نسخه چاپی

وزیر كشور تركیه استعفا كرد

وزیر كشور تركیه همزمان با اعترضات گسترده تظاهركنندگان خواهان بركناری مسئولان دولتی متهم به دست داشتن در مساله فساد و رشوه، استعفا كرد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، "معمر گولر"، وزیر کشور ترکیه استعفانامه خود را تقدیم رجب طیب اردوغان کرد.

خبرگزاری آناتولی در ادامه گزارش خود خبر داد که معمر گولر منتظر موافقت نخست وزیر ترکیه و پاسخ به این درخواست استعفای وی است.

استعفانامه وزیر کشور ترکیه در حالی تقدیم رجب طیب اردوغان می شود که هزاران نفر از مخالفان دولت این کشور شامگاه یکشنبه در اعتراض به رشوه و فساد نزدیکان به حزب حاکم "عدالت و توسعه" به ریاست رجب طیب اردوغان بار دیگر در شهر استانبول دست به تظاهرات زدند.

رسانه های ترکیه خبر دادند که این تظاهرات با مجوز وزارت کشور ترکیه صورت گرفت اما با این وجود تظاهرکنندگان با نیروهای امنیتی این کشور درگیر شدند و تعدادی از تظاهرکنندگان اقدام به پرتاب سنگ به سمت پلیس کردند.

پلیس ترکیه نیز برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از خودروهای آب پاش و گلوله های پلاستیکی و گازهای اشک آور استفاده کرده است.

از سوی دیگر، تظاهرکنندگان خواستار برکناری مسئولان دولتی که در جرایم فساد و رشوه دست داشتند، شدند.

این منابع خبری همچنین گزارش دادند که از زمان باز شدن پرونده فساد و رشوه تاکنون 70 نفر از مسئولان بلندپایه از جمله 25 افسر بلندپایه پلیس، رئیس بانک دولتی "خلق بانک"، دو فرزند وزیر کشور و اقتصاد برکنار شدند.

رسانه های ترکیه همچنین گزارش دادند که "حسین چاپکین"، رئیس پلیس استانبول در چارچوب روند دادرسی گسترده ای که به سبب اتهامات مربوط به فساد مالی علیه شماری از نزدیکان رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه آغاز شد، از مسئولیت های خود برکنار شد.

نخست وزیر ترکیه پیشتر سفرای کشورهای خارجی در ترکیه را به دخالت در "اقدامات تحریک آمیز" علیه کشورش متهم کرده بود.

رجب طیب اردوغان با اشاره به ادعاها درباره دخالت سایر کشورها در رویدادهای اخیر این کشور و اتهامات مطروحه علیه نزدیکان حزب عدالت و توسعه در صفحه توئیتری خود گفت: "اگر کسی به استقلال ما دست‌درازی کند، اگر برای ایجاد هرج و مرج در این کشور توطئه‌های کثیفی طراحی شود، هم این این دست‌ها را قطع کرده و هم این توطئه‌ها را باطل می‌کنیم."

این در حالی است که فرانسیس ریکاردونه، سفیر ایالات متحده آمریکا در ترکیه دیروز (شنبه) هرگونه ارتباط کشورش با عملیات دادستانی ترکیه علیه فساد را قویاً رد کرد. وی با بیان اینکه هیچ‌کس نباید روابط ترکیه و ایالات متحده آمریکا را در معرض خطر قرار دهد، افزود: "همه آنچه در رسانه‌ها در این مورد انتشار یافته کذب محض است."

اردوغان با متهم کردن برخی از سفرای خارجی به دست داشتن در مسایل "فساد و رشوه" به برخی از آنها هشدار داد که ترکیه را ترک کنند.

این اظهارات نخست وزیر ترکیه در حالی مطرح می شود که دادگاه استانبول پس از پایان تحقیقات دادستانی درباره دست داشتن برخی از نزدیکان به دولت ترکیه و نخست وزیری ترکیه در خصوص فساد مالی، فرزندان وزرا و مسئولان بلندپایه و تاجران ترک را به زندان محکوم کرد.

۱۳۹۲/۱۰/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...