نسخه چاپی

می‌گفتند «محمد بنا» در خانه نان ندارد بخورد!

عکس خبري -مي‌گفتند «محمد بنا» در خانه نان ندارد بخورد!

كشتی گرفتن با وزیر ورزش، اختلافات با ناصر نوربخش، فكر كردن به پنج طلای بازیهای آسیایی، مسابقه انتخابی، امیر علی اكبری، بابك قربانی، تبعیض، اتحاد با حسن بابك و رنج 15 ماهه ...اینها مهم ترین موضوعاتی هستند كه محمد بنا پس از بازگشت به تیم ملی كشتی فرنگی در گفتگویی یك ساعته به بیان نقطه نظرات خود پرداخت.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: کشتی گرفتن با وزیر ورزش، اختلافات با ناصر نوربخش، فکر کردن به پنج طلای بازیهای آسیایی، مسابقه انتخابی، امیر علی اکبری، بابک قربانی، تبعیض، اتحاد با حسن بابک و رنج 15 ماهه ...اینها مهم ترین موضوعاتی هستند که محمد بنا پس از بازگشت به تیم ملی کشتی فرنگی در گفتگوی یک ساعته با خبرنگار کشتی ایسنا به بیان نقطه نظرات خود پرداخت.



* سال سختی در پیش داریم اما کارم را بلدم

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی به شروع تمرینات با حضور تمام المپیکی ها اشاره کرد و گفت: من به ملی پوشان المپیکی و سایر کشتی گیران گفته ام چون سال سختی در پیش داریم در روزهای اول باید همه در اردو حضور داشته باشند اما به بعضی از بچه ها بعد از چند روز استراحت دادم تا به کارهای شخصیشان برسند، مثل بشیر باباجان زاده. هیچ کس نتوانسته بود در این مدت همه ملی پوشان را کنار هم جمع کند. طبیعتا بیشتر ملی پوشان آمادگی لازم را ندارند ولی ما کار خود را بلدیم. اگر ملی پوشان باز هم مثل یک سرباز در خدمت تیم باشند من این قول را دادم که در بازی های آسیایی و رقابتهای جهانی باز هم بتوانیم تیم ملی فرنگی را به روزهای اوج بازگردانیم. قبل از المپیک هم وقتی در هواپیما بودیم به سوریان گفتم سه طلای المپیک می گیریم و برمی گردیم که این طور هم شد.

*نفرات مورد نظر انتخاب نشدند می گوییم از اول انتخابی بگیرند!

بنا همچنین درباره برگزاری رقابتهای انتخابی تیم ملی گفت: من اگر کشتی گیران خودم را نگه نمی داشتم تا سالی یک بار سر وزن قانونی بیایند هیچ وقت سه مدال طلای المپیک نمی گرفتیم. البته پارسال انتخابی تیم ملی برگزار شد و امسال هم انتخابی می گذاریم و نتیجه اش را خواهیم دید. اگر هم نفرات مورد نظر انتخاب نشدند می گوییم از اول انتخابی بگیرند(باخنده)!

* این وصله ها به محمد بنا نمی چسبد

بنا در واکنش به اظهارات ناصر نوربخش که گفته بود بنا بعد از المپیک حق او را خورده است، عنوان کرد: متاسفانه باید بگویم که آقای نوربخش دروغ می گوید. ایشان به ادعای خودش تحصیلکرده است و فوق لیسانس دارد و من یک آدم بی سوادم! پس آن کسی که باید هرچه از دهانش بیرون می آید بگوید من هستم نه او؛ نوربخش حرفهایی زده که من می توانم از او شکایت کنم. من کجا بعد از المپیک سکه کسی را دزدیدم. این وصله ها به کسی مثل من نمی چسبد. نوربخش راستگو نیست و مشکل پیدا کرده است.

او اضافه کرد: نوربخش نسبت به پاداشهای المپیک حقی نداشته است. وقتی خطیب و خادم آمدند او از تیم ملی جوانان کنار گذاشته شد. من برای اینکه برایش مشکلی به وجود نیاید و آبرویش نرود، به او گفتم که به اردو بیاید اما توقع اعزام به تورنمنت ها خارجی را نداشته باشد ضمن اینکه او حق و حقوق حضورش در اردوی تیم ملی را گرفته است. جایزه ای هم که بعد از المپیک داده می شود به کسانی است که در لیست سفر حضور داشته اند و از طرف ریاست جمهوری تعیین می شود و من دخل و تصرفی در آن ندارم.



