نسخه چاپی

تفتیش منازل مقامات در تركیه

تفتیش منازل مقامات برجسته تركیه و كشف مبالغ هنگفت در داخل جعبه‌های كفش و دستگیری پسران وزرای تركیه جنجالی را به راه انداخته كه نتیجه آن برانگیخته شدن خشم نخست‌وزیر تركیه و همچنین استعفای وزرای این كشور بوده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، از روز 27 آذرماه، پلیس مبارزه با فساد مالی ترکیه، طی عملیاتی که در ساعات اولیه بامداد صورت گرفت، منازل 50 تن از مقامات دولت ترکیه از جمله، فرزندان برخی وزیران کابینه اردوغان، مدیر عامل «هالک بانک» در استانبول و فردی ایرانی الاصل به نام «رضا ضراب» که بعدها با تغییر تابعیت و پذیرش تابعیت ترکیه نام خانوادگی خود را به صراف تغییر داده، توسط پلیس مورد تفتیش قرار گرفت و در منازل این عده میلیون‌ها دلار و یورو و لیره ترک در داخل جعبه‌های کفش و غیره کشف شد. پلیس ترکیه متعاقب آن افراد مذکور را بازداشت کرد.

این رخداد سرچشمه یک بحران سیاسی در ترکیه بود که طی آن فرزندان وزیر کشور، اقتصاد، وزیر مسکن و شهرسازی، مدیرعامل بانک هالک و همسر او، چند تن از مقامات و کارمندان عالیرتبه چند وزارتخانه ترکیه و سه تن از مهمترین کارآفرینان ترکیه همچون «علی آقا اوغلو» بازداشت شدند.

در پی انتشار خبر دستگیری فرزندان برخی وزیران کابینه اردوغان و مدیر عامل هالک بانک ترکیه، محافل مختلف سیاسی در این کشور نسبت به حزب حاکم عدالت و توسعه و دولت اردوغان واکنش نشان دادند.

دستگیری تنها نتیجه این خبر فساد مالی نبود و روز جمعه هفته گذشته، 25 نفر از مقامات امنیتی ترکیه به علت فساد از مقام خویش عزل و به استفاده از رانتهای بزرگ اقتصادی، پرداخت رشوه و سوءاستفاده از منابع مالی دولت متهم شدند.

تحلیلگران ترکیه بر این باورند که دستگیری افراد مزبور تلاش شاگردان و پیروان «فتح الله گولن» فعال دینی و سیاسی مشهور ترکیه برای به زانو درآوردن حزب عدالت و توسعه است و این اقدام در آستانه برگزاری انتخابات شهرداری‌ها، می تواند مانند یک زلزله سیاسی تمام ارکان حزب عدالت و توسعه را به لرزه دربیاورد.

این ماجراها خشم نخست‌وزیر ترکیه را برانگیخت به طوریکه «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه اعلام کرده است: «تحقیقات گسترده‌ای که در مورد فساد در این کشور صورت گرفته، توطئه‌ای علیه حکومت است.» و برخی از سفرای خارجی در کشورش را به اقدام تحریک‌آمیز علیه آنکارا تهدید کرد و هشدار داد که برخی از سفرای کشورهای خارجه به ویژه سفیر آمریکا را از کشورش اخراج کند.

البته خشم اردوغان بی‌دلیل نبود زیرا هزاران نفر از مردم استانبول در اعتراض به برنامه‌های موسوم به «طرح شهرنشینی» و برملا شدن فسادهای اخیر در دولت اردوغان تظاهرات برپا کردند و با تجمع در میدان «کادیکوی» خواستار استعفای اردوغان از سمتش شدند. پلیس هم برای متفرق کردن آنها از گاز اشک‌آور و ماشین آبپاش استفاده کرد.

اعتراضات به دولت ترکیه تازگی ندارد و چندماه پیش در تابستان، عده‌ای از فعالان ترکیه در پارکی به نام «گزی» تجمع آرام برپا کرده بودند تا مانع قطع درختان شوند اما نیروهای دولتی با خشونت به اعتراضات آرام آنها پاسخ داد و موجب شد که معترضان خواستار کناره‌گیری نخست‌وزیر ترکیه شوند.

جنجال‌های اخیر و دستگیری‌ مقامات ترکیه تا اندازه‌ای بالا گرفته است که وزرای دولت آنکارا رو به استعفا آورده‌اند به طوریکه روز پنجشنبه شبکه اسکای نیوز عربی گزارش کرد که چهار وزیر ترکیه که گفته می شود وزرای کشور، اقتصاد، اتحادیه اروپا و محیط زیست هستند، استعفای خود را تقدیم رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه کردند که البته برخی منابع گزارش کردند که اردوغان استعفای این وزرا را نپذیرفته است.

البته «معمر گولر» وزیر کشور ترکیه استعفای خود را به «رجب طیب اردوغان» چند روز بعد از آن تقدیم کرد که پسرش به دلیل پرونده مرتبط با فساد مالی دستگیر شده بود و روز گذشته به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت که منتظر تصمیم اردوغان درباره استعفایش می‌باشد.

بحران سیاسی در ترکیه همچنان ادامه دارد و وزرات کشور چند روز پیش ورود روزنامه‌نگاران به ساختمان‌های ادارات امنیتی در تمامی شهرهای ترکیه را ممنوع اعلام کرد و همچنین جسد رئیس شعبه مبارزه با جرائم سازمان یافته اداره امنیتی آنکارا را در خودروی شخصیش پیدا کردند و برخی مقامات امنیتی گفتند او از اینکه اسمش در بین افراد اخراجی بوده، خودکشی کرده است.

هنوز مشخص نیست که این بحران، ترکیه و دولت حاکم در این کشور را به چه سمتی خواهد کشاند اما تحلیلگران تحلیل‌های متفاوتی از این تحولات سیاسی دارند و «هالوک کوچ» سخنگو و معاون حزب جمهوریخواه خلق ترکیه چندی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: «بازداشت فرزندان 3 وزیر اردوغان نشان دهنده رسوخ فساد در دولت ترکیه است.»

۱۳۹۲/۱۰/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...