نسخه چاپی

دولت ترمز قیمت ها را بكشد

یك كار‌شناس مسائل اقتصادی معتقد است كه دولت اكنون با پشت سرگذاشتن دوران كجا هستیم در دوره چه كار باید كنیم قرار دارد و در این دوره راهكار برای برون رفت از فضای كنونی باید ارایه شود در غیر این صورت شرایط از آنچه كه در آن به سر می‌بریم به بد‌تر هم می‌شود.

به گزارش نما؛ به نقل از فرارو، دکتر آلبرت بغزیان استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: آقای روحانی پیش از قبول مسوولیت ریاست جمهوری از شرایطی که بر عرصه اقتصاد کشور حاکم بود به خوبی آگاهی داشت، اظهارات ایشان در جریان رقابت‌های انتخاباتی هم گواهی است بر این مدعا.
وی افزود: حدود پنج ماه از زمانی که دولت یازدهم حاکم شده است می‌گذرد، این دوران را باید دوران شناخت و آگاهی از شرایط کشور در همه عرصه‌ها به خصوص عرصه اقتصاد بنامیم.
بغزیان با تاکید بر اینکه دولت اکنون با پشت سرگذاشتن دوران کجا هستیم در دوره چه کار باید کنیم قرار دارد گفت: در دوران کجا هستیم، رییس جمهوری و سایر دولتمردان به طور واحد همت خود را صرف افشاگری‌ها و علنی کردن آسیب‌هایی که متاثر از هشت سال سوء مدیریت به کشور وارد شده بود کردند.
این استاد دانشگاه افزود: بر این اساس پس از گذشت پنج ماه، رییس جمهور و سایر دولتمردان با‌شناختی که نسبت به اوضاع کشور کسب کرده‌اند که گوشه‌هایی از آن را هم با مردم در میان گذاشتند، دوران کجا هستیم را پشت سر گذاشته‌اند و وارد دوران چه کار باید کنیم شده‌اند.
وس تصریح کرد: از این دوران به بعد، اطلاع رسانی درباره شرایطی که در گذشته بر کشور تحمیل شده است ضرورتی ندارد و جز دامن زدن به بی‌اعتمادی و یاس و نا‌امیدی در کشور سودی ندارد. بر این اساس از این پس باید دولت برنامه‌ها و راهکارهای خود را برای عبور از فضای حاکم ارایه کند.
این کار‌شناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه با وجود گذشت ۵ ماه هنوز برخی وزارت خانه‌ها اقتصادی دولت فاقد برنامه لازم به نظر می‌رسند گفت: در میان وزارت خانه‌ها و نهادهای اقتصادی دولت تنها این وزارت مسکن است که به نظر می‌رسد که با اقدامات و برنامه‌های خود توانسته است تا حدودی آرامش را بر فضای مسکن حاکم کند.
وی افزود: برخلاف وزارت مسکن، وزارت اقتصاد و صنایع دچار سردرگمی و بی‌برنامگی هستند به طوری که وزارت صنایع هنوز نتوانسته است راهکاری برای مقابله با افزایش قیمت تولیدات داخلی ارایه کند و متاسفانه شاهد هستیم که اکنون این وزارت خانه گرفتار افزایش قیمت‌های پایان سال است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: وزارت صنایع اگر چه گام‌هایی برای پاسخ به درخواست تولید کنندگان برداشته است تا رضایت آن‌ها را جلب کند اما هنوز هیچ گامی برای جلب رضایت مصرف کننده در برنداشته است.
وی تصریح کرد: افزایش قیمت‌های اخیر توسط تولیدکنندگان، هیچ منطقی ندارد گفت: در ماه‌های اخیر شاهد نوسانات ارز نبودیم و به نوعی بازار یک فضای با ثباتی را پشت سر گذاشت، هنوز هم که فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرا نشده است که متاثر از آن حامل‌های انرژی افزایش قیمت پیدا کند بر این اساس معلوم نیست که دولت بر چه اساسی جلوی افزایش قیمت‌های اخیر نمی‌ایستد.
بغزیان تاکید کرد: خودرو سازان هم پس از توافق اخیر هسته‌ای ایران در ژنو، به دورنمای تازه‌ای از بحران‌ها رسیده‌اند و می‌دانند که در آینده نه چندان دور راه برای همکاری با خودروسازان بزرگ جهان باز می‌شود، از سوی دیگر حمایت‌های وزارت صنایع از خودروسازان تثبیت قیمت ارز و توافق حاصل شده میان خودروسازان و شورای رقابت باید آثار خود را در کاهش قیمت خودروهای تولیدی نشان دهد.
این کار‌شناس مسئل اقتصادی ادامه داد: با این حال متاسفانه خودروسازان هم در کنار سایر تولیدکنندگان بی‌انصافانه وارد رقابت افزایش قیمت‌ها شده‌اند هر کدام بدون در نظر گرفتن قدرت خرید مردم، به شکلی به دنبال کسب مجوز برای افزایش قیمت‌ها است.
وی با تاکید بر اینکه این نمونه ایست از آنچه که در حال وقوع در دوران مدیریت دولت کنونی است، گفت: بروز این اتفاقات دیگر ربطی به دولت گذشت ندارد، افشاگری‌ها از سوء مدیریت دولت گذشته هم نمی‌تواند مانع از تداوم افزایش قیمت‌ها شود، راهکار مقابله با این شرایط تنها برنامه است.
بغزیان در خاتمه گفت: دولت گذشته را باید‌‌ رها کند و به فکر حال و آینده باشد، برنامه‌های که اکنون در دستور کار است نمی‌تواند گره‌ای از اقتصاد نابسامان کشور باز کند، از این پس شرایط از آنچه که در آن قرار داریم بد‌تر هم خواهد مگر آنکه دولت تکانی به خود بدهد و در گام نخست هم ترمز تمام افزایش قیمت‌ها را بکشد.

۱۳۹۲/۱۰/۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...