نسخه چاپی

مسكن در هفته ای كه گذشت

در هفته ای كه گذشت آخوندی وزیر راه و شهرسازی با حضور در برنامه نگاه یك هم یك خبر خوشحال كننده به دارندگان مسكن مهر داد و هم اینكه عصبانیت خود را از مصوبه ای كه در دولت قبل در یك شب ۱۷ درصد به تراكم تهران اضافه كرده نشان داد.

به گزارش نما؛ اوایل هفته جاری بود که اعلام شد آخوندی وزیر راه و شهرسازی در برنامه نگاه یک حضور خواهد داشت.



در اواسط این برنامه بود که آخوندی با نشان دادن یک برگه به مجری برنامه اعلام کرد که نامه‌ای (دست نویس)در دست دارد که در آن اعضای کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران از نیکزاد وزیر سابق راه و شهرسازی درخواست کرده‌اند، جلوی افزایش تراکم در تهران گرفته شود.



آخوندی در برنامه نگاه یک اگر چه سعی کرد به جزئیات بیشتر این نامه بپردازد اما ظاهرا مجری برنامه چندان به آن علاقه ای نشان نداد و همین موضوع باعث شد تا وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری خود در روز حمل و نقل کار را یکسره کرد و این نامه و اسنادی که نشان می داد چه بلایی بر سر فضای سبز تهران آمده است را در اختیار رسانه ها قرار دهد.



آخوندی در خصوص جزئیات این نامه گفت: این درخواست در روز سوم اردیبهشت ۹۱ از سوی کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به نیکزاد رئیس شورای عالی شهرسازی و وزیر سابق راه و شهرسازی ارائه شد اما نکته جالب آن این است که فردای همین درخواست مصوبه ای صادر شده که به طور تقریبی ۱۷ درصد به تراکم تهران اضافه کرده است.



افکار نوشت: وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با انتشار این نامه تنها می خواهم مردم بدانند چه اتفاقی در تهران و فضای سبز آن رخ داده است، تاکید کرد: با این مصوبه در منطقه یک تهران به تنهایی بالغ بر ۳۰۰ هزار متر مربع اضافه تراکم داده شده است.



وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با مصوبه کمیسیون ماده ۵ حدود ۵۰۰ هزار مترمربع از باغات تهران از بین رفته است.



*متن درخواست اعضای کمیته فنی از نیکزاد در خصوص پیامدهای افزایش تراکم در تهران

احتراماً اعضای کمیته فنی شورایعالی شهرسازی و معماری ضمن جلب‌نظر حضرتعالی به گوشه‌ای از اهم پیامدهای افزایش تراکم در سطح شهر تهران، بدینوسیله تقاضا می‌نماید با توجه به اهمیت موضوع و جبران‌ناپذیری بخشی از تبعات ناشی از هر گونه تصمیم‌گیری عجولانه، موضوع جهت بررسی کارشناسی بیشتر به این کمیته ارجاع شود:



۱- زیرساخت‌های برنامه‌ریزی شده برای شهر تهران بر اساس جمعیت ثابت ۹،۲ میلیون نفر بوده که هر گونه بارگذاری جمعیتی افزون بر رقم فوق و بدون تجدیدنظر در زیرساخت‌های شهر، غیرکارشناسی بوده و مشکلات و چالش‌های موجود در زمینه تأمین خدمات، ترافیکی، آلودگی هوا، تأمین آب و ... را تشدید خواهد کرد.



۲- شهر تهران در حال حاضر با چالش تأمین آب شرب با کیفیت مواجه بوده و پیشنهاد افزایش تراکم بدون توجه به چالش‌های موجود در این بخش، شهردار را با مشکلات حادی درگیر خواهد کرد.



۳- کلیه سیاست‌های کلان مجلس و دولت در زمینه لزوم تمرکززدایی از شهر تهران با تصویب پیشنهاد مطروحه مخدوش و به چالش کشیده خواهد شد.



۴- پیشنهاد مطروحه عملاً با برنامه‌ها و سیاست‌های تشویقی برای مشارکت شهروندان در بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده متناقض‌ بوده و فرصت مذکور را برای همیشه از شهر تهران خواهد گرفت.



۵- ملاحظات و ضوابط مدیریت بحران و پدافند غیرعامل به شدت مخدوش می‌گردد.



