نسخه چاپی

گزارشی از وضعیت اسفناك ایرانیان زندانی در مالزی

پولهایی كه به قیمت جان آدمی تمام می شود

عکس خبري -پولهايي که به قيمت جان آدمي تمام مي شود

مالزی علاوه بر جاذبه های گردشگری زیادی كه دارد به خاطر موقعیت خاص در منطقه خود تبدیل به شاهراهی برای تجارت شده است: "تجارت مرگ".

اختصاصی/ به گزارش نما ،از کشورهای مورد علاقه ایرانیان برای مسافرت و بعضا مهاجرت کشور مالزی است که ویژگی‌های زیادی برای ترغیب ایرانیان دارد. سهولت گرفتن ویزا که در بدو ورود در فرودگاه مالزی صادر مي‌شود و گرفتن پذیرش آسان از دانشگاههای مالزی برای ادامه تحصیل از عوامل موفقیت مالزی در جذب ایرانیان می باشد. ضمن اینکه اسلامي‌ بودن این کشور و یکسانی شرایط دینی و مذهبی و علاوه بر اینها وجود جاذبه های طبیعی و تفریحی علاقمندی ایرانیان را به این کشور  چند برابر کرده است.
مالزی علاوه بر جاذبه های گردشگری زیادی که دارد به خاطر موقعیت خاص در منطقه خود تبدیل به شاهراهی برای تجارت شده است: "تجارت مرگ".
سود زیاد فروش مواد مخدر در این کشور و قاچاق آن به کشورهای تایلند واسترالیا خود باعث انگیزه ای برای ناآگاهان ایرانی می شود که در هنگام سفر به این کشور سوغات شیشه و انواع مواد مخدر صنعتی را بار خود کرده و به خیال سود بیشتر و کسب درآمد خطر مرگ را به جان بخرند. اما غافل از اینکه با وجود تدابیر امنیتی شدید در فرودگاه کوالالامپور اکثر این قاچاقچیان به دام پلیس گرفتار می شوند و نه تنها سودی عاید آنها نمی شود بلکه در بدترین شرایط ممکن در سلولهاهای انفرادی زندانهای مالزی محبوس می شوند.
به گفته  سفیر ایران در مالزی حدود  222نفر ایرانی در زندان‌های مالزی به‌سر می‌برند. جرم بیشترشان حمل مواد مخدر است و 76 نفر آنها هم به اعدام محکوم شده اند که در این میان بانوان نیز بی نصیب نمانده اند طبق قانون این کشور  حمل بیش از 50گرم موادمخدر در مالزی جرم محسوب شده و تنها حکم آن  اعدام است.

با توجه به ریسک بالای  قاچاق مواد مخدر به مالزی بیشتر قاچاقچیان مواد مخدر در ایران با دادن انواع و اقسام رشوه و وعده پرداخت پولهای هنگفت به مسافران  آنها را فریب داده و ساکها و یا بسته های محتوی مواد مخدر را که مسافران از وجود آنها بی اطلاع هستند را به آنها می سپارند و با تحویل آنها در فرودگاه کوالالامپور به خواسته خود برسند. اما بیشتر این سوغاتها به مقصد نمی رسند و در فرودگاه توسط پلیس ضبط می شوند.
گفته های ایرانیان زندانی در مالزی حکایت از این دارد که شرایط نگهداری زندانیان در مالزی به شدت وحشتناک است.  دمای هوا در کوالالامپور به خاطر مجاورت با خط استوا بین30 تا ‌‌35 درجه سانتیگراد متغیر است. وجود هیچ گونه وسیله خنک کننده و یا حتی یک هواکش ساده تحمل گرمای طاقت فرسا و هوای شرجی را تقریبا غیر ممکن می کند. سلولهای مانند قفس از شرایط بهداشتى بسیار ضعیف و ناهنجارى برخوردارند و اغلب زندانیان به انواع بیماریهای پوستی مبتلا می شوند و دسترسی آنها به حداقل امکانات پزشکی و دارویی وجود ندارد.
طبق آخرین گزارشات هزینه سرانه هر زندانی در مالزی 35 رینگت است که با توجه به بار مالی که برای دولت مالزی به بار می آورد آن را مجبور می کند تا از نیازهای اولیه زندانیان مانند تامین غذا، آب آشامیدنی، دارو و لباس و... صرف نظر کند. تا جایی که به گفته یکی از زندانیان آزاد شده سهم هر زندانی در یک شبانه روز تنها یک وعده غذایی را شامل می شود. و زندانیان حتی گاهی مجبورند از آب دستشویی برای آشامیدن استفاده کنند.
همچنین در زندانهای مالزی زمینه ارتباط زندانیان با خانواده هایشان به سختی صورت می گیرد و بسیارى از این زندانیان به دلیل نداشتن پول براى تماس با خانواده هایشان، ماه ها بدون اطلاع در زندان ها بوده اند و بی خبرى خانواده ها از این زندانیان در بسیارى موارد از بیست ماه تجاوز کرده است.

روند رسیدگی به پرونده ها در مالزی بسیار کند صورت می گیرد و گاه ماهها و حتی سالها طول می کشد تا پرونده ای در دادگاه بررسی شود. با توجه به هزینه بالای گرفتن وکیل در مالزی بسیاری قادر به پرداخت این هزینه ها نیستند  و زندانی ها مجبور می شوند در همان شرایط بمانند یا اعدام شوند.
اینها تنها گوشه ای از شرایط اسفناک زندانیان در زندانهای مالزی است که توسط زندانیان آزاد شده بازگو شده است. آنها که رویای سفری شیرین را  در سر داشته اند و حال آرزوی مرگ دارند. مرگی که گاه انقدر اجرای حکمش به تاخیر می افتد که برای انسان آرزو می شود.

گزارش: سیده الهام جوادی

۱۳۹۲/۱۰/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...