نسخه چاپی

آغاز افت فشار و قطعی گاز در غرب ایران

همزمان با رشد ۷۰ درصدی مصرف گازوئیل نیروگاه‌ها به دلیل كمبود گاز، جریان گاز برخی از شهرها و روستاهای آذربایجان غربی قطع و با افت فشار روبرو شده است كه شركت ملی گاز علت این قطعی را مشكلات فنی اعلام می‌كند.

به گزارش نما به نقل از مهر، با کاهش دمای هوا در اکثر استان های کشور، متوسط مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده به حدود ۴۳۰ تا ۴۳۲ میلیون مترمکعب در روز رسیده است.

از این رو همزمان با رشد مصرف گاز مشترکان خانگی و تجاری، به دلیل ناپایداری شدید در سطح شبکه سراسری گاز، در طول ۴۸ ساعت گذشته گاز برخی از شهرها و استان‌های غرب کشور به ویژه در استان آذربایجان غربی قطع و یا با افت فشار شدید همراه شده است.

از این رو چهارشنبه و پنج شنبه هفته جاری گاز برخی از شهرهای کوچک و روستاهای آذربایجان غربی قطع و یا با افت فشار روبرو شده است که بنا بر اعلام شرکت گاز استان آذربایجان غربی پس از قطع و افت فشار گاز شهری در شهرستان سردشت و برخی از روستاها، از بعد از ظهر روز گذشته وضعیت گازرسانی به حال عادی بازگشته است.

شرکت ملی گاز علت این قطع جریان گاز را مشکلات فنی اعلام کرده و یادآور شده است: اصلاح رگلاتور منازل مشترکانی که گاز آنها قطع شده بود، انجام شده است.

همزمان با کمبود گاز در استان آذربایجان غربی، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه ارومیه از ذخيره مطلوب فرآورده هاي نفتي در انبارهاي نفت شمال استان آذربايجان غربي و آمادگي كامل ناوگان حمل فرآورده هاي نفتي خبر داده و اعلام کرده است: توزيع نفت سفيد و گازوئیل مشترکان آذربایجان غربی بدون وقفه در حال انجام است.

علاوه بر این در طول هفته جاری به دلیل کمبود گاز طبیعی، گازرسانی به برخی از صنایع همچون کارخانه‌های سیمان و نیروگاه‌های برق به طور کامل متوقف و یا به حداقل کاهش یافته است.

آمارهای رسمی وزارت نیرو حاکی از آن است که از ابتدای سالجاری تاکنون حجم گازرسانی به نیروگاه‌های کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۷.۵ درصد کاهش یافته است.

کاهش گازرسانی به نیروگاه‌ها، رشد مصرف فرآورده‌های نفتی شامل گازوئیل و نفت کوره در این واحدها را به همراه داشته است.

بر این اساس از ابتدای سالجاری بیش از ۳۱ میلیارد مترمکعب گاز در نیروگاه‌ها مصرف شده است اما با مصرف ۶.۶ میلیارد لیتر گازوئیل و ۱۰.۵ میلیارد لیتر نفت کوره مصرف این دو فرآورده نفتی به ترتیب ۷۰ و ۱۰ درصد نسبت به سال ۹۱ افزایش یافته است.

۱۳۹۲/۹/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...