۶- فضاهای سبز موجود تهران به عنوان ریه تنفسی کلان‌شهر آلوده شدیداً در معرض تخریب و ساخت و ساز قرار خواهد گرفت.



*مصوبه ای که یک روز بعد از این درخواست به تصویب رسیده و منجر به افزایش تراکم تهران شده است

احتراماً به آگاهی می‌رساند شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در سومین جلسه سال جاری خود به تاریخ چهارم اردیبهشت سال ۹۱طرح تفصیلی تهران را پیرو جلسه‌ قبلی مورخ هشتم اردیبهشت سال ۹۰ و همچنین جلسه مورخ ۱۵ اسفند ماه سال ۹۰ کمیسیون ماده ۵ شهر تهران مورد بررسی مجدد قرار داد و به شرح زیر اتخاذ تصمیم نمود:



۱- زیر پهنه R۱۱۱ (پهنه تراکم کم دو طبقه) در نقشه‌های طرح تفصیلی جدید شهر تهران به R۱۱۲ (پهنه تراکم سه طبقه) تبدیل گردد و احداث بنا در چارچوب ضوابط و مقررات زیر پهنه R۱۱۲ (پهنه تراکم سه طبقه) بلامانع خواهد بود.



۲- زیر پهنه R۱۱۲ (سه طبقه) و R۱۲۱ (چهار طبقه) در نقشه‌های طرح تفصیلی جدید به R۱۲۲ (پنج طبقه) تبدیل و احداث بنا در چارچوب ضوابط و مقررات زیر پهنه R۱۲۲ (پنج طبقه) بلامانع خواهد بود.



۳- ساخت و ساز در قطعات با مساحت بیشتر از ۵۰ متر تا ۱۵۰ مترمربع (با رعایت حداقل عرض معبر ۶ متر و رعایت برهای اصلاحی) عمدتاً در اراضی و املاک ریزدانه واقع در پهنه R (مسکونی) حداقل سه طبقه روی پیلوت مجاز است.



۴- در اراضی و املاک دارای مساحت کمتر از ۵۰ مترمربع (طبق سند مالکیت) واقع در پهنه (R) شهرداری با اولویت تملک اقدام و در صورت عدم تملک، به شرط رعایت بر اصلاحی احداث صرفاً یک واحد مسکونی (زیرزمین و همکف) با حداکثر ۸۰ درصد سطح اشغال مجاز خواهد بود.



۵- در زیر پهنه R۲۴۱ (ارزشمند سبز باغات) تراکم ساختمانی ۱۲۰درصد سطح اشغال حداکثر ۳۰ درصد و حداکثر ۴ طبقه تعیین می‌گردد.



۶- کلیه اراضی دولتی متعلق به وزارت راه و شهرسازی، در پهنه‌بندی‌های طرح تفصیلی جدید شهر تهران جهت تأمین سیاستهای وزارت مذکور به کاربری‌های R (مسکونی) و M (کاربری مختلف) تبدیل می‌گردد، شهرداری تهران با همکاری دبیر شواریعالی و معماری ایران ظرف مدت ۲ ماه نسبت به تدقیق و لحاظ آن در نقشه‌های طرح تفصیلی جدید شهر تهران اقدام نمایند.



۷- به منظور ایجاد تعادل در توسعه شهر، تراکم پایه مالی در کلیه پهنه‌های مسکونی (R) واقع در شمال محور انقلاب معادل ۱۲۰درصد وسعت ملک برابر سند مالکیت تعیین می‌گردد.



۸- شهرداری تهران مکلف است ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ این مصوبه با همکاری دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در پهنه‌های سکونت (R) بندهای فوق محدوده‌های فوق‌الذکر که دارای شرایط خاص هستند را شناسایی و در حد تراکم مصوب طرح جامع و یا در حد تراکم وضع موجود ملاک عمل و یا در حد تراکم وضع موجود غالب محدوده‌های مورد نظر پس از تأیید نهایی در شورایعالی شهرسازی و معماری ایران تثبیت و در نقشه‌های طرح تفصیلی جدید شهر اعمال نمایند (از جمله اراضی باغات کن و شهرک آزاد شهر در منطقه ۲۲، شهرک گلستان در منطقه ۴، حریم امنیتی کاخ سعدآباد).



