نسخه چاپی

عضو كمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با نما:

آثار موتورسیكلت ها در آلودگی هوا به شدت بالا است

عکس خبري -آثار موتورسيكلت ها در آلودگي هوا به شدت بالا است

ضرغام صادقی گفت:یكی ازاین موارد مربوط به وسایط نقلیه می شود كه شامل ماشین‌های سواری و موتورسیكلت‌ها می شود. متاسفانه آثار موتورسیكلت ها در آلودگی هوا به شدت بالاتر از سایر وساط نقلیه‌ای كه در شهر تردد می كنند، است .

ضرغام صادقي، عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي نما در ارتباط با آلودگي هوا در شهر تهران ديگر نقاط كشور گفت:آلودگي هوا يك منبعي نيست. در حقيقت عامل آلودگي هوا يك مساله و معضل نيست چندين عامل پشت سر معضل آلودگي هوا وجود دارد. يكي ازاين موارد مربوط به وسايط نقليه مي شود كه شامل ماشين‌هاي سواري و موتورسيكلت‌ها مي شود. متاسفانه آثار موتورسيكلت ها در آلودگي هوا به شدت بالاتر از ساير وساط نقليه‌اي كه در شهر تردد مي كنند، است كه اين دو مورد از جمله مهمترين موارد آلودگي هواي تهران و ديگر شهرهاي كشور است.
وي با اشاره به ميزان آلودگي كارخانه‌ها و شركت هاي صنعتي افزود: مساله آلودگي شركت‌هايي كه به نوعي از سوخت‌هاي مختلف استفاده مي كنند نيز هست كه اين موضوع هم در آلودگي هوا تاثير دارد. يكسري از آلودگي‌ها نيز در اين ميان هست كه در قالب ساير آلودگي‌ها محسوب مي شود مثلا ممكن است شامل ذرات مضري باشد كه در قالب گاز co2 يا so2 نباشد. ولي ضررات ديگري هستند كه براي تنفس ما مضر هستند مثلا از اين نوع مي توان به گاز نيترات و آمونياك و ... اشاره كرد كه اين موارد نيز آثار منفي در سيستم بدني انسان دارد.
نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه صنايعي در كشور داريم كه آلوده كننده محيط زيست هستند،‌اظهار داشت:‌ صنايعي كه در اطراف شهر هستند نيز ممكن است در آلودگي هوا تاثير داشته باشد و وسايط نقليه نيز در اين زمينه آلوده زا هستند كه بايد در اين زمينه كارهاي لازم صورت گرفت.
صادقي با تاكيد بر اينكه متاسفانه موتورسيكلت‌ها آلودگي بيشتري در اين حوزه ايجاد مي كنند ولي كمتر مورد توجه هستند، گفت: موتورسيكلت‌ها علاوه بر آلودگي هوا، آلودگي صوتي نيز ايجاد مي كنند كه متاسفانه كمتر به اين موارد توجه شده است كه به نظر مي‌رسد كه اگر بتوانيم از اين موتورسيكلت‌ها به شكلي استفاده بشود كه در صنايع موتورسيكلت سازي مورد توجه قرار بگيرد مي‌توان تا حدود زيادي از آلودگي در اين زمينه كاست و به سمت موتورسيكلت‌هايي كه برقي هستند برويم. اگر اين اتفاق بيفتد هم آلودگي هوا را به حداقل خواهيم رساند و هم آلودگي صوتي را كاهش مي دهيم كه اين نكته براي برنامه ريزان ما بايد حائز اهميت باشد.
وي با اشاره به مواد سوختي ماشين‌ها و مراكز صنعتي كشور قرار مي گيرد، اظهار داشت:‌ ما به هر چه بتوانيم به استانداردهاي جهاني كه از حداقل مواد مضر براي سلامتي انسان استفاده مي كنند، پيروي كنيم بيشتر مي توانيم اين معضل را مديريت كنيم. در اين زمينه بايد درجات منفي اثرگذاري اين مواد روز به روز بايد كمتر شود و به عبارت ديگر استانداردها به سمت و سويي بروند كه ميزان استانداردها افزايش پيدا كند.
عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي در ارتباط با اينكه بايد به طور برنامه‌ريزي شده در بلند مدت و كوتاه مدت در زمينه برطرف كردن آلودگي هوا اقدام كرد، ابراز داشت:‌ ما تحقيقاتي را در اين زمينه انجام داده ايم كه به نظر مي‌رسد اگر بتوانيم به مانند ساير زمينه‌هاي پزشكي بيشتر بر روي بحث‌هاي آموزشي به عنوان كارهاي كوتاه مدت،‌ ميان مدت و دراز مدت متمركز بشويم و از سوي ديگر برنامه هايي داشته باشيم كه مرور زمان بحث الودگي هوا و ساير زمينه‌هاي مرتبط با آن مورد توجه قرار بگيرد مي‌توانيم در اين زمينه گام موثري برداريم.
صادقي افزود:‌ يكي از مسائلي كه كمتر مورد توجه قرار مي گيرد اين است كه غير از اينكه بحث الودگي هوا وجود دارد، افرادي كه تحت تاثير اين آلودگي ها نيز قرار مي گيرند بايد در برنامه‌ريزي‌هايمان نيز مورد توجه قرار بگيرند. به عنوان مثال عمده افرادي كه آسيب پذير هستند يا در سنين بسيار پايين يا در سنين بسيار بالا قرار دارند و يا افرادي هستند كه مستعد يكسري امراض و بيمارهاي ريوي، قلبي و تفسي هستند و يكسري افراد هستند كه به صورت مقطعي آسيب‌پذير مي شوند كه خانم هاي باردار در اين زمينه قرار دارند. بنابراين هم بحث محافظ از سلامت نوزادان و فرزندان آينده ساز كشور براي ما بسيار مهم است و هم افراد مسن كه تجربه اين كشور هستند و بايد از آنها براي انتقال تجربياتشان استفاده لازم صورت بگيرد.
وي ادامه داد:‌افرادي كه مستعد بيماري سرطاني و اينچنين بيماري ‌هايي هستند با اسيب پذير تر در اين زمينه هستند و بنابراين بايد همه جوانب كار اعم از جنسيت، طيف سني و نقششان در جامعه ما يك هشداري مي دهد كه ما هر چه سريعتر به شكل جدي وارد كار بشويم و يك برنامه ريزي كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت در اين زمينه داشته باشيم تا آلودگي هوا را ساماندهي بكنيم.
نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر روي طرح ريزي يك برنامه بلند مدت براي برطرف كردن آلودگي هوا در شهراي كشور، گفت:‌ در اين زمينه برنامه بلند مدت مهم است براي مثال اگر فضاي سبزمان را براي آينده بخواهيم طراحي كنيم گاهي ممكن است براي ايجاد يك فضاي سبز بيش از 10 سال وقت صرف شود. البته ممكن است كه در برخي از مناطق فضاي سبز در ظرف يك سال هم محقق بشود اما ما در اين زمينه عمدتا نيازمند يك برنامه ريز بلند مدت بالاي 10 سال هستيم.
صادقي خاطر نشان كرد:‌ ما بايد در يك پكيج و بسته بندي كاملي تمام برنامه‌هايي كه مي‌تواند موضوع آلودگي را مديريت و برطرف كند در قالب برنامه هاي مختلف بياوريم و بايد محتواي اين برنامه ها را طوري طراحي كنيم كه همه دستگاه هاي اجرايي و همه افراد دخيل تصميم‌سازي و عمليات بر ضد آلودگي هوا را به كار ببريم كه شامل دولت،‌مردم و ساير افرادي كه مي توانند در اين موضوعات كمك شايان توجهي به ما بكنند. ممكن است كه دانشمندان ما در سيستم اجرايي نباشد و در ميان مردم هم اگرچه هستند اما نقش آنها مي تواند به عنوان يك كارشناس و متخصص بسيار پررنگ‌تر باشد و بايد همه اين موارد در بخش‌هاي مختلف دولتي، خصوصي و خيريه‌اي را به كار بگيرم و همه جوانب امر را بسنجيم تا به عنوان يك بسته هماهنگ و كامل در راستاي برطرف كردن آلودگي هوا كمك كنند.
وي در پايان سخنان خود افزود:‌ اگر همه احساس كنند كه آلودگي هوا يك موضوعي جامع است و به خانواده و افراد و جامعه مربوط مي شود كمك شايان توجهي در اين حوزه شده است و با اين ديدگاه ما بهتر مي‌توانيم اين معضل را برطرف كنيم.

۱۳۹۲/۹/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...