نسخه چاپی

«بله» 32 هزار زن ایرانی به اتباع افغان

مدیركل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت كشور از ازدواج 32 هزار زن ایرانی با اتباع افغان خبر داد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا ، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور از ازدواج 32 هزار زن ایرانی با اتباع افغان خبر داد.
عزیز کاظمی در نشست خبری با خبرنگاران گفت: فرزندان این نوع ازدواج ها باید از سن 18 سالگی برای مشخص کردن وضعیت تابعیت خود تشکیل پرونده داده تا مراحل اداری آن طی شود.
وی در خصوص هزینه های اتباع خارجی در کشور گفت: هزینه هایی که صرف اتباع خارجی در ایران پرداخت می شود به دلایل مسائل بهداشتی،ناهمگن بودن مسائل اجتماعی و مسائل روحی و روانی در یک فرد پناهنده بسیار متفاوت از هزینه های یک فرد ایرانی است.

وی از اعلام رقم هزینه های حضور اتباع خارجی در ایران خودداری کرد اما گفت: این هزینه ها در ادارات مختلف از جمله آموزش و پرورش، فنی و حرفه ای، بهزیستی، وزارت کشور، دستگاه های امنیتی و انتظامی و خدمات امور شهری به این افراد ارایه می شود.

وی رویکرد دولت یازدهم درخصوص اتباع خارجی حاضر در کشور را بر اساس سیاست های کلان جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: سیاست دولت تدبیر و امید در راستای فعالیت اتباع خارجی و اقامتشان در ایران همان دغدغه ای است که نظام جمهوری اسلامی در مسائل سیاسی و امنیتی منطقه تعریف می کند.

کاظمی خاطرنشان کرد: سیاست مسئولان در خصوص اتباع خارجی مساعدت در امور اجتماعی آنان همچون کمک به تحصیل، جذب در دانشگاه و ارایه مهارت و تخصص برای آنان است.

وی رفع مشکلات فرهنگی اتباع خارجی و رسیدگی به مسائل مرزی و تردد مهاجرین افغانی و رفع مشکل رفت و آمد غیرمجاز و تحکیم روابط میان ملت و دولت ایران وافغانستان را از دیگر رویکردهای دولت یازدهم عنوان کرد.

کاظمی افزود: در راستای تحکیم روابط میان ملت ایران و افغانستان، تلاش داریم آرامش نسبتا خوبی در ایران برای اتباع افغانی و همچنین در مرزهای دو کشور فراهم کنیم.

وی تعداد دانش آموزان افغانی را 320 هزار نفر عنوان کرد و گفت: این دانش آموزان خارجی در مدارس ایرانی در کنار دانش آموزان کشورمان مشغول تحصیل هستند.

کاظمی به 11 هزار دانشجوی افغانی در کشور اشاره کرد وگفت:تاکنون حدود 15 هزار از این افراد از دانشگاه های ایران فارغ التحصیل شده اند.

وی ارایه بیمه رایگان به پناهندگان افغانی آسیب پذیر را از جمله فعالیت های ایران عنوان کرد وگفت: 210 هزار پناهنده افغانی آسیب پذیر در کشور با کمک کمیساری عالی سازمان ملل شناسایی شده اند که به صورت رایگان بیمه درمانی شده اند و هزینه های کلینیکی و پاراکلینیکی آنها پرداخت می شود.

وی گفت: همچنین بیماران خاص اتباع افغانی نیز بدون در نظر گرفته شدن سقف مبلغ درمانی، به صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند تا پروسه درمانی آنها بدون مشکل در بیمارستانهای کشور صورت گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه 97 درصد پناهندگان افغانی در ایران زندگی می کنند، اظهار داشت: 3 درصد از این پناهندگان در اردوگاهها و میهمانشهرها زندگی می کنند.

وی افزود: میهمانشهرهای ما در سراسر کشور از امکانات رفاهی و خدماتی مناسبی بهره مند هستند به طوری که بسیاری از این میهمانشهرها که پذیرای پناهندگان افغانی است به مراکزی مثل کتابخانه، سالن اجتماعات،مدرسه،سالن اینترنت،فروشگاه و بازارچه مجهز هستند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور با بیان اینکه در ایران حدود 840 هزار نفر پناهنده زندگی می کنند، خاطرنشان کرد: طبق آمار،ایران دومین کشوری است که بیشترین تعداد پناهندگان را در خود جای داده که بیشترین این پناهندگان افغانی هستند.

وی گفت: بعداز اتباع افغانی بیشترین پناهندگان خارجی حاضر در کشور، عراقی است. هم اکنون حدود 24 هزار اتباع عراقی در ایران سکونت دارند.

۱۳۹۲/۱۰/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...