*آزادی معاملات قیمت مسکن مهر و واکنش بازار

آخوندی که در برنامه نگاه یک دوست داشت به نوعی دل علاقمندان و متقاضیان مسکن مهر را به دست آورد خبری را اعلام کرد که شاید نباید آنرا از رسانه ملی و آنهم در این موقعیت که هنوز خیلی از واحدهای مسکونی واگذار نشده اعلام رسمی می کرد.



به نظر می رسد آخوندی می توانست صبر کند تا واحدهای مسکونی مهر واگذاریشان به مراحل پایانی برسد و یا اینکه تا ابلاغ بخشنامه صبر می کرد و بدون اعلام رسمی این معاملات انجام می شد.



خبری که هنوز بخشنامه آن ابلاغ نشده باعث شد تا برخی از فروشندگان مسکن مهر قیمت های خود را بالا ببرند و حتی برخی از فروشندگان با این نیت که قیمت ها بالاتر می رود از فروش خودداری کنند.



*واکنش قیمتی مسکن مهر به آزاد شدن خرید و فروش

درست یک روز بعد از اعلام آخوندی برای آزاد شدن خرید و فروش مسکن مهر بازار مسکن مهر در شهرهای پردیس و پرند واکنش جالبی از خود نشان دادند.



به گفته فعالان بازار با اعلام خبر آزاد شدن خرید و فروش مسکن مهر از سوی وزیر راه و شهرسازی، برخی از متقاضیان فروش انتظار را سرلوحه خود قرار داده‌اند چرا که تصور می‌کنند خرید و فروش مسکن مهر رونق می‌گیرد و قیمت ها بالا می‌رود.



فعالان بازار مسکن مهر در شهرهای جدید پرند (پایتخت مسکن مهر) و پردیس اگر چه این خبر را به فال نیک گرفته‌اند، اما عنوان می‌کنند قطعاً با آزاد شدن معاملات مسکن مهر و ابلاغ بخشنامه‌های مربوط به آن قیمت مسکن مهر افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت.



حسین‌پور یکی از بنگاه‌داران مسکن شهر جدید پرند به خبرنگار فارس گفت: قیمت مسکن از حدود ۴۰ روز پیش به صورت چراغ خاموش در حال افزایش است، به طوری که قیمتها در همین مدت حدود ۳۰ درصد رشد پیدا کرده است.



وی افزود: برخی از فروشندگان مسکن مهر با شنیدن این خبر از فروش واحد مسکونی خود منصرف شدند و اعلام می‌کنند، احتمال افزایش قیمت وجود دارد، پس منتظر می‌مانیم.



پورابراهیمی یکی از فعالان بازار مسکن در شهر پردیس نیز گفت: از زمانی که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که خرید و فروش مسکن مهر آزاد می‌شود، برخی از متقاضیان مسکن مهر تا حدی برای خرید اقدام کرده‌اند و همین مسأله باعث افزایش قیمت است.



*مدیر عامل پردیس هم موافق آزاد شدن خرید و فروش مسکن مهر

اتفاقا برای جویا شدن اینکه آیا مدیران شهرهای جدید موافق یا مخالف آزاد شدن معاملات مسکن مهر هستند سراغ هدایت مدیر عامل پردیس رفتیم.



مدیر عامل شهر جدید پردیس با بیان اینکه قلباً موافق آزاد شدن خرید و فروش مسکن مهر است ، گفت: وقتی یک نفر مالک یک چیز باشد، نمی‌توان به او گفت که حق خرید و فروش ندارد.



وی ادامه داد: اگر بخشنامه آن صادر شود، ما نیز از این مسأله استقبال می‌کنیم، چرا که با این کار ارزش مسکن‌های مهر بالا می‌رود و متقاضیان آورده خود را به راحتی پرداخت می‌کنند و سرعت ساخت و ساز بالا می‌رود.



*تهدید مدیران شهرهای جدید

یکی از اتفاقاتی که اوخر هفته گذشته رخ داد تغییر مدیر عامل پایتخت مسکن مهر بود.



نریمان مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید اگر چه عنوان کرد این تغییر تنها به درخواست چاغروندی و درد گردن مدیر عامل سابق شهر پرند صورت گرفته اما تهدید کرد که تغییر مدیرعامل شهر پرند مثل تغییراتی که معمولا برای سرعت دادن و انرژی جدید بر ساخت و ساز صورت می ‌گیرد، نبوده اما شاید در ماه‌های آینده به خاطر سرعت دادن به ساخت و ساز و پیگیری‌های بیشتر مدیران شهرهای جدید تغییر کنند.



