نسخه چاپی

جنگ زرگری آمریكا علیه ایران

ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریكا راز نگرانی دولت این كشور درباره تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران را بازگو می‌كند.

به گزارش نما؛ ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران درباره علت مخالفت دولت با تصویب تحریم‌های جدید از سوی کنگره گفت: ما برای اعضای سنا و دیگران روشن ساخته‌ایم که چرا فکر می‌کنیم این کار به راهبرد مذاکرات آسیب می‌رساند.
من می‌توانم لحن دقیقی را که در این زمینه از طرف جامعه اطلاعاتی به کار برده شده ارائه کنم، یک‌دقیقه به من فرصت پیدا کردن آن را بدهید.
جامعه اطلاعاتی در ارزیابی ۱۰ دسامبر خود اعلام می‌کند؛ «تحریم‌های جدید احتمال رسیدن به یک موافقتنامه جامع و موفقیت‌آمیز را با ایران تضعیف می‌کند.»
وی همچنین اظهار داشت: تحریم‌های جدید بین اعضای جامعه بین‌المللی تفرقه ایجاد می‌کند. ما دور دنیا گشته و گفته‌ایم تحریم‌ها را با این هدف وضع کرده‌ایم که ما را به یک راه‌حل دیپلماتیک برساند. اگر ما در چشم شرکا چنین جلوه کنیم که حقیقت را نمی‌گوییم، این به معنای آن است با حسن‌نیت مذاکره نمی‌کنیم، این توافقی که ما به اتفاق گروه ۵+۱ آن را امضاء کرده‌ایم به صراحت می‌گوید که ما در حین مذاکرات تحریم‌های جدید وضع نخواهیم کرد، اگر ما خودمان نخواهیم پای این موافقتنامه بایستیم، چگونه می‌توانیم از دیگران بخواهیم که پای آن بایستند؟
همچنین، این کار می‌تواند ایرانیان را به اتخاذ موضع سخت‌تری وادار کند و بدترین سناریوی ممکن پایان یافتن مذاکرات است. پس چرا به خاطر چیزی که هنوز برای اثبات یک دیدگاه اجرا هم نشده است، به استقبال خطر برویم.
موضع البته به معنای انصراف دولت آمریکا از اعمال فشار بر ایران و کنار گذاشتن تحریم‌ها نیست. در واقع دولت آمریکا با اتخاذ تاکتیک میان‌بر، به جای اینکه اسم تحریم‌های جدید را به میان آورد- آن‌گونه که کنگره طالب است- عملاً تعداد شرکت‌های تحت تحریم را گسترش داده که آخرین مورد آن اعمال تحریم‌ها علیه ۱۸ شرکت جدید است.
بدین ترتیب برخی اعضای هیئت مذاکره‌کننده ایرانی نیز مدعی شده‌اند هرچه روح توافق ژنو نقض شده اما متن آن نقض نشده و هنوز توافق نمرده است؟
در واقع بر اساس آخرین خبرها دولت و کنگره آمریکا همزمان با افزایش تحریم‌ها علیه ایران، جنگ زرگری راه انداخته‌اند.
جی کارنی سخنگوی کاخ‌سفید اخیراً اعلام کرد، اگر کنگره تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران به تصویب برساند، آن را وتو خواهد کرد.
یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی به روزنامه‌ هافینگتون‌پست گفت: ضرورتی ندارد که کنگره این طرح را تصویب کند، زیرا ما در حال تقویت تحریم‌های موجود هستیم و اگر مذاکرات موفقیت‌آمیز نباشد یا اگر ایران تقلب کند، می‌توانیم به تحریم‌ها روی بیاوریم.
ادعای وتوی طرح جدید از سوی رئیس‌جمهور در حالی است که اگر مصوبه‌ای به تصویب دو سوم اعضای کنگره برسد، لازم‌الاتباع از سوی رئیس‌جمهور آمریکاست.
در همین حال اکثریت قاطع اعضای سنا و مجلس نمایندگان آمریکا به شدت متأثر از لابی صهیونیستی ایپک هستند.
بنابراین مواضع متفاوت دولت و کنگره در ماجرای تحریم‌ها، بیشتر جنگ زرگری است و موضوع واقعی همان است که مقام آمریکایی به هافینگتون‌پست گفته است: «ما در حال تقویت تحریم‌ها هستیم».
این جمله مغایر با یکی از دو رکن بیانیه ژنو در زمینه عدم اعمال تحریم‌های جدید است.
در همین حال تابناک گزارش داد: در حالی که متن کامل طرح تحریمی جدید کرک- منندز برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران منتشر شده است، نگاهی به متن این طرح حاکی از آن است که در بخش مربوط به اشخاص و نهادها، طرح تحریم‌ جدید در نظر دارد که با گسترش دایره افراد و نهادها، فشار تحریمی بر ایران را دوچندان کند.
سر و صدای طرح تحریمی جدید سناتورهای ضدایرانی سنای آمریکا دیروز در حالی بلند شد که پیش از این گفته می‌شد که این طرح تا پایان مدت شش ماهه موافقتنامه موقت ژنو معلق شده است. اما اکنون گویا آنگونه که مشخص است سناتورها بنا دارند این طرح را بعد از تعطیلات رسمی آخر سال و در روز ۶ ژانویه ۲۰۱۴ (دو هفته دیگر) به سنای آمریکا ببرند.
نگاهی به بخش مربوط به افزایش تحریم‌ها بر علیه نهادها و افراد، نشان می‌دهد که طرح جدید با گسترش دایره افراد و نهادها درصدد است تا ضمن شامل کردن نهادهای مهم حاکمیتی در ایران و همچنین گسترده کردن شرایط شمول تحریم افراد، فشار تحریمی را دو چندان بکند. این تحریم‌ها مقاماتی را در دولت، مجلس، وزارت دادگستری، سازمان انرژی و قوه قضائیه شامل می‌شود.

۱۳۹۲/۱۰/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...