نسخه چاپی

اختصاصی/ روابط تجاری ایران و امارات

امارات همراه سیاست آمریكا چشم به بازار ایران

عکس خبري - روابط تجاري ايران و امارات

روزنامه واشنگتن‌پست 25 دسامبر 2013 (4 دی) در مقاله‌ای به روابط تجاری ایران و امارات متحده عربی پرداخت

گروه ترجمه - روزنامه واشنگتن‌پست 25 دسامبر 2013 (4 دی) در مقاله‌ای به روابط تجاری ایران و امارات متحده عربی پرداخت و نوشت: انتقال دریایی کالاها میان ایران و دوبی پس از کاهشی شدید که از سال 2012 آغاز شد، بار دیگر رو به فزونی است و این موضوع، نشان‌دهنده اقدام متوازن‌کننده امارات متحده عربی در حفظ روابط تجاری مهم و رضایت متحدان غربی آن است. ترکیبی از عوامل اقتصادی در ایران که به تحریم‌های بین‌المللی شدید بازمی‌گردد، به کاهش تجارت ایران با امارات متحده عربی از 24 میلیارد دلار به 15 میلیارد دلار در سال گذشته منجر شد. مطابق آمار منتشر شده بخش گمرکات ایران، در ماه نوامبر امارات متحده عربی همچنان منبع اصلی واردات ایران به شمار می‌رود که امسال درست بیش از بیست درصد کل واردات ایران را پس از چین و هند تشکیل می‌داد. تقریباً نیمی از واردات ایران، از سه کشور چین، هند و امارات متحده عربی صورت می‌گیرد.

در ادامه مقاله آمده است: مطابق گزارش اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات متحده عربی، تجارت کلی امسال به حدود 10 میلیارد دلار می‌رسد. این حوزه مهم تجاری در حال رونق است و پول ملی ایران به ثبات بیشتری می‌رسد که در واقع نتیجه پیشرفت دیپلماتیک میان ایران و قدرت‌های بزرگ است که به توافق هسته‌ای ژنو منجر شد. احمد حاجیان، یکی از حدود چهل هزار فعال در بخش حمل‌ونقل دریایی کالا میان ایران و بنادر خلیج‌فارس می‌گوید: «از زمان انتخاب حسن روحانی، شرایط ما بهتر شده است و معتقدیم که بهبود این شرایط ادامه خواهد یافت.» این وضعیت سبب می‌شود به‌ویژه پس از تحریم‌های شدید سال 2011، دسترسی به کالاهایی که قبلاً ایرانی‌ها نمی‌توانستند بخرند، بیشتر شود. مطابق استانداردهای بین‌المللی، این نوع تجارت، قاچاق محسوب می‌شود. برخی از کالاها قاچاق به‌شمار می‌روند؛ اما دو کشور این فعالیت را تحمل می‌کنند و آن را به‌عنوان منبع مهم حیات تجاری مهم تلقی می‌کنند.

در پایان مقاله آمده است: تجارت دریایی ایران و دوبی سالانه بیش از یک میلیون تن کالاست که 2800 کشتی ایرانی آن را حمل‌ونقل می‌کنند. اگرچه امارات متحده عربی علناً حامی سیاست‌های آمریکا در قبال ایران است، اما همواره روابط مثبت تجاری را حفظ کرده است که این موضوع با وجود مناقشه طولانی‌مدت امارات در مورد سه جزیره خلیج‌فارس ادامه داشته است. لودمیلا یامالووا، عضو مدیریت شرکتی حقوقی در دوبی و تحلیل‌گر تجاری، می‌گوید: «مقامات (امارات) روشی هوشمندانه برای مقابله با این مسائل ژئوپلیتیک که هر از چند گاهی به وجود می‌آید، طراحی کرده‌اند و فرمولی برای دلجویی از غرب و در عین حال، ادامه رابطه با همسایه خود یافته‌اند... تجارت ایران و امارات به لحاظ تاریخی بسیار مهم است... حتی با تنش‌های سیاسی که طی سال‌های اخیر افزایش یافته، اهمیت پیوندهای میان دو کشور را نمی‌توان نادیده گرفت.» سفر جان کری، وزیر خارجه آمریکا و نیز سفر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران به امارات متحده عربی و بحث‌های آن‌ها در مورد نگرانی‌های مشترک با مقامات اماراتی، نشان‌دهنده اهمیت راهبردی این کشور خلیج‌فارس برای آمریکا و ایران است. از زمان به قدرت رسیدن حسن روحانی‌، رئیس‌جمهور ایران، در ماه آگوست، ارزش ریال حدود پانزده درصد افزایش یافته است. غلامرضا شیرازی که در حمل‌ونقل دریایی به شهر بندری بوشهر فعال است، می‌گوید:‌ «کار ما برای اقتصاد دوبی بسیار مهم است و این اهمیت سال‌ها وجود داشته است. آن‌ها این موضوع را می‌دانند و ما نیز چنین نگاهی داریم.»

۱۳۹۲/۱۰/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...