نسخه چاپی

در روزهای آلوده چه تغذیه ای داشته باشیم؟

هوای آلوده حاوی مواد سمی و تركیباتی اكسید كننده است كه بدن در برابر این آلودگی‌ها واكنش التهابی نشان می‌دهد بنابراین مواد حاوی آنتی اكسیدان‌ها می‌تواند از فعالیت این واكنش‌ها جلوگیری كند.

به گزارش نما، شیر، میوه و سبزی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌های قوی برای سلامتی و مبارزه با آلودگی هوا بسیار مناسب است. علاوه براین آنتی اکسیدان‌ها برای مقابله با آلودگی هوا رادیکال‌هایی آزاد می‌کنند که خطر بروز سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی را خنثی می‌کند. شیر دارای ویتامین‌های گروه B است و به همین دلیل متخصصان تغذیه مصرف فراوان شیر را در روزهای آلوده هوا توصیه می‌کنند.
میوه و سبزی نیز دارای آنتی اکسیدان قوی است به ویژه میوه و سبزی در 3 رنگ سبز، قرمز و نارنجی که در روزهای آلوده هوا نقش پاک کنده و سلامت ریه‌ها را برعهده دارند. میوه‌هایی مانند پرتقال، نارنگی و انار، سبزی‌هایی مانند سیر، پیاز، کلم بروکلی و سایر کلم‌ها، گوجه فرنگی و کاهو نیز در روزهای آلودگی هوا، مورد مصرف فراوان قرار گیرد.

نوشیدن مایعات فراوان به خصوص آب در طول روزهای آلودگی هوا به مقدار 10 تا 12 لیوان ضروری است. درصورتی که افراد نمی‌توانند آب زیاد بنوشند، مصرف غذاهای مایع مانند انواع سوپ‌ها به دلیل اینکه حاوی مقدار زیادی مایعات است نیز در دفع آلودگی از بدن بسیار موثر خواهد بود.
مصرف مواد مغذی حاوی روی در روزهای آلوده هوا موجب کاهش جذب فلزات سنگین شده و این ماده غذایی همواره مورد توصیه متخصصان تغذیه است که بهتر است در این روزها از قرص مکمل آن استفاده کنند. ماهی یکی دیگر از مواد غذایی است که مصرف منظم در طول هفته در خانواده‌ها توصیه شده است.
ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا3 است که می‌تواند در کاهش تنگی نفس و اثرات زیان بار ترکیبات التهاب آور مفید باشد. مغز‌های گردو، بادام زمینی (کودکان بالای دو سال )، آب میوه‌های طبیعی، استفاده نکردن از فست فودها در روزهای آلوده هوا بیش از گذشته مورد توجه عموم قرار گیرد.

۱۳۹۲/۱۰/۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...