* نوربخش را نمی بخشم

بنا ادامه داد: نوربخش به خاطر حضور در همین اردوهای تیم ملی به آذربایجان رفت و پول خوبی هم نصیبش شد. چه کسی او را پیش از اینکه من به اردوی تیم ملی بیاورم می شناخت و سابقه اش چه بود؟ او دوبار در تیم نوجوانان و دوبار در جوانان حضور داشته است. تیم جوانانی هم که در اختیار داشت، یک کشتی گیر دو پینگی داشت و آن تیم هشتم جهان شد به همین دلیل خادم او را کنار گذاشت حالا این آدم از رشید محمدزاده که او را وارد کشتی کرد ایراد می گیرد. من نمی خواستم راجع به او حرفی بزنم اما همه مربیان از حرف هایش ناراحت هستند و می گویند چرا جوابی نمی دهی؟

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی همچنین گفت: به هیچ وجه نوربخش را نمی بخشم. پاسخ دادن به این حرف ها درست نیست و با اخلاقی که از من سراغ دارید می دانید که تا به حال پاسخ کسی را نداده ام چون پاسخ دادن جواب دیگری را به دنبال دارد و حرف ها در پی هم می آیند بدون آنکه نتیجه خاصی داشته باشند. اما من به نوربخش بدی نکرده ام و او الان هر چه هست از من دارد. تا بحال هر کشتی گیری که قهرمان شده است نگفته ام کار من بوده است اما نوربخش که حالا می گوید تئوریسین است، می گویم که این نتایج کار من بوده وگرنه هیچ کس او را نمی شناخت. من او را به کشتی آوردم. من آدمی نیستم که بخواهم شکایت کنم بلکه او را به خدا واگذار می کنم.

* به فکر 5 طلای بازیهای آسیایی هستم

بنا با بیان اینکه همیشه کار سخت بوده و هست گفت: بعد از المپیک که رفتم همه می گفتند چون قانون عوض شده ترسیده ببازد و کنار رفته تا از بیرون به اتفاقات نگاه کند؛ این حرفها درست نیست، من در سال 2009 وقتی که تیمم نایب قهرمان جهان شد هم کناره گیری کردم. من همیشه برای آینده برنامه دارم و از الان در فکرم هست که در بازیهای آسیایی چهار مدال طلای دوره قبل را دست کم به پنج طلا تبدیل کنیم و همزمان یکی از سه سکوی دنیا را هم به دست بیاوریم.

* در خواب هم نمی دیدند سه طلای المپیک بگیریم

وی افزود: زمانی کار سخت است که ابزار نباشد، ما نیروی خوب داریم اما زمانی که ابزار و امکانات کامل نیست به مشکل می خوریم. نزدیک المپیک در زمان ریاست یزدانی خرم، پول بود اما مدیریت عوض شد و خطیب آمد. با این حال تمام مشکلات را پشت سر گذاشتیم و قهرمان المپیک شدیم. بعد از آن فکر می کردیم که شرایط تغییر می کند چون در خواب هم نمی دیدند سه طلای المپیک کسب کنیم اما بعد از اینکه من رفتم دیدم شرایط بدتر هم شد و حتی می گفتند در اردو به کشتی گیران عدس پلو می دهند. من با این شرایط نمی توانستم جواب کسی را بدهم.



* زمان طالقانی با روزی 5 هزار تومان کار می کردم

بنا ادامه داد: زمانی که رفتم می گفتند که تا امکانات بود ماند اما الان چون چیزی نیست رفته است. زمان طالقانی من با روزی 5 هزار تومان تیم جوانان را تمرین می دادم. یعنی در یک ماه که 10 روز اردو می گذاشتیم به من 50 هزار تومان می دادند. خود ما روی آن پول مبلغی می گذاشتیم و از بازار سیب ریز می خریدیم تا به بچه ها بگوییم مثلا به هر کدام از شما سه سیب رسیده است. ما این سختیها را کشیده ایم اما حالا در کمال بی انصافی می گویند که بنا با مشکلات کنار نمی آید.

* می گفتند در خانه نان ندارد بخورد، می آید اردو تا جوجه کباب بخورد!

او اضافه کرد: زمان یزدانی خرم من روزی 35 هزار تومان حقوق می گرفتم. باز بعضیها می گفتند که بنا زیاد اردو تشکیل می دهد تا حقوق بیشتری بگیرد. وقتی حقوقم ماهانه شد باز حرف دیگری می زدند. اردوها را که بیشتر کردیم گفتند که در خانه نان ندارد بخورد اردوی زیاد می گذارد تا جوجه کباب بخورد.

