نسخه چاپی

سرطان و دیابت تهدیدی برای 15 میلیون ایرانی

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینكه میزان چربی خون ۱۵ میلیون نفر در كشور بالاست و این می‌تواند باعث افزایش سرطان و مقاومت به انسولین و دیابت شود، گفت: ۸۵ درصد مردم كشور از پنج واحد مصرف میوه و سبزیجات روزانه بی بهره هستند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، علی اکبر سیاری در نشست خبری هفته ملی بسیج آموزش همگانی تغذیه با اشاره به اینکه میزان چربی خون ۱۵ میلیون نفر در کشور بالاست و این می‌تواند باعث افزایش سرطان و مقاومت به انسولین و دیابت شود، از بی بهره بودن ۸۵ درصد مردم کشور از پنج واحد مصرف میوه و سبزیجات روزانه خبر داد و اظهار داشت: عادات غذایی نادرست، مصرف چربی، قند و نمک و کاهش مصرف میوه و سبزی در کنار کم تحرکی می‌تواند باعث اضافه وزن و افزایش قند و چربی و در نهایت مرگ زودرس شود که این مرگ نشسته و مخفی نام دارد.

وی ادامه داد: از ۳۸۰ هزار مرگ در کشور ۹۳ هزار به علت سکته قلبی و ۳۴ هزار مرگ نیز بر اثر سکته مغزی است. همچنین از جمعیت ایران ۱۵ میلیون نفر دچار چربی خون بالا هستند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بیان اینکه ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در کشور سیگاری هستند، عنوان کرد: این افراد ۶۵۰ هزار میلیارد هزینه صرف می‌کنند و مصرف سیگار در این افراد می‌تواند باعث بسته شدن عروق و سکته قلبی در آنان شود. با اصلاح عادات غذایی، تحرک و کنترل استرس می‌توان این عوامل را کاهش داد.

سیاری در ادامه کاهش مصرف نمک را به عنوان نخستین پیام هفته ملی بسیج آموزش همگانی عنوان کرد و افزود: مصرف نمک در ایران دو برابر استاندارد است. در سنین بالا سه گرم و در جوانان پنج گرم در روز توصیه شده است اما در ایران حداقل این مصرف دو برابر است.۸۰ درصد مردم ایران بر اساس عادت از نمکدان سر سفره استفاده می‌کنند که باید این عادت را اصلاح کرد. با توجه به اینکه ۸ هزار مرگ ناشی از فشار خون است باید این آمار را کاهش داد و تمام غذاهای شور که نمک اضافی دارند را کنترل کرد.

وی در رابطه با مصرف روغن و چربی گفت: روغن مایع برای مصرف بهتر است اما در مصرف آن باید به تاریخ انقضا توجه شود همچنین اسید چرب اشباع که باید کمتر از ۲۵ درصد و اسید ترانس باید کمتر از پنج درصد باشد و افراد باید حتماً به این نکات توجه کنند. همچنین روغن جامد، کره و مارگارین به دلیل اسید چرب و ترانس بالا می‌تواند با افزایش کلسترول در تنگ شدن رگ‌ها نقش زیادی داشته باشد.

سیاری با بیان اینکه ۲۰ تا ۳۰ درصد کالری مورد نیاز باید از روغن فراهم شود، اظهار کرد: میزان چربی خون ۱۵ میلیون نفر در کشور بالاست و این می‌تواند باعث افزایش سرطان و مقاومت به انسولین و دیابت شود.

معاون وزیر بهداشت با تاکید براهمیت مصرف شیر گفت: هر فرد جوان روزانه به ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم نیاز دارد همچنین زنان شیرده، باردار، یائسه، سالمندان و کودکان در سن رشد به ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارند. با توجه به اینکه هر لیوان شیر یا ماست حاوی ۳۰۰ میلیگرم کلسیم است باید برای تامین کلسیم و پروتئین مورد نیاز حداقل دو لیوان در روز مصرف کنیم.

سیاری با بیان اینکه شیر پرچرب باعث افزایش نوع بد چربی در بدن می‌شود، افزود: متاسفانه از مصرف شیر پرچرب استقبال بیشتری می‌شود ولی باید به سمتی برویم که لبنیات کم چرب بیشتر مصرف شود. همچنین توصیه می‌کنیم شیر فله‌ای مصرف نشود و شیر پاستوریزه و استریلیزه جایگزین شیر مصرفی فله‌ای شود.

سیاری تاکید کرد: سرانه مصرف شیر ۱۹۰ میلی گرم به ازای هر نفر در کشور است که حداقل باید تا ۲۵۰ میلی گرم در جامعه افزایش پیدا کند و امیدواریم سطح مصرف آن در جامعه با توجه به توزیع شیر در مدارس و احتمال اختصاص یارانه در آینده افزایش پیدا کند.

وی به سهم مصرف میوه و سبزی در حفظ سلامتی اشاره کرد و افزود: مصرف پنج واحد میوه و سبزی باید در تغذیه روزانه افراد گنجانده شود، اما ۸۵ درصد مردم ما از این پنج واحد میوه و سبزیجات استفاده نمی‌کنند. افزایش مصرف آن نیاز به فرهنگ سازی دارد چرا که سطح تولید در جامعه ما بالاست.

معاون وزیر بهداشت در رابطه با پوکی استخوان خاطرنشان کرد: ۴۰ درصد از زنان و ۳۰ درصد از مردان دچار پوکی استخوان می‌شوند همچنین چاقی نیز در افراد جامعه بسیار بالاست به طوری که ۲۴ درصد جوانان و ۲۰ درصد کودکان بالای پنج سال دچار چاقی و اضافه وزن هستند.

۱۳۹۲/۱۰/۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...