نسخه چاپی

كوبا به آمریكا پیشنهاد "روابط متمدنانه" داد

رئیس‌جمهور كوبا خواستار برقراری "روابط متمدنانه" آمریكا با كشورش شد؛ اما تاكید كرد كه سیستم سیاسی و اقتصادی كشورش موضوعات غیرقابل مذاكره هستند.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت: رائول کاسترو، رئیس‌جمهور کوبا در نشست پایان سال پارلمان این کشور گفت: دو کشور اخیرا پس از تقریبا نیم قرن دشمنی توانسته‌اند مذاکراتی درباره منافع مشترک دوجانبه داشته باشند.

وی گفت: فکر می کنم می توانیم مسائل دیگر را نیز حل و فصل کنیم، روابط متمدنانه میان دو کشور چیزی است که مردم ما و اکثر شهروندان آمریکایی و مهاجران کوبایی خواستار آن هستند.

رئیس‌جمهور کوبا تاکید کرد: این دو همسایه باید به تفاوت‌های یکدیگر احترام بگذارند. آمریکا باید برنامه براندازی حکومت کمونیستی در این جزیره بزرگ را کنار بگذارد.

به گفته کاسترو چنین تغییری می‌تواند به هر دو طرف فرصت دهد برای بهبود روابط تلاش کنند.

اظهارات کاسترو دو هفته پس از دست دادن وی در مراسم بزرگداشت نلسون ماندلا، رهبر مبارزه با تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی که رابطه نزدیک و محکمی با رهبران کوبا داشت، صورت گرفت.

در یک نطق عمومی که محتوای آن کم‌سابقه تلقی شده است، رائول کاسترو گفت: مقامات کوبا و آمریکا در یک سال گذشته بارها دیدار داشته‌اند تا درباره مسائل کاربردی از جمله مهاجرت و برقراری مجدد ارتباط پستی بین این دو همسایه مذاکره کنند. این مراودات، نشان می‌دهد روابط این دو کشور می‌تواند "متمدنانه" باشد.

با این حال رهبر کوبا هشدار داد که اگر دو طرف، به تفاوت‌های یکدیگر احترام نگذارند "ما برای ۵۵ سال دیگر هم مثل آن‌چه تاکنون گذشته، آماده‌ایم."

از سال ۱۹۶۱ میلادی و با انقلاب چپ‌های متمایل به شوروی، آمریکا که با حکومت قبلی روابط نزدیکی داشت و با شوروی هم در "جنگ سرد" بود، با کوبا قطع رابطه کرد و تحریم اقتصادی علیه این کشور اعمال کرد.

رائول کاسترو در جلسه پایانی پارلمان کوبا در ساختمان کاپیتال در هاوانا، به قانون‌گذاران کشورش گفت: ما در پی تغییر نظام سیاسی یا اجتماعی آمریکا نیستیم. به همین ترتیب، حاضر به صحبت‌کردن درباره تغییر نظام خودمان هم نیستیم.

رائول کاسترو ۸۲ ساله، هفت سال پیش در ۲۰۰۶ میلادی، جانشین برادرش فیدل شد. دو سال بعد فیدل کاسترو رسما کناره‌گیری کرد و قدرت را به طور دائمی به رائول واگذار کرد.

رئیس‌جمهوری کوبا از آن‌زمان یک برنامه اصلاحات اقتصادی در پیش گرفته که کمک کرده است تلاش‌ها برای بهبود روابط با ایالات متحده، پیش برود.

با این حال منتقدانی هم هستند که می‌گویند سرعت این اصلاحات، خیلی کم بوده است.

با این حال کاسترو در سخنرانی اخیر خود گفت که نمی‌توان در روند اصلاحات در کوبا عجله کرد وگرنه شکست می‌خورد.

یکی از جدیدترین تغییراتی که رهبر کوبا اعلام کرده، پایان محدودیت در خرید خودرو نو و دست دوم برای افراد است. به این ترتیب که هر کس توان مالی داشته باشد می‌تواند از دولت خودرو بخرد. تاکنون فقط کسانی که مجوز خاصی از دولت داشتند، می‌توانستند در کوبا خودرو بخرند.

۱۳۹۲/۱۰/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...