* اولویت اول، بازیهای آسیایی است

بنا در پاسخ به این سوال که آیا امیدی دارد تاریخ رقابتهای جهانی و بازیهای آسیایی که تنها 10 روز با هم فاصله دارند تغییر کند؟ بیان کرد: امید که داریم اما با این شرایط همه ی تیمهای آسیایی ضرر می کنند. ما از نظر پشتوانه اوضاع بهتری نسبت به تیمهایی مثل ازبکستان، ژاپن و کره داریم. البته ما هم کم و بیش ضرر می کنیم ولی آسیا آن قدر قوی نیست که بتواند برای تغییر تاریخ رقابتهای جهانی به اروپایی ها فشار بیاورد. اما باز هم با توجه به تقاضایی که صورت گرفته امیدواریم این جا به جایی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه برای کمیته ملی المپیک، بازیهای آسیایی مهمتر است اضافه کرد: به همین دلیل من اولویت را روی بازهای آسیایی می گذارم. البته ترفندهایی هم دارم تا شانس کسب مدال طلای رقابتهای جهانی را داشته باشیم. مثلا در وزن 84 کیلو گرم می توان طالب نعمت پور را به جهانی فرستاد تا دومین طلای خود را بگیرد و حبیب الله اخلاقی را به بازی های آسیایی اعزام کرد چون طالب چهار سال قبل طلای آسیا را گرفته است. در سایر اوزان هم باید به همین صورت بالا و پایین کنیم تا به نتیجه مناسبی برسیم.

* شش، هفت سال است که تیم شده ایم

او با بیان اینکه کشتی گیرانی مثل یوردانوف و نازاریان که چندین مدال جهانی و المپیک دارند بدون زجر به این مدالها نرسیده اند اظهار کرد: نظر من درباره امید نوروزی این است که در 60 کیلوگرم کشتی بگیرد اما خودش می خواهد به وزن 66 کیلوگرم برود. البته فعلا به او گفته ام که به وزن خود فکر نکند و تنها از فضای اردو لذت ببرد تا تصمیم مناسبی بگیریم. من همیشه فکر جدید دارم. کشتی فرنگی ایران جدید است. ما شش هفت سال است که تیم شده ایم و همه چیزمان جدید است.



* مردم با علی اکبری مدارا کنند/ به ریف اعتماد کامل دارم

بنا در ادامه در مورد جریاناتی که پس از محرومیت امیر علی اکبری بوجود آمد، گفت: اتفاق تلخی برای علی اکبری افتاده خواسته یا ناخواسته، بی غرض یا با غرض در هر صورت این اتفاق افتاده است؛ امیر علی اکبری کشتی را از دست داده است و این ناراحتی را دارد که در جامعه برخورد بدی با او صورت بگیرد. از مردم خواهش می کنم که با این جوان مدارا کنند تا به جامعه بازگردد تا برایش مشکلی پیش نیاید. درباره صحبتهای مطرح شده بین علی اکبری و ریف نمی توانم حرف خاصی بزنم اما زمانی که با ریف کار می کردم به او اطمینان کامل داشتم و او را انسان بسیار خوبی می دانم.

* از خانواده مقتول خواهش می کنم بابک قربانی را ببخشند

وی همچنین درباره وضعیت بابک قربانی که به جرم قتل در زندان است اظهار کرد: بابک پسر بسیار خوبی است و متاسفانه اشتباه کرد و این اتفاق افتاد. درست است که جوانی که در این حادثه از دنیا رفت برای خانواده اش عزیز است اما بابک هم جوان است و یکی از قهرمانان خوب کشتی ایران به حساب می اید. او کسی است که می تواند ما را صاحب مدال طلای دنیا و المپیک کند. در زندان بودن او فایده ای برای خانواده آن جوان از دست رفته ندارد و من از آنها خواهش می کنم که بابک را ببخشند تا این جوان به دنیای قهرمانی بازگردد و بتواند برای ایران افتخار کسب کند.

* مسئولان برای آزادی "بابک" قدمی بردارند

بنا همچنین گفت: او یک سرمایه ملی است و از مسئولان هم درخواست می کنم که برای آزادی او اقدامات لازم را انجام دهند. من حاضرم 10 سال مجانی برای کشور خدمت کنم و قول می دهم در این مدت چند مدال طلا با استفاده از همین جوانان به دست بیاورم به جای آن دولت و مسئولان برای آزادی این جوان اقداماتی انجام بدهند.

* با حضور خادم تبعیضی بین آزاد و فرنگی نمی بینم

او در پاسخ به این پرسش که آیا تبعیض هایی که بین کشتی آزاد و فرنگی در قدیم بوده، حالا از بین رفته است؟ گفت: همیشه گفته ام که چون در ایران پایگاه مردمی کشتی آزاد بیشتر بوده، طبیعتا طرفداری از این رشته هم بیشتر است. شاید خود خادم نخواهد چنین تبعیضی وجود داشته باشد اما هستند کسانی که در اطراف می خواهند این تبعیض را قائل شوند. حضور شخصی مثل حسن بابک هم در کنار کشتی فرنگی به همین دلیل است چون حالا صدای تنهای محمد بنا دو تا می شود. البته ما هیچ وقت چنین فکری نمی کنیم که تبعیضی وجود دارد. در این چند روزه اردو هم خادم با تمام وجود همه مشکلات ما را حل کرده است و تبعیضی احساس نمی کنیم. حتی در مسابقات اخیر آذربایجان تعداد فرنگی کاران بیشتر از تیم آزاد بود.



* آزادکارها فکر می کردند فرنگی بی عرضه بوده، فرنگی ها هم فکر می کردند آزاد حقشان را خورده!

بنا اضافه کرد: همیشه این رقابت بین کشتی آزاد و فرنگی وجود داشته است. آزادکارها فکر می کردند که کشتی فرنگی بی عرضه بوده و نباید به آن توجه خاصی کرد، فرنگی کارها هم این فکر را می کنند که کشتی آزاد حق آنها را خورده است. این کشمکش همیشه وجود داشته است. مثلا شاید خود خادم هم راضی به برگزاری لیگ کشتی آزاد بدون لیگ فرنگی نباشد اما افردای هستند که اگر به آنها بگویید در لیگ فرنگی تیم بدهید مخالفت می کنند و حتی حاضرند در لیگ آزاد دو تیم داشته باشند اما به کشتی فرنگی کمکی نکنند. پس باید این مساله و کشمکش را از نظر حسی و روحی از بین ببریم.

* بعضی آقایان می گویند ما فقط هل دادن یاد داده ایم

وی با اشاره به کامل بودن کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی، تاکید کرد: جزینی که مربی سنگین وزن هاست هم از نظر فنی و هم عاطفی رابطه خوبی با بچه ها دارد. اسفندیاری فر هم که سالها در تیم ملی حضور داشته است. رشید محمدزاده از قهرمانان کشتی فرنگی بوده و سالها در رده های نوجوانان و جوانان کار کرده است. چمیانی و شیرزاد هم که کشتی گیرانی مثل قاسم رضایی و امید نوروزی را به تیم ملی معرفی کرده اند.

بنا در ادامه با شوخی و طعنه گفت: به قول بعضی از آقایان در تیم محمد بنا که آموزش فن وجود ندارد. ما از ابتدا هول دادن را یاد داده ایم و این کار هم نیازی به مربی ندارد!

* مدیر قدرتمندی مثل بابک صدایمان را به مسئولان می رساند

بنا درباره اتحادی که در کشتی فرنگی بین بزرگان این رشته به وجود آمده است و راههای حفظ آن اظهار کرد: در این چند سال هم در صحبتهایی که با دوستان می کردم همیشه می گفتم آیا می شود من تنها سرم به تشک و مسائل فنی گرم باشد و کار خود را بکنم و یک مدیر قوی مثل بابک در بیرون از تشک حق و حقوقمان را بگیرد. درباره اختلافانی هم که مطرح می شود باید بگویم که ما چهل سال با هم همدوره و رفیق بودیم. در مقطعی هم که بابک رفت من ماندم و کار کردم و دیگر هیچ وقت همدیگر را ندیدیم که بخواهیم صحبتی کنیم و اختلافی داشته باشیم. الان هم خوشحالم که یک مدیر قدرتمند مثل بابک می تواند فریادهایمان را به گوش مسئولان برسانند.

* حاضرم 10 بار به وزیر ببازم اما مشکلات ورزش را حل کند!

او در مورد نقل قولی از گودرزی وزیر ورزش و جوانان که گفته با محمد بنا کشتی گرفته و شما را برده است، خاطر نشان کرد: البته آقای گودرزی نگفته من را برده است بلکه تنها گفته با من کشتی گرفته است و برخی به اشتباه چنین حرفی را نقل قول کرده اند. البته من زمین خورده آقای وزیر هستم و حاضرم 10 بار به او ببازم اما مشکلات ورزش حل شود ولی من یادم نمی آید که با او کشتی گرفته باشم(باخنده)!

* در این 15 ماه خیلی زجر کشیدم

سرمربی تیم کشتی فرنگی ایران در پایان یادآور شد: من در این 14 - 15 ماه خیلی زجر کشیدم و دلم به درد آمد آن قدر که گفتند محمد بنا خودسر، خودخواه و دیکتاتور است. کم کم به این نتیجه رسیدم که چه دیوی بودم و بهتر که کنار ماندم.

۱۳۹۲/۱۰/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...