*هر کسی بخواهد از مسکن مهر استعفا کند، خدا از او راضی نخواهد بود

هدایت در پاسخ به این سوال که این روزها تغییر مدیران شهرهای جدید به نوعی آغاز شده گفت: هر کسی بخواهد از مسکن مهر استعفا کند، خدا از او راضی نخواهد بود، بنابراین بنده قصد استعفا ندارم.



وی ادامه داد: ماندن در این سمت قطعاً خدمت به مردم است و خدا نیز از او راضی خواهد بود، چرا که در حال حاضر قرار است مشکل ۸۰ هزار مسکن مهر در شهر پردیس با دست‌های ما حل شود.



*صندوق‌های پس انداز مسکن ۵۰ درصد قیمت خرید تسهیلات خواهند داد

یکی از موضوعاتی که از روز نخست آمدن آخوندی مطرح شده بحث راه اندازی صندوق پس انداز مسکن در سایر بانک ها به غیز از بانک مسکن است.



وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه صندوق‌های پس‌انداز به اتکاء پس‌انداز مردم ۵۰ درصد قیمت مسکن معمولی را تسهیلات خواهند داد، گفت:در اکثر کشورها سهم وام برای مسکن بیشتر از ۹۰ درصد است در حالی که این سهم در ایران در شهرهای کوچک ۳۰ تا ۴۰ درصد و در شهرهای بزرگ حتی به ۱۰ درصد هم نمی‌رسد.



وی تاکید کرد: در طرح جامع مسکن صندوق پس‌انداز مسکن را از انحصار بانک مسکن خارج خواهیم کرد تا هم بانک‌ها صندوق داشته باشند و هم اینکه تجهیز منابع را از داخل صورت دهند.



وی با بیان اینکه برای راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن ناامید نیستم، گفت: اگر صندوق‌های پس‌انداز ایجاد شوند قائدتا باید این صندوق‌ها به اتکاء پس‌انداز مردم ۵۰ درصد قیمت مسکن معمولی را تسهیلات بدهند.



وی ادامه داد: با راه‌اندازی این صندوق‌ها قدرت خرید مردم افزایش می‌یابد.



*شرط‌ و شروط تفکیک وزارت راه و شهرسازی

وزیر راه و شهرسازی که ظاهرا چندان هم به تفکیک وزارت راه و شهرسازی راضی نیست در خصوص تفکیک وزارت راه و شهرسازی گفت: در سیستم اروپایی بخش مسکن و حمل و نقل با هم ترکیب هستند اما در سیستم‌های آمریکایی بخش مسکن و حمل و نقل از هم جدا هستند که هر کدام از آنها دارای محاسن و معایبی است.



وی تأکید کرد: باید یک مقدار پیش برویم و ببینیم با تغییر پارادایم‌ها آیا سهم بخش خصوصی در تمام ارگان‌ها افزایش یافته است تا بحث تفکیک وزارت راه و شهرسازی را ببینیم و اینکه آیا به نفع جامعه است یا خیر؟پس اگر سهم بخش خصوصی افزایش یابد تفکیک وزارت راه و شهرسازی به صلاح نیست و اگر نه سهم بخش خصوصی افزایش نیابد بهتر است که این وزارتخانه تفکیک شود.



آخوندی گفت: اگر بنا باشد دولت سیاست‌گذاری کند و خود بسازد و اجرا کند و آن پروژه‌ را نگهداری کند پس حجم زیادی و فشار زیادی به دولت وارد می‌شود.



وی گفت: در آینده باید ببینیم که می‌توانیم تفکیک وزارت راه و شهرسازی را به مجلس پیشنهاد دهیم یا خیر؟ پس باید چند ماهی صبر کنیم.



*مسکن مهر توان بانک مسکن را به شدت کاهش داد

وزیر راه و شهرسازی گفت: وضعیت قدرت تسهیلات‌دهی بانک مسکن به دلیل تحمیل پرداخت اعتبارات مسکن مهر به شدت نازل شده و دارای گرفتاری‌های ویژه‌ای شده است.



وی با بیان اینکه بانک مسکن به همین منظور دارای گرفتاری‌های ویژه‌ای شده است، افزود: بر اساس تصمیم دولت بانک مسکن از لحاظ مالی مورد بازسازی قرار می‌‌گیرد تا از این وضعیت ویژه و گرفتاری خارج شود.

۱۳۹۲/۹/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...