نسخه چاپی

پیش‌نویس طرح جدید تحریم ایران

سه سناتور ارشد كنگره كه دو نفر از آنها دموكرات هستند، در حال به جریان انداختن پیش‌نویس تحریم‌های جدید علیه ایران هستند كه این مسئله در تناقض با شرایط توافق ایران و ۱+۵ در «ژنو» است.

به گزارش نما ، فارس به نقل از مجله آمریکایی «فارین پالسی»، سه سناتور ارشد کنگره که دو نفر از آنها را دموکرات‌ها تشکیل می‌دادند، در حال به جریان انداختن پیش‌نویس لایحه تحریم‌های جدید علیه ایران هستند که به اعتقاد منتقدان این مسئله در تناقض با شرایط توافق ماه گذشته ایران و 1+5 (آمریکا،انگلیس،فرانسه،روسیه،چین بعلاوه آلمان) در «ژنو» است.

این لایحه که «رابرت منندز» رئیس کمیته امور خارجی سنا به همراه «چاک شومر» و «مارک کرک» مسوولیت مطرح کردن آن هستند، درخواست‌های مداوم دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا از کنگره برای به تعویق انداختن تصویب هرگونه لایحه تحریم‌های جدید علیه ایران را به چالش می‌کشد.

یک نسخه از این لایحه که عنوان آن «قانون 2013 ایران عاری از تسلیحات هسته‌‌ای» است در اختیار مجله فارین‌پالسی قرار گرفته است.



بر اساس این گزارش، بعید است هفته جاری در روزهای پایانی جلسه 2013 کنگره، لایحه تحریم‌های جدید در سنا به رأی گذاشته شود. در عوض احتمالاً سنا در 6 ژانویه (16 دی ماه) زمانی که از تعطیلات سال نو بازگردد، این لایحه را به رأی خواهد گذاشت.



طرح جدید میزان تحریم‌هایی که از پیش علیه ایران تحمیل شده است را گسترش می‌دهد، محدودیت‌ها بر بخش انرژی ایران را افزایش می‌دهد تا تمامی جنبه‌های تجارت نفت ایران را دربرگیرد و اقداماتی را برای هدف گرفتن بخش‌های کشتیرانی و معادن ایران تعبیه می‌کند.

بر اساس این گزارش، این لایحه به اوباما اجازه می‌دهد در حین مذاکرات با ایران از تحریم‌های جدید چشم‌پوشی کند به این طریق که هر 30 روز یکبار تأیید کند که ایران با توافق ژنو هماهنگی دارد و در خصوص رسیدن به توافق نهایی با 1+5 با حسن نیت عمل می‌کند و همچنین دیگر شرایط مبنی بر آنکه از فعالیت‌های تروریستی علیه اهداف آمریکا حمایت نمی‌کند یا انجام نمی‌دهد نیز پیروی کند.

این لایحه در هماهنگی با اهدافی که اغلب تندروهای کنگره و لابی صهیونیستی در آمریکا (آیپک) دنبال می‌کنند، مدنظر دارند، شرایط سختی را برای توافق نهایی احتمالی ایران و 1+5 قرار داده است که در میان این شرایط مفادی است که تنها به اوباما اجازه می‌دهد از تحریم‌های جدید حتی بعد از حصول توافق نهایی با ایران صرفنظر کند و آن تنها در صورتی است که توافق نهایی مانع از هرگونه غنی‌سازی جدید ایران شود.

این لایحه تأکید دارد که اوباما نمی‌تواند از تحریم‌های جدید علیه ایران صرفنظر کند مگرآنکه آمریکا و همپیمانانش به توافق نهایی و قابل بازبینی با ایران دست پیدا کنند که این توافق بتواند زیر ساخت غیرقانونی هسته‌ای ایران را که شامل غنی‌سازی و قابلیت و تأسیسات بازفراوری می‌شود از بین می‌برد. (کنگره همچنین می‌تواند با یک قطعنامه مشترک رد توافق نهایی، هرگونه توانایی اوباما برای چشم‌پوشی از تحریم‌های جدید علیه ایران را بلوکه کند.)

این لایحه شامل یک ماده غیرالزام آور است که اگر اسرائیل برای دفاع مشروع از خود در مقابل برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران، اقدام نظامی صورت داد، آمریکا باید در کنار اسرائیل قرارل بگیرد و مطابق با قانون آمریکا و مسئولیت قانونی کنگره در صدور مجوز استفاده از نیروی نظامی، از اسرائیل حمایت دیپلماتیک، نظامی و اقتصادی کند تا بتواند از قلمرو، مردم و موجودیتش دفاع کند.

لحن این لایحه بازتابی از لایحه دیگری است که در ماه فوریه توسط سناتور «لیندسی گراهام» با حمایت آیپک مطرح شد و قطعنامه گراهام که یک قطعنامه غیرالزام آور بود در ماه آوریل در سنا به تصویب درآمد.

منتقدان تحمیل تحریم‌های جدید علیه ایران نگران هستند که این لایحه نقض توافق ژنو باشد زیرا این توافقنامه موقت اجازه برخی انعطاف‌ها را داده بود و حکم کرده بود که دولت آمریکا در هماهنگی با نقش رئیس‌جمهور و کنگره از تحمیل هرگونه تحریم‌های جدید علیه برنامه هسته‌ای ایران خودداری کند.

این طرح در عمل منجر به نوعی تقابل مستقیم با کاخ سفید خواهد شد و این در حالی است که کاخ سفید در حال مذاکره برای یک توافق نهایی با تهران است که به ایران اجازه خواهد داد که به‌طور مستمر دارای قابلیت‌های غنی‌سازی باشد. بر اساس توافق، قرار است که توافق جامع شامل یک برنامه غنی‌سازی با تعریف دوجانبه باشد که دارای محدودیت‌های سختی خواهد بود. اوباما در نشستی در موسسه بروکینگز گفته بود که تهران با توافقی که تمام قابلیت‌های غنی‌سازیش را از بین ببرد موافقت نخواهد کرد.

اوباما در مرکز سابان گفته بود که اگر می‌شد تک‌تک پیچ و مهره‌های برنامه هسته‌ای را باز می‌کرد اما چنین چیزی ممکن نیست. علیرضا نادر، تحلیل‌گر ایرانی موسسه رند هم گفته است که طرح نابودسازی تمام برنامه هسته‌ای ایران غیرواقع‌بینانه است. وی تاکید کرده که هدف اصلی در توافق ژنو شفاف‌سازی است.

متن انگلیسی پیش‌نویس این لایحه ضد ایرانی در «فارین‌پالسی» قابل مشاهده است.

۱۳۹۲/۹/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...