نسخه چاپی

تبعات سوء اقتصادی فتنه 88

9 دی علاوه بر یك حماسه سیاسی، در واقع پایانی بود بر هشت ماه تعطیلی بازارها و ركود اقتصادی كه در نتیجه اغتشاشات ایجاد شده بود.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو، حماسه 9 دی از سال 88 تا کنون از جنبه های مختلف تحلیل و بررسی شده، خصوصاً از منظر سیاسی و فرهنگی، اما از منظر اقتصادی کمتر مورد بررسی قرار گرفته است.

این در حالی است که اغتشاشات هشت ماهه از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 تا 9 دی آثار و نتایج گسترده ای در پی داشت که برخی از آنها هنوز ادامه دارد.

اولین نتیجه آن اغتشاشات، جسور شدن دشمنان خارجی در قبال نظام اسلامی بود. دشمن با مشاهده آن رویدادها تصور کرد به هدفش در دشمنی با جمهوری اسلامی نزدیک شده است و برای افزایش سرعت تحولات، به زعم خودش، تحریم های سنگین تر را چاشنی کرد.

این تحریم ها در زمینه های صنعتی، نفتی، حمل و نقل و بانکی و دارویی به کشور آسیب زد، هر چند با همت متخصصان داخلی بخش قابل توجهی از این فشارها خنثی شد و به خوبی نشان دادیم که با این مشکلات نه تنها تضعیف نمی شویم، بلکه راه های جدیدی را خواهیم گشود.

کاهش سرمایه گذاری های خارجی نتیجه دیگر اغتشاشات بود. برخی از سرمایه گذارانی که در آن تاریخ در کشور ما در بخش های مختلف مشغول فعالیت بودند، به خاطر شرایط کشور، تصمیم به خروج از ایران گرفتند که هزینه ای برای کشور بود.

همچنین با ادامه دار شدن وضعیت ناآرام سیاسی تا پیش از 9 دی، بسیاری از سرمایه ها که قرار بود در بخش هاس صنعتی سرمایه گذاری شوند، اساساً وارد کشور نشدند و از آن تاریخ بشدت درصد سرمایه گذاری خارجی در کشور افول کرد که در کنار تحریم های خارجی مشکلات را دوچندان می نمود.

لازم به ذکر است، بررسی آمارها نشان می دهد پیش از این، تحولات سرمایه گذاری خارجی در ایران روند رو به رشد داشته است.

به جرات می توان ادعا کرد که اگر این فتنه نبود سرمایه گذاری های خارجی در پروژه عسلویه به صورت بسیار دامنه دارتری انجام می شد و ما تهدیدات آمریکا و اروپا و کانادا و امثال آن و به طور کلی تحریم ها را هرگز نداشتیم.

یکی از اثرات فتنه در کوتاه مدت این بود که بازارها را تعطیل کرد. این فتنه عمده در تهران بود و تعطیلی بازار تهران و حالت نگرانی که مردم داشتند، خودش یک بار روانی برای مبادلات تجاری بود.

تعطیلی بازارها به عنوان قلب تپنده اقتصاد، بسیاری از کسب و کارهای کوچک را از بین برد و بنگاه های اقتصادی بزرگ هم از آن متضرر شدند.

علاوه بر این ها، در نتیجه خرابکاری های فتنه گران، خسارات زیادی هم بر اماکن و اموال و تجهیزات عمومی و دولتی وارد شد و مبالغ هنگفتی برای بازسازی آنها هزینه گردید.

از این حیث، رویداد 9 دی تنها یک حماسه سیاسی نبود، بلکه پایانی بر شش ماه خرابکاری و خسارات پی در پی و هنگفت بر اقتصاد کشود بود.

با آرامشی که در نتیجه این حضور در کشور برقرار شد بنگاه های اقتصادی اندک اندک به حالت سابق درآمدند و بازارها کارکردهای سابقشان را پیدا کردند. سرمایه گذارهای خارجی که ترسیده بودند کم کم توانستند به امنیت سرمایه گذاری در کشور اعتماد کنند، هرچند هنوز میزان سرمایه گذاری کمتر از گذشته است.

۱۳۹۲/۱۰/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...