کابینه خواهد زد.
ناظران سیاسی دو عامل احتمالی را درمطرح شدن پرونده فساد نزدیکان و منصوبان اردوغان موثر می دانند؛ نخست: اختلافات داخلی در حزب حاکم عدالت و توسعه و دوم : رقابت شدید بین فتح الله گولن رهبر مذهبی ذی نفوذ ترک تبار ساکن آمریکا با اردوغان در آستانه برگزاری انتخابات شوراها (در 30 مارس 2014= نیمه نخست فروردین 1393)
اردوغان در سخنان دیروز خود تاکید کرد مردم ترکیه پاسخ این اتهامات و پرونده سازی ها را در انتخابات 30 مارس خواهند داد.
دولت حزب حاکم عدالت و توسعه 11 سال است که ترکیه را اداره می کند و اردوغان سومین دوران نخست وزیری خود را طی می کند.
از زمان روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه وضعیت اقنصادی ترکیه بهبود قابل مقایسه ای یافته است و ثبات و رشد اقتصادی به این کشور که در سال های پایانی دهه 1990 درگیر یک بحران اقتصادی گسترده و تورم 120 درصدی بود، بازگشته است.
منتقدان اما به روش ها و شیوه های حکمرانی اردوغان اعتراض دارند و شعارها و اظهارات او را عوام فریبانه و مستبدانه می دانند.
در میان دستگیر شدگان اما حضور یک تاجر ایرانی نظر ها را به سمت خود جلب می کند.
رسانه های ترکیه به واسطه ارتباط و ازدواج او با "ابرو گوندش" خواننده مشهور ترکیه ای ،5 سالی است که نام " رضا صراف" برایشان نام آشنایی است.
ضراب از سال 2009 با گوندش آشنا شد و در فوریه 2010 با او ازدواج کرد.
این تاجر ایرانی آذری الاصل که در باکو به دنیا آمده است، دارای شرکت کشتیرانی و چند شرکت بازرگانی بوده است و پلیس ترکیه وی را متهم به پولشویی، قاچاق طلا و پرداخت رشوه به مقامات دولتی از جمله پرداخت 800 هزار دلار به باریش گولر فرزند وزیر کشور ترکیه متهم کرده است.
رسانه های ترکیه نوشتند که ضراب در طی سال های گذشته بیش از 10 میلیارد دلار پول به ایران منتقل کرده و برای این منظور میلیون ها دلار رشوه به مقامات دولتی از جمله فرزندان برخی وزرای ترکیه پرداخت کرده است.

۱۳۹۲/۹/۲۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...