نسخه چاپی

6 آرایش خطرناك برای مو

با وجود اینكه خانم‌ها اهمیت زیادی به موهای‌شان می‌دهند، اما بسیار تعجب‌آور است كه با انجام برخی كار‌های آرایشی روی موهای‌شان باعث آسیب‌رساندن و گاهی موجب ریزش آنها می‌شوند و حتی گاهی بر اثر استعمال برخی رنگ موها یا مواد آرایشی دیگر، به پوست صورت، سر و گردن آسیب می‌رسانند.

به گزارش نما، در این مقاله نگاهي مي‌اندازيم به برخي عوارض مدل‌هاي مختلف آرايش مو در خانم‌ها. البته در همين مقدمه بايد به اين نکته اشاره کنم که من با آرايش و تغيير مدل مو مخالف نيستم و در بسياري از موارد نيز آن را براي تغيير حال و هواي روحي افرد لازم مي‌دانم، اما آنچه امروزه در جامعه با آن مواجه هستيم، افراط و تفريط در اين زمينه است که باعث مي‌شود بعضي دخترخانم‌ها از سنين خيلي پايين نسبت به تغييرات دائمي در موهايشان (رنگ کردن، فر کردن، کراتينه کردن و...) اقدام کنند و اين به از بين رفتن زودرس موها منجر خواهد شد.


شينيون

يکي از مدل‌هاي آرايش مو که خانم‌ها عموما با آن آشنايي دارند، شينيون موهاست که در آن، موها به‌صورت گوجه‌اي، محکم به پشت سر کشيده شده و با کش بسته مي‌شود. گاهي سنجاق‌هاي متعددي براي نگهداري موها به اين حالت خاص کارگذاري مي‌شوند. مهم‌ترين عارضه اين نوع آرايش، مو مي‌تواند داشته باشد، ريزش مو ناشي از کشش است. اگر به کناره‌هاي سر افراد سياه‌پوست دقت کنيد، متوجه پس‌روي قابل توجه خط رويش مو خواهيد شد که علت آن بستن تحت کشش موها به منظور جمع و جور کردن موهاست. افراد بايد بدانند که هرگاه موهايشان را تحت کشش به مدت طولاني ببندند، دير يا زود موهاي‌شان را در آن ناحيه از دست خواهند داد. اين مساله در مورد کساني که موهاي‌شان را به صورت دم اسبي و با فشار زياد جمع مي‌کنند نيز صادق است. گاهي با افرادي برخورد مي‌کنيم که از بستن تحت کشش موها به عنوان وسيله‌اي براي بالا کشيدن ابروهاي خود استفاده مي‌کنند که به هيچ عنوان، عمل صحيحي نيست. مشکل بعدي که هنگام باز کردن شينيون ممکن است اتفاق بيفتد، کنده شدن تعداد زيادي از موها هنگام درآوردن سنجاق‌هاست.



سشوار و بافت آفريقايي

در هر دوره زماني، حدود 90 درصد موها در فاز رشد و حدود 10 درصد در فاز استراحت هستند و مي‌توانند تا سه ماه روي سر باقي مانده و روي سر را بپوشانند. انجام اقدام‌هايي مانند آرايش‌هاي مختلف مو، شانه کردن مکرر موها و سشوار کشيدن تهاجمي موجب تروماتيزه شدن موها شده و به موهاي در حال استراحت (تلوژن) آسيب خواهد زد. بافت‌هاي مختلف مو، از جمله بافت آفريقايي نيز توسط مکانيسم‌هايي که ذکر شد، مي‌توانند موجب ضعيف شدن ريشه موها و ريزش آنها شوند.



نگين و مهره مو

گاهي شاهديم که به منظور آراستن موها از مهره‌ها و نگين‌هايي استفاده مي‌شود که مي‌توانند دو مشکل را براي پوست و مو ايجاد کنند. اول اينکه برخي از اين زيورآلات، سنگين بوده و موجب فشار بيش از حد به ريشه موها و در نتيجه ريزش آنها مي‌شوند و دوم اينکه برخي خانم‌ها ممکن است به جنس اين زيورآلات که گاهي فلزي هستند حساسيت داشته و دچار خارش شديد در محل تماس اين زيورآلات يا مهره‌ها (مثلا در ناحيه پيشاني، صورت يا گردن) ‌شوند. اين واکنش ناشي از درماتيت تماسي آلرژيک نسبت به فلزات و به خصوص نيکل است. اين افراد اغلب به زيورآلات بدلي حساسيت دارند و در محل تماس پوست با آنها دچار خارش، قرمزي و تورم مي‌شوند. گاهي شدت التهاب به حدي است که در محل تماس دانه‌هاي قرمز رنگ آبدار و گاه تاول بروز مي‌كند.



اتو و بابليس

در مورد عوارض استفاده از اتوي مو بايد گفت که اين کار موجب آسيب جدي به ساقه موها شده و لايه خارجي (کوتيکول) را به تدريج تخريب مي‌‌کند. موها به اين ترتيب، شکننده و کدر ‌شده و با شانه کردن به تدريج تکه‌تکه مي‌شوند. در بابليس هم که توسط حرارت موها به دور يک محور استوانه‌اي پيچيده شده و به‌طور موقت فر مي‌شوند، ريزش موي ناشي از کشش و آسيب ديدن کوتيکول مو در اثر حرارت ايجاد مي‌گردد.



استفاده از حالت‌دهنده‌هاي مو

در مورد استفاده از ژل، موس و مواد حالت دهنده مو نيز بايد گفت اين مواد اساسا فقط روي کوتيکول و ساقه مو اثر مي‌گذارند و بنابراين منطقا روي ريشه مو و ريزش مو اثري ندارند؛ اما نکته قابل توجه اين است که اين مواد اغلب موجب چسبيدن موها به يکديگر شده و بنابراين هنگام شانه کردن موجب وارد شدن تروما و ضربه به موها و کنده شدن موها زودتر از موعد ريختن موهاي تلوژن مي‌شوند. از طرف ديگر برخي از مواد صاف‌کننده مو مانند «گلت» نيز مي‌توانند باعث آسيب موها و ريزش آنها شوند.



رنگ‌ موي تيره

توصيه‌ ما به تمام خوانندگان ‌اين است که شکرگزار خداوند در اهداي موهاي سالم باشند و تا زماني که مجبور نشده‌ايد. موهاي‌ خود را دستکاري نکنند. اين توصيه شامل رنگ کردن، فر کردن، صاف کردن و تغيير مدل‌هاي مکرر مو مي‌شود. يادمان باشد که رنگ کردن‌هاي مکرر به ويژه با رنگ‌هاي تيره نه تنها به ساقه موها آسيب مي‌رساند، بلکه براساس شواهد علمي ممکن است روي سلامتي هم تاثير مهمي داشته باشد. به عنوان مثال در آرايشگرهايي که به طور مرتب و مکرر با رنگ موهاي تيره سر و کار دارند، بروز برخي سرطان‌ها شايع‌تر است. افرادي که از سنين پايين شروع به دستکاري موهاي‌شان شامل رنگ کردن‌هاي مکرر و تغيير مدل‌هاي مرتب مي‌کنند، به زودي شاهد خشک و شکننده شدن موها و گاها کاهش تراکم موهاي‌شان مي‌شوند. پس بهتر است کمي تامل کرده و با موهاي‌تان مهربان‌تر باشيد.


منبع: دنیای سلامت

۱۳۹۲/۱۰/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...