نسخه چاپی

اختصاصی

رسوایی اقتصادی در دولت تركیه

عکس خبري -رسوايي اقتصادي در دولت ترکيه

پایگاه اینترنتی المانیتور ۲۲ دسامبر ۲۰۱۳ (۱ دی) به مسئله رسوایی اقتصادی در دولت تركیه پرداخت

گروه ترجمه: پایگاه اینترنتی المانیتور ۲۲ دسامبر ۲۰۱۳ (۱ دی) به مسئله رسوایی اقتصادی در دولت ترکیه پرداخت و نوشت: اگرچه کسانی این مسئله را در قالب دعوای میان جنبش فتح‌الله گولن و دولت چارچوب‌بندی می‌کنند؛ اما نظریه‌های توطئه، ابعاد آن را به نقش آمریکا و ایران نیز می‌کشانند. با دستگیری سلیمان اصلان، رئیس هالک‌بانک و رضا صراف، تاجر ایرانی که به تجارت طلا مشغول و نام اصلی وی رضا ضراب بوده، اکنون تمرکز بر مثلث ایران - هالک‌بانک ـ طلا است. دولت به‌دنبال یافتن ردپای آمریکا و اسرائیل[رژیم صهیونیستی] در این عملیات است، به این دلیل که هالک‌بانک در دور زدن تحریم‌های اعمالی بر ایران نقش داشته است.

در ادامه مقاله آمده است: دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و اطلاعات اقتصادی، به تشریح اهمیت پرونده صراف ـ هالک‌بانک پرداخته است. از زمانی که ایران از سامانه انتقال پول سوئیف در مارس ۲۰۱۲ منع شده است، گزارش‌های بسیاری در مورد استفاده ایران از هالک‌بانک ترکیه برای دور زدن تحریم‌ها منتشر شده است. مطابق گزارش پلیس برای مأموران تحقیق، این طرح چنین کار می‌کرد که سامانه‌ای به‌منظور دور زدن سوئیف از طریق ایجاد شرکت‌هایی در چین ایجاد شده بود. سپس این پول از ایران با اسناد جعلی به حساب‌های بانکی که به نام این شرکت‌ها در پوشش بازپرداخت برای واردات از چین گشوده شده بود، منتقل می‌شد. این پول فوراً به حساب‌های شرکت‌های واقعی در ترکیه به‌منظور پرداخت پول صادرات منتقل و از آن برای خرید طلا استفاده می‌شد. این طلا سپس از طریق رابطان، به ایران یا دبی فرستاده می‌شد که پس از آن به ایران بازگردد. مطابق گفته اوگور گورسس، اقتصاددان، این نظام پیچیده به دلیل ناتوانی ترکیه در پرداخت پول نفت و گاز ایران از طریق روش‌های عادی رشد کرد.

در پایان مقاله آمده است: به همین دلیل است که ترکیه حسابی برای ایران در هالک‌بانک بازگشایی کرد. ایران منابع مالی خود در این حساب‌ها را به طلا تبدیل می‌کرد. طلاهایی که از بازارهای بین‌المللی تأمین می‌شد، نخست به ترکیه آورده و سپس راهی ایران می‌شد. هنگامی که شرکتی واسطه در ترکیه ثبت شد، واردات و صادرات طلای ترکیه به‌موازات آنکه ترکیه بدهی‌های خود به ایران را پرداخت کرد، به طور مداوم افزایش یافت. ژوئیه ۲۰۱۳ آمریکا به‌منظور مقابله با این اقدامات ایران، صادرات طلا به ایران را تحریم کرد. این موضوع به ذخیره حدود ۱۳ میلیارد دلار در قالب طلای وارداتی در ترکیه منجر شد. دولت ترکیه تلاش می‌کند از خود دفاع کند و این اقدامات را عملیاتی علیه هالک‌بانک توصیف کند. نشریه استار که به‌عنوان بلندگوی دولت حزب عدالت‌وتوسعه فعالیت می‌کند، نوشته است: این حملات علیه هالک‌بانک عموماً از آمریکا نشئت می‌گیرد. صادرات ۵/۶ میلیارد دلاری طلا به ایران نیز دولت آمریکا را نگران کرده است. این مسئله که گمان می‌رود جنبش فتح‌الله گولن نیز در افشای آن نقش داشته، به طور بالقوه می‌تواند ضربه‌ای جدی به روابط ترکیه با آمریکا وارد کند که تاکنون نیز به دلیل اختلاف‌ها بر سر اسرائیل و سوریه، با تنش همراه شده است.

۱۳۹۲/۱۰/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...