نسخه چاپی

ثبت جهان‌ها در یك قطره آب!

ثبت زمین در یك قطره آب كار ساده‌ای نیست؛ ولی «ماركوس رویگلز» توانسته این كار جالب را با زحل، مریخ و ماه نیز انجام دهد.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، «رويگلز» كه يك نصاب كفپوش و عكاس تفريحي آلماني بوده، توانسته با دقت و زيبايي، تصاوير دلخواه را در قطره‌هاي آب منعكس كند.

سايت «لايوساينس» در مصاحبه‌اي با «رويگلز» به بررسي چگونگي ساخت اين تصاوير و دليل علاقه وي به كار با مايعات پرداخته است.

لايو ساينس: اين تصاوير فوق‌العاده هستند. چگونه اين تصاوير را ثبت كرده و چرا كار با قطرات آب را آغاز كرديد؟

رويگلز: من حدود سه سال قبل كار عكاسي را شروع كردم. در آغاز تنها قصد داشتم تصاوير خوبي براي آلبوم خانوادگي خودم داشته باشم. اما با گذشت زمان اين كار به تفريح من تبديل شد. من هر آنچه مي‌دانم را خود ياد گرفته ام، از اين رو به خواندن نظرات افراد در جوامع عكاسي پرداختم. در اينجا توانستم سرنخهايي در مورد عكسي از قطره آب را ياد بگيرم.

چگونه تصاوير انعكاسي را به وجود مي‌آوريد؟

رويگلز: اساسا كار آساني است. من يك تصوير را در پشت قطره در حال سقوط قرار دادم و به اين ترتيب بازتاب آن تصوير را در اين قطره مشاهده كردم. البته بايد تصوير به صورت وارونه قرار گير؛د چرا كه بازتاب‌ها مانند آينه تكرار مي‌شوند. سخت‌ترين بخش كار، تنظيم نور مناسب است. نور ضعيف مي‌تواند كل تصوير را خراب كند. هدف نهايي، ايجاد عمق در تصوير است؛ بطوري كه محصول نهايي مسطح نباشد.

زمان تخميني براي ثبت يك تصوير بازتاب عالي چقدر است؟ تا زمان دستيابي به تصوير دلخواه چند عكس را خراب مي‌كنيد؟

رويگلز: تنظيم نور مناسب و تطبيق زمان براي شكل و موقعيت تصوير ممكن است تا يك ساعت طول بكشد. برخي اوقات من حتي تا 100 تصوير را دور انداخته ام تا به موقعيت دلخواه خودم برسم. من هميشه خواهان ترقي هستم؛ بنابراين اين تصاوير نزديك به عالي هستند.

شما همچنين تصاوير جالبي با حباب‌ها، فواره‌ها و قطرات آب ثبت كرده‌ايد. شيوه ثبت آنها چگونه است؟

رويگلز: اينها همگي شيوه‌هاي گوناگون تصاوير قطرات آب هستند. تصاوير قطره روي قطره ابتدايي از دو قطره ايجاد شده‌اند. اولين قطره بر روي يك سيني افتاده و يك گودال، سپس يك تاج و در آخر يك پايه را ايجاد مي‌كند. در حال پايه، قطره دوم بايد با زمان بندي دقيق طوري فرود بيايد كه شبيه به يك قارچ، كلاه يا صفحات در حال پرواز شود.

سال گذشته من موفق به شناسايي شيوه‌اي براي توليد فوران‌هاي جهنده شدم. يك شيوه خاص براي ساخت ترشحات با ارتفاع 10 تا 15 سانتيمتري وجود دارد. در آن زمان راز خود را بر ملا نكردم اما پس از مدتي شيوه آن براي همگان روشن شده و اكنون افراد زيادي به ساخت اين فوران هاي مرتفع مي‌پردازند.

بازسازي حبابها بسيار سخت است. اولين قطره بايد بسيار بزرگ باشد تا ضربه آن منجر به ايجاد يك حباب شده و در اين حباب يك پايه ايجاد شود.

از چه چيز عكاسي به خصوص اين شيوه خاص آن لذت مي‌بريد؟

رويگلز: جذاب‌ترين چيز در مورد عكاسي سرعت بالا، اين حقيقت است كه نتيجه نهايي مشخص نيست. هر زمان، نتيجه به دست آمده متفاوت است؛ حتي اگر از تنظيمات مشابه استفاده كرده باشيد، عوامل بسياري بر نتيجه نهايي تاثير مي‌گذارند. من هميشه از برخي نتايج خود شگفت‌زده مي‌شوم.

يكي از بهترين چيزها در مورد چنين تصاويري اين است كه گاهي جهاني مانند لحظات حيات يك قطره آب كه با چشم قابل مشاهده نبوده، مي‌تواند از زيبايي شگفت‌انگيزي برخوردار باشد.

برخي افراد بر اين باورند كه چنين تصاويري را تنها مي‌توان با دستگاه زمان‌بندي فني بدست آورد. اين تمام حقيقت نيست. چنين چيزي تنها يك كليد براي شناسايي با چنين تصاويري است. افراد زيادي را با اين تجهيزات يا انواع بهتر از آن مي‌شناسم كه تصاوير به دست آمده توسط آنها آن چنان جالب نيست.

تلاش و صبر پشت اين تصاوير آنها را جالب مي‌كند. براي همين من اين تصاوير را با لنزهاي دستي قديمي ثبت مي‌كنم.

علاقه‌مند به تجربه چه شيوه‌هاي ديگري هستيد؟

رويگلز: شايد در آينده بيشتر در حوزه عكاسي پرتره و عروسي فعاليت كنم. مهمترين چيز در اين كار، سرگرم شدن و لذت بردن از عكاسي است. هنوز نمي‌دانم تا كي به كار عكاسي از قطرات ادامه خواهم داد؛ اما در حال حاضر از آن بسيار لذت مي‌برم.

۱۳۹۰/۱۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...