نسخه چاپی

اندرانیك تیموریان در گفت‌وگو با «نما»:

شاید آرژانتین را بردیم/نظر سنجی‌ها آبگوشتی است!

عکس خبري -شايد آرژانتين را برديم/نظر سنجي‌ها آبگوشتي است!

شاید آرژانتین نسبت به تیم ایران از شانس بیشتری برای پیروزی برخودار باشند اما این موضوع دلیل نمی‌شود كه بگوییم كه آنها حتما ما را با یك نتیجه خوب می ببرند.

گروه ورزشی نما :اگر به برزیل برود برای دومین بار است که حضور در جام جهانی را تجربه می کند؛ البته جام جهانی 2014 برای آندریک تیموریان تفاوت های زیادی با جام جهانی 2006 خواهد داشت. امروز آندو یکی از ارکان اصلی تیم ملی است و کرش پرتغالی روی او و البته تجربه‌اش حساب ویژه‌ای باز کرده است تا حداقل در سه بازی مرحله گروهی نتایج آبرومندی بگیرد. خود این بازیکن هم به جام جهانی با خوشبینی نگاه می کند و معتقد است که این جام جهانی می تواند با یک حضور رویایی برای فوتبال ایران همراه باشد.
گفتگو: علیرضا حاجی میرزابابا


پیش از قرعه کشی جام جهانی به صراحت گفته بودی دوست داری تیم ملی در گروهی قرار بگیرد که اسپانیا در آن قرار دارد اما این اتفاق نیفتاد؟
اگر قرار باشد تمام پیش‌بینی‌ها درست از کار در آید که باید فاتحه قرعه کشی‌ها را خواند.
حالا به نظرت هم گروهی ایران با نیجریه، آرژانتین و بوسنی قرعه خوبی است؟  
گروه ما گروه بدی نیست؛ ایده آل نیست اما نسبت به سایر تیم‌های آسیایی در گروه بهتری قرار گرفته‌ایم. حتی این شانس را داریم که از گرو همان صعود کنیم.
فکر نمی‌کنی صحبت کردن در خصوص صعود تیم ملی خیلی زود است؟
چرا زود؟ به غیر از آرژانتین بردن دو حریف دیگر زیاد مشکل نیست. حتی اگر شانس یار ما باشد می‌توانیم مقابل آرژانتین نتیجه ای بگریم که دهان تمام دنیا باز بماند.
شدنی است؟
 چرا نه؟ نمی‌دانم چرا این قدر دوست داریم خودمان را دست کم بگیریم.
بحث کم گرفتن نیست بحث بر سر این است که واقعیت‌ها را همان طور که است، ببینیم؟
 باید هم همین طور باشد. نتیجه فوتبال بر اساس رویا و خیال‌پردازی رقم نمی‌خورد.
اما حرف تو کمی رویایی است؟
به هیچ وجه؛ اینکه پیروز مصاف ما با آرژانتین تیم مقابل باشد به هیچ وجه نظر مطلقی نیست. شاید آنان نسبت به تیم ایران از شانس بیشتری برای پیروزی برخودار باشند اما این موضوع دلیل نمی‌شود که بگوییم که آنها حتما ما را با یک نتیجه خوب می ببرند. از کجا معلوم، شاید تمام توپ‌هایی که بازیکنان آرژانتین روی دروازه ما آوردند داخل دروازه نرفت اما تک موقعیت ایران به گل تبدیل شد.

درست مثل بازی با استرالیا که یک حماسه بزرگ و فراموش نشدنی را خلق کرد؟
دقیقا. نتیجه فوتبال در طول 90 دقیقه ای که بازی جریان دارد مشخص می‌شود.

بازی با دو حریف دیگر را چطور پیش بینی می‌کنی؟
بازی اول مقابل نیجریه خیلی مهم است. اگر مقابل عقاب‌های آفریقا نتیجه خوبی بگیریم هم به لحاظ روحی به سود ما تمام می‌شود و هم اینکه دو حریف بعدی حساب کار دستشان می‌آید.
البته نیجریه نسبت به چند سال گذشته‌اش افت فاحشی داشته است و دیگر آن قدرت گذشته را ندارد؟
درست است اما نباید فراموش کنیم که بازیکنان نیجریه از کلاس بالایی در فوتبال برخوردارند و حتی اگر در روز بدشان هم  بازی کنند می‌توانند برای هر حریفی خطر ناک باشند اما با این حال معتقدم پیروزی ایران مقابل نیجریه دور از دسترس نیست.
مقابل بوسنی چطور؟
این بازی آسان‌ترین بازی ما در مرحله گروهی خواهد بود. در گذشته چند بار مقابل بوسنی بازی کرده‌ایم که در بیشتر آنها هم پیروز میدان بودیم. بازی با بوسنی می‌تواند دومین برد ایران در تاریخ حضورش در جام جهانی را رقم بزند.
اگر تنها به دنبال یک برد باشیم نمی‌توانیم به دنبال صعود به مرحله حذفی جام جهانی باشیم؟
تا وقتی داور سوت پایان مسابقه را به صدا در نیاورد تیمی نمی‌تواند خود را پیروز میدان معرفی کند. اینکه من گفتم مقابل بوسنی می‌توانیم پیروز باشیم به دلیل نتایجی است که پیش از این مقابل این تیم به دست آورده‌ایم اما این موضوع به هیچ وجه دلیلی بر این نیست که ما در برزیل حتما این تیم را شکست می‌دهیم  یا مقابل آرژانتین و حتی نیجریه حتما شکست می‌خوریم.

اینکه این روزها فقط در خصوص بازی با آرژانتین صحبت می‌شود عملکرد بازیکنان تحت‌الشعاع قرار نمی‌گیرد؟
 این موضوع همیشه در فوتبال وجود داشته است. ما در جام جهانی 2006 هم که با پرتغال بازی داشتیم همین صحبت‌ها مطرح می‌شد، باید ببینیم در جام جهانی چه کاره هستیم

با توجه به وضع امروز فوتبال ایران آیا تیم ملی می‌تواند در برزیل کاری کند کارستان؟
نمی‌دانم. تا جام جهانی حدود 6 ماه زمان مانده است و در این مدت  هزار اتفاق می‌تواند بیفتد. البته اینکه ما چطور از این فرصت شش ماهه استفاده می‌کنیم تاثیر مستقیم دارد بر عملکرد تیم ملی در برزیل. با این حال معتقدم جام جهانی برزیل یک جام جهانی رویایی برای فوتبال ایران خواهد بود.
اما در نظر سنجی‌هایی که صورت گرفته است تیم ایران در بین تیم‌های آسیایی حاضر در برزیل از کمترین بخت برخوردار است؟
این نظر سنجی‌ها آبگوشتی است. اتفاقا ما در بین سه تیم دیگر از شانس زیادی برای صعود برخورداریم. در گروه ماه تنها یک قدرت بزرگ در فوتبال وجود دارد اما سه تیم دیگر در گروه های قرار گرفتند که به مراتب از گروه ایران سخت‌تر هستند. استرالیا باید با اسپانیا، هلند و شیلی بازی کند که بازی با اسپانیا مدافع عنوان قهرمانی و هلند با آن فوتبال شناورش دل شیر می‌خواهد. کلمبیا، یونان، ساحل عاج نیز سه حریف ژاپن هستند که هر سه تیم قدرت یکسانی دارند. بازی با بلژیک، الجزایرو روسیه هم می‌تواند برای کره مشکل ساز شود.
ولی در این میان نباید فراموش کنیم کره، ژاپن و استرالیا برای جام جهانی تدارک ویژه‌ای دیده‌اند؟
تیم‌های هم‌گروه آنها نیز دست به سینه ننشسته‌اند. آنها هم با بر نامه و انجام بازی‌های تدارکاتی خوب به برزیل می‌روند.
درست برعکس ایران؟
 زمان خیلی زیادی را برای آماده‌سازی در راه جام جهانی از دست داده‌ایم اما امیدوارم در زمان باقیمانده بازی‌های تدارکاتی مناسبی انجام دهیم. هر قدر تعداد بازی‌های تدارکاتی بیشتر شود به طور حتم در برزیل کارایی تیم بالا می‌رود.
اما هنوز که خبری نیست؟
خبر می‌شود. هماهنگ کردن با تیم‌های خوب اروپایی سخت است چرا که آنها از یک سال پیش برنامه‌هایشان را مشخص می‌کنند. در این میان با توجه به مشخص شدن حریفان ایران در برزیل باید با تیم‌هایی بازی کنیم که سبک بازیشان به حریفان ما نزدیک باشد.
با این حال هنوز فدراسیون نتوانسته با تیمی به توافق برسد؟
امیدوارم این اتفاق زودتر بیفتد. جام جهانی برزیل تنها در صورتی برای ایران رویایی می‌شود که ما خوب تدارک ببینیم و با آمادگی مطلوب به این مسابقات گام بگذاریم. مطمئن باشید که در جام جهانی زنگ تفریح نخواهیم بود، مطمئن باشید اگر بازی‌های دوستانه مناسبی تا جام جهانی برگزار کنیم حریف دست و پا بسته‌ای در این بازی‌ها نخواهیم بود.
بعد از مشخص شدن تیم‌های هم گروه ایران در برزیل ایرانی‌ها به صفحه شخصی لیونل مسی حمله کردند.
کار درستی نبود. فقط چهره مردم ایران را خدشه‌دار کرد. نمی‌دانم آنانی که این کار را انجام دادند پیش خودشان چه فکر کرده بودند.

تعدادی از این افراد بعد از این کار خود گفته بودند که می‌خواستند روحیه مسی را خراب کنند؟
این هم از آن حرف‌هایی است که فقط در ایران شنیده می‌شود. مسی اکنون بهترین بازیکن جهان است و چند بار توپ طلای فوتبال جهان را به دست آورده است. او که در بالاترین سطح ممکن فوتبال بازی می‌کند چطور می‌شود با چند حرف بی‌ارزش و پوچ روحیه‌اش را از دست بدهد. این گونه موضوعات برای او عادی است. هجوم هواداران تیم ملی به مسی که از هجوم هواداران رئال مادرید بیشتر نیست. او سال‌های سال است که مورد هجمه هواداران رئال است اما می‌بینید که در بازی‌های بارسلونا و رئال همیشه بهترین بازی‌هایش را به نمایش گذاشته است.
 البته رویاروی آرژانتین با ایران یک حواشی دیگر هم به همراه داشته است. این روزها از هاشم بیک‌زاده به عنوان بازیکنی که قرار است مسی را در این بازی از کار بیندازد نام می‌برند؟
حرف‌های خنده داری در خصوص مصاف این دو می‌زنند. اما شاید مسی برای بازی با ایران اصلا نتواند بازی کند یا شاید هاشم در آن بازی حضور نداشته باشد.

۱۳۹۲/۱